بررسی زیبا شناسانه خطبه جهاد در پرتو نقد فرمالیستی
نویسندگان:
فهیمه قدیمی
،
حسن مجیدی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 12
چکیده:
نقد فرمالیستی از روشهای جدید نقدی است که محور اصلی آن در بررسی متون ادبی، شکل ظاهری است یعنی در ادبیات به بررسی میزان ادبیت متن میپردازد. با نگاهی صورتگرایانه، متوجه میشویم گوینده آوا و موسیقا را در جهت القای معانی به کار گرفته و ضمن اینکه از سطح معنای قاموسی واژگان فراتر رفته، با استفاده به جا از صداهای کشیده و واکههای متناسب با مفهوم کلام، تاثیر بدیعی در فهم موضوع داشته است؛ در همخوانی آوایی، چنان صامت ها و مصوتها را چینش کرده که شدت بیان و سنگینی فضایی را به ذهن میرسانند؛ برای معانی، همخوان معنایی را درنظر دارد و با ایجاد اتحاد بین ایندو همخوان، توانسته القاگر معانی مورد نظر باشد تا جایی که اگر کسی با زبان کلام آشنا نباشد، بتواند به معنای کلی کلام پی ببرد. گوینده تنها به بعد شنیداری مخاطب توجه نکرده و به همخوانی سیمایی نیز توجه داشته است؛ هرچند این امر در راستای دو همخوانی پیشین قرار دارد اما ایجاد اتحاد میان آنها امری قابل اهمیت است.
تمامی موارد مبین آن است که خطبه جهاد از ساخت موسیقایی قوی برخوردار و با بهرهگیری از همخوانی آوایی در القای مفاهیم به مخاطب، موفق عمل کرده است. الفاظ از نظر زیبایی فرمی، با هم در ارتباط تنگاتنگ قرار گرفته اند نه تنها معنا نتوانسته است بر زیبایی ظاهری تاثیر منفی بگذارد بلکه فرم کلام و موسیقای واژگان را در اختیار گرفته و آنها را با هم عجین کرده و خود در جهت انتقال بهتر مفاهیم و ابزار کمکرسان قرار گرفته است.
نقد فرمالیستی از روشهای جدید نقدی است که محور اصلی آن در بررسی متون ادبی، شکل ظاهری است یعنی در ادبیات به بررسی میزان ادبیت متن میپردازد. با نگاهی صورتگرایانه، متوجه میشویم گوینده آوا و موسیقا را در جهت القای معانی به کار گرفته و ضمن اینکه از سطح معنای قاموسی واژگان فراتر رفته، با استفاده به جا از صداهای کشیده و واکههای متناسب با مفهوم کلام، تاثیر بدیعی در فهم موضوع داشته است؛ در همخوانی آوایی، چنان صامت ها و مصوتها را چینش کرده که شدت بیان و سنگینی فضایی را به ذهن میرسانند؛ برای معانی، همخوان معنایی را درنظر دارد و با ایجاد اتحاد بین ایندو همخوان، توانسته القاگر معانی مورد نظر باشد تا جایی که اگر کسی با زبان کلام آشنا نباشد، بتواند به معنای کلی کلام پی ببرد. گوینده تنها به بعد شنیداری مخاطب توجه نکرده و به همخوانی سیمایی نیز توجه داشته است؛ هرچند این امر در راستای دو همخوانی پیشین قرار دارد اما ایجاد اتحاد میان آنها امری قابل اهمیت است.
تمامی موارد مبین آن است که خطبه جهاد از ساخت موسیقایی قوی برخوردار و با بهرهگیری از همخوانی آوایی در القای مفاهیم به مخاطب، موفق عمل کرده است. الفاظ از نظر زیبایی فرمی، با هم در ارتباط تنگاتنگ قرار گرفته اند نه تنها معنا نتوانسته است بر زیبایی ظاهری تاثیر منفی بگذارد بلکه فرم کلام و موسیقای واژگان را در اختیار گرفته و آنها را با هم عجین کرده و خود در جهت انتقال بهتر مفاهیم و ابزار کمکرسان قرار گرفته است.
بررسی زیبا شناسانه خطبه جهاد در پرتو نقد فرمالیستی
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی و نقد دیدگاه معرفت شناسانۀ پلنتینگا
نویسندگان:
حجت ایمانی کیا
،
امیرجلیل قاضی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 1
نقد مستندات نظریه جهاد دعوت؛ بررسی موردی حدیث مقاتله
نویسندگان:
محمد مروارید
،
مجتبی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100
نقد مستند روایی نظریه جهاد دعوت، بررسی موردی حدیث مقاتله
نویسندگان:
مجتبی الهی خراسانی*
،
محمد مروارید
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1396 پائيز 1396 شماره3
نقد مستند روایی نظریه جهاد دعوت، بررسی موردی حدیث مقاتله
نویسندگان:
مجتبی الهی خراسانی
،
محمد مروارید
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1396 شماره 3
بررسی جریان شناسانه زمینه معرفتی ماکس وبر
نویسنده:
محمد یوسفعلی تبار
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 31 - پاییز 1396
زیباییشناسی خطبة فدکیّه بر اساس نقد فرمالیستی
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1396 شماره 5
جهاد در اسلام
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1383 - [کارشناسی ارشد]
سیری در آراء معرفت شناسانه امام خمینی
نویسنده:
داود بیات
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 تابستان و پاییز 90 - مسلسل 9 - 8
جانشینان پیامبر (ص) در پرتو شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید (نقد و بررسی متون و مستندات تاریخی)
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1388