خاستگاه هرمنوتیکى دانش فقه و دیگر نظامهاى معرفتىِ مواجهه با نصوص
نویسنده:
عبدالمجید مبلغی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1392 شماره 76
چکیده:
تبارشناسى معرفتى خاستگاه فقه، ما را به سمت بررسى جهانهاى مواجهه تفسیرى و هرمنوتیکى با نصوص سوق مىدهد. از منظر دانش هرمنوتیک، مىتوان از چهار نحوه مواجهه تفسیرى با نص، سخن گفت. مواجهه نخست، مواجهه تفسیرى تاریخى - زبانشناختى با نص است; مواجههاى که از یک سو به توانایىهاى تحلیل زبانشناسى قدیم و کلاسیک در پردهگشایى از مغلقات و مبهمات متن، متکى است; و از سوى دیگر، فهم متن را در گرو رجوع پیوسته به مفسران طراز نخست آن و مفسران مفسران طراز نخست آن، و تداوم این مسیر تا امروز مىداند. این مواجهه، خاستگاه دانش فقه است. مبناى معرفتى حاکم بر چنین درکى از فقه، آن است که از یک سو، نص در همه سطوح، شفاف نیست و در کنار محکماتش، متشابهات و همراه با مبیناتش، مجملاتى دارد; و از سوى دیگر، تنها با مراجعه به سلسله مراتب تفسیرى و سنت معتبر برآمده از آن ذیل اعمال مهارتهاى زبانشناسى کلاسیک مىتوان به بازشناسى سره از ناسره در میان انبوه اطلاعاتى پرداخت که دست اندرکار عمل تفسیر متن هستند; و بدین ترتیب فهمى معتبر از متن به دست آورد.
سه مواجهه دیگرِ تفسیرى با نص، متن - گواه، تاریخى - انتقادى و متن - واکنشى، هستند; که به ترتیب، خاستگاه نگاههاى بنیاد گرایانه; فهم مدرن و علمى از متن; و در نهایت، درک پستمدرن و متکى بر عمل گفتارى مىباشند.
نوشتار پیش رو به توضیح این چهار »عقلانیت« در مواجهه با نص و تقریر موضع فقه در قبال آنها مىپردازد; که خود محصول مواجهه نخست است.
تبارشناسى معرفتى خاستگاه فقه، ما را به سمت بررسى جهانهاى مواجهه تفسیرى و هرمنوتیکى با نصوص سوق مىدهد. از منظر دانش هرمنوتیک، مىتوان از چهار نحوه مواجهه تفسیرى با نص، سخن گفت. مواجهه نخست، مواجهه تفسیرى تاریخى - زبانشناختى با نص است; مواجههاى که از یک سو به توانایىهاى تحلیل زبانشناسى قدیم و کلاسیک در پردهگشایى از مغلقات و مبهمات متن، متکى است; و از سوى دیگر، فهم متن را در گرو رجوع پیوسته به مفسران طراز نخست آن و مفسران مفسران طراز نخست آن، و تداوم این مسیر تا امروز مىداند. این مواجهه، خاستگاه دانش فقه است. مبناى معرفتى حاکم بر چنین درکى از فقه، آن است که از یک سو، نص در همه سطوح، شفاف نیست و در کنار محکماتش، متشابهات و همراه با مبیناتش، مجملاتى دارد; و از سوى دیگر، تنها با مراجعه به سلسله مراتب تفسیرى و سنت معتبر برآمده از آن ذیل اعمال مهارتهاى زبانشناسى کلاسیک مىتوان به بازشناسى سره از ناسره در میان انبوه اطلاعاتى پرداخت که دست اندرکار عمل تفسیر متن هستند; و بدین ترتیب فهمى معتبر از متن به دست آورد.
سه مواجهه دیگرِ تفسیرى با نص، متن - گواه، تاریخى - انتقادى و متن - واکنشى، هستند; که به ترتیب، خاستگاه نگاههاى بنیاد گرایانه; فهم مدرن و علمى از متن; و در نهایت، درک پستمدرن و متکى بر عمل گفتارى مىباشند.
نوشتار پیش رو به توضیح این چهار »عقلانیت« در مواجهه با نص و تقریر موضع فقه در قبال آنها مىپردازد; که خود محصول مواجهه نخست است.
خاستگاه هرمنوتیکى دانش فقه و دیگر نظامهاى معرفتىِ مواجهه با نصوص
3/21/2013 12:00:00 AM
بازتقریر خاستگاه شبهه بمثابه مبنای معرفتی مواجهه و مقابله با آن
نویسندگان:
فرانک بهمنی
،
سعید بهمنی
،
مقاله نشریه: » سال 1401 دوره 4، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)
پرسش های فقهی در مواجهه با دانش حقوق
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1388
سیره امام علی (ع) در مواجهه با پیروان دیگر ادیان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
سیره امیر مؤمنان علی(ع) در مواجهه با پیروان ادیان دیگر
نویسنده:
رضا نوریان
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 30 - تابستان 1396
بررسی تطبیقی فلسفۀ فقه با دیگر فلسفههای مضاف همگن
نویسنده:
رمضان علی تبار
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29
ظرفیتهای احکام ترجیحیِ فقه در مواجهه با مشکل فقر
نویسنده:
مهدی فیروزی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 شماره 99
ظرفیت های احکام ترجیحی فقه در مواجهه با مشکل فقر
نویسنده:
مهدی فیروزی*
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1398 پاییز 1398 شماره 99
حوزه های مشترک دانش فقه و تفسیر
نویسندگان:
علی فصیحی
،
سید حسین هاشمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 4
تحلیل و بررسی راهکارهای مواجهه با مهدینمایی
نویسندگان:
زهرا طالبی
،
مهراب صادقنیا
،
مقاله نشریه: جامعه مهدوی » سال 1402 شماره2(پیاپی8)