ارزش سنت و جذبه عدالت در توارث همسران
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1377 شماره 18-17
چکیده:
قانون مدنی میراثی از حقوق کهن است و به دلیل ریشه قدیمی خود، بر مفهوم «خانوادهگسترده» تکیه دارد; خانوادهای که نسلهای پیاپی در آن پیوند و ارتباط دارند و ستون نسلها و حاشیه و اطراف آن از هم ارث میبرند. این گروه اجتماعی از دیرباز نقشی مهم در اقتصاد و سیاست و همبستگی قومی و ملی داشته است. در درون گروه نیز، همه به خاندان و تبار خویش افتخار میکنند; خود را موظف به حفظ قدرت و شوکت آن میدانند; به اطاعت از بزرگ خاندان مباهات میکنند و در یک گورستان میآرامند تا نشان پیوند ابدی آنان باشد. در این گروه، ارث بردن اعضا از یکدیگر طبیعی است: هم با علاقه و میل متوفی تناسب دارد و هم ضامن بقای ثروت خانواده در درون آن میشود.
ولی امروز خانواده به سوی ترکیبی از زن و شوهر و فرزندان پیش میرود و علاقههای پیشین قومی رو به سستی نهاده است: به عنوان مثال، توارث میان نوادههای عمو و خاله نه مبتنی بر محبت و علاقه و خواست مفروض متوفی است و نه به تحکیم مبانی خانواده کمک میکند. این خویشان، بویژه در شهرهای بزرگ و کشورهایی که مهاجرت در آن شایع است، گاه یکدیگر را نمیشناسند و هیچ علاقه و ارتباطی با هم ندارند. در نتیجه، حکمتی که موجب توارث شده است تغییر یافته یا رو به دگرگونی است و تنها نشانههایی از رسوم کهن (مانند احترام به پدر و مادر) در آن دیده میشود.
از سوی دیگر، همبستگی میان زن و شوهر نیز چهره دیگری یافته است: در اخلاق کنونی، زن بیگانهای نیست که به حکم ضرورت به خانواده شوهر پیوند خورده باشد تا مرگ شوهر بتواند او را از ستون اصلی جدا سازد و به خاندان پدری بازگرداند. این بیگانه، بویژه اگر فرزندی را هم در دامان خود پرورده باشد، مرکز عاطفی خانواده نوپا و یار و همدل و معاون متوفی است; و پس از مرگ شوهر، بازمانده کانون پیشین و نگاهبان خانواده صدمهدیده و نام متوفی و حامی فرزندان آن است. پس سزاوار نمینماید که گاه از میراث خود محروم بماند یا اندکی سهم برد و ثبات خانوادهای که او یکی از پایهگذاران اصلی آن بوده استبه عموزادهای داده شود که سالیان دراز از فرهنگ و تبار خویش گریخته و تنها نامی از متوفی در خاطرهاش مانده است.
قانون مدنی میراثی از حقوق کهن است و به دلیل ریشه قدیمی خود، بر مفهوم «خانوادهگسترده» تکیه دارد; خانوادهای که نسلهای پیاپی در آن پیوند و ارتباط دارند و ستون نسلها و حاشیه و اطراف آن از هم ارث میبرند. این گروه اجتماعی از دیرباز نقشی مهم در اقتصاد و سیاست و همبستگی قومی و ملی داشته است. در درون گروه نیز، همه به خاندان و تبار خویش افتخار میکنند; خود را موظف به حفظ قدرت و شوکت آن میدانند; به اطاعت از بزرگ خاندان مباهات میکنند و در یک گورستان میآرامند تا نشان پیوند ابدی آنان باشد. در این گروه، ارث بردن اعضا از یکدیگر طبیعی است: هم با علاقه و میل متوفی تناسب دارد و هم ضامن بقای ثروت خانواده در درون آن میشود.
ولی امروز خانواده به سوی ترکیبی از زن و شوهر و فرزندان پیش میرود و علاقههای پیشین قومی رو به سستی نهاده است: به عنوان مثال، توارث میان نوادههای عمو و خاله نه مبتنی بر محبت و علاقه و خواست مفروض متوفی است و نه به تحکیم مبانی خانواده کمک میکند. این خویشان، بویژه در شهرهای بزرگ و کشورهایی که مهاجرت در آن شایع است، گاه یکدیگر را نمیشناسند و هیچ علاقه و ارتباطی با هم ندارند. در نتیجه، حکمتی که موجب توارث شده است تغییر یافته یا رو به دگرگونی است و تنها نشانههایی از رسوم کهن (مانند احترام به پدر و مادر) در آن دیده میشود.
از سوی دیگر، همبستگی میان زن و شوهر نیز چهره دیگری یافته است: در اخلاق کنونی، زن بیگانهای نیست که به حکم ضرورت به خانواده شوهر پیوند خورده باشد تا مرگ شوهر بتواند او را از ستون اصلی جدا سازد و به خاندان پدری بازگرداند. این بیگانه، بویژه اگر فرزندی را هم در دامان خود پرورده باشد، مرکز عاطفی خانواده نوپا و یار و همدل و معاون متوفی است; و پس از مرگ شوهر، بازمانده کانون پیشین و نگاهبان خانواده صدمهدیده و نام متوفی و حامی فرزندان آن است. پس سزاوار نمینماید که گاه از میراث خود محروم بماند یا اندکی سهم برد و ثبات خانوادهای که او یکی از پایهگذاران اصلی آن بوده استبه عموزادهای داده شود که سالیان دراز از فرهنگ و تبار خویش گریخته و تنها نامی از متوفی در خاطرهاش مانده است.
ارزش سنت و جذبه عدالت در توارث همسران
3/21/1998 12:00:00 AM
عدالت صحابه در چشمانداز کتاب و سنت
نویسنده:
روح الله کمالی فر
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1381 شماره 3
رابطه عدالت و امنیت در قرآن و سنت
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]
ارکان نظریهی «ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسندهی عدالت»
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 98 - تابستان 1401
تحلیل و بررسی پیش فرض های ارزش شناختی عدالت سازمانی
مقاله نشریه: اسلام و مدیریت » سال 1393 بهار و تابستان 1393 شماره5
ارکان نظریه ی «ارزش اخلاقی فراگیر و خودبسنده ی عدالت»
نویسنده:
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 دوره 25، شماره 2 (تابستان 1401)
واقعه حرّه: رویارویی ارزش های دینی و سنت های جاهلی
نویسنده:
سید علیرضا واسعی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389