نمودهای قرآن پژوهی در آثار استاد مطهری
نویسنده:
محمد حسین موسوی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
کلیدواژه:
مطهرى
،
مبانى فهم قرآن
،
روش صحیح تفسیر
،
تفسیر قرآن به قرآن
،
مقدمات تفسیرى
،
شرایط مفسّر
،
زبان قرآن
،
تفاسیر التقاطى
،
روش تفسیرى مطهرى
چکیده:
بخشى از تلاشهاى استاد مطهرى در راه تبیین و تفسیر قرآن گزارش شده است. شهید مطهرى دستیابى به ادراک معانى و تفسیر قرآن را، از راه تأمل و تدبر در آیات آن ممکن مىشمارد و قرآن را مانند طبیعت، کتابى مىداند که براى یک زمان نازل نشده تا همه اسرار و رموز آن در همان زمان کشف شود. استاد در مورد شیوه درست فهم و تفسیر قرآن بر روش تفسیر قرآن با قرآن تأکید مىکند و خرد و اندیشه آدمى را زبان گویاى قرآن و حجت قاطع و معتبر در فهم و درک آن کتاب الهى مىداند و براى اثبات این حقیقت، دلایل فراوان از خود قرآن به ویژه در زمینههاى دعوت به تعقّل، بهرهبردارى از نظام علّت و معلولى و فلسفه احکام برمىشمارد. استاد علاوه بر زبان تعقل، براى قرآن، زبان دوّمى بنام احساس قایل است. در باور ایشان مخاطب زبان احساسى قرآن، دل آدمى است. در منظر وى، قرآن پژوهى صحیح با سه شرط امکانپذیر است: آشنایى با زبان عربى، آشنایى با تاریخ اسلام و آشنایى با روایات اسلامى. نویسنده در پایان به شناخت آیات متشابه قرآن و نفى برداشتهاى سطحى و التقاطى از قرآن و موضوعشناسى قرآن از دیدگاه استاد مطهرى مىپردازد.
بخشى از تلاشهاى استاد مطهرى در راه تبیین و تفسیر قرآن گزارش شده است. شهید مطهرى دستیابى به ادراک معانى و تفسیر قرآن را، از راه تأمل و تدبر در آیات آن ممکن مىشمارد و قرآن را مانند طبیعت، کتابى مىداند که براى یک زمان نازل نشده تا همه اسرار و رموز آن در همان زمان کشف شود. استاد در مورد شیوه درست فهم و تفسیر قرآن بر روش تفسیر قرآن با قرآن تأکید مىکند و خرد و اندیشه آدمى را زبان گویاى قرآن و حجت قاطع و معتبر در فهم و درک آن کتاب الهى مىداند و براى اثبات این حقیقت، دلایل فراوان از خود قرآن به ویژه در زمینههاى دعوت به تعقّل، بهرهبردارى از نظام علّت و معلولى و فلسفه احکام برمىشمارد. استاد علاوه بر زبان تعقل، براى قرآن، زبان دوّمى بنام احساس قایل است. در باور ایشان مخاطب زبان احساسى قرآن، دل آدمى است. در منظر وى، قرآن پژوهى صحیح با سه شرط امکانپذیر است: آشنایى با زبان عربى، آشنایى با تاریخ اسلام و آشنایى با روایات اسلامى. نویسنده در پایان به شناخت آیات متشابه قرآن و نفى برداشتهاى سطحى و التقاطى از قرآن و موضوعشناسى قرآن از دیدگاه استاد مطهرى مىپردازد.
نمودهای قرآن پژوهی در آثار استاد مطهری
3/21/1999 12:00:00 AM
روش قرآن پژوهی استاد مطهری
نویسنده:
سید مصطفى احمدزاده
،
مقاله نشریه: اندیشه حوزه » سال 1385 سال 1385 - شماره 57
تحریفناپذیری قرآن از دیدگاه استاد مطهری
نویسندگان:
مریم مظاهری
،
مجتبی نوروزی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 2
قرآن و آزادی از منظر استاد مطهری
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18
مرجعیت علمی قرآن از نگاه استاد مطهری
نویسنده:
محمدمهدی فیروزمهر
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 2
مرجعیت علمی قرآن از نگاه استاد مطهری
نویسنده:
محمدمهدی فیروزمهر*
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات علوم قرآن » سال 1398 زمستان 1398 شماره 2