ریشه های ظاهرگرایی در فهم قرآن
نویسنده:
علیرضا عقیلی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1376 11-12
کلیدواژه:
ظاهرگرایى
،
تفاسیر
،
ریشهها
،
تاریخ
،
فرقهها/ظاهرگرایى در اهل سنّت
،
جحمیّه
،
ظاهریه
،
کرّامیه
،
اشاعره
،
ماتریدیّه
،
ابن تیمیّه
،
وهابیت
،
ظاهرگرایى معاصر
چکیده:
علل شکل دهنده عقیدتى گرایش ظاهرگرایى و ریشههاى آن از زوایاى دینى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى مورد بررسى قرار گرفته است. پس از رحلت پیامبر (ص)، تفکرات گوناگونى از میان جامعه اسلامى سر بر آورد. یکى از این جریانهاى فکرى ماندگار، ظاهرگرایى است. مراد از ظاهرگرایى، عقلگریزى در رویارویى با قرآن است. برخى به تلاوت آیات قرآن بسنده مىکنند و عدهاى دیگر از آنان پرداختى به معناى تحت اللفظى آیات را نیز مجاز دانستهاند. از آنجا که این فرقه در میان اهل سنّت، گستردهتر است نویسنده، در این نوشتار تنها به ظاهرگرایى در میان اهل سنت پرداخته است. پس از گزارش سیر فراز و فرود تاریخى این فرقه به بیان عقیده آنان در مورد روایات پرداخته و مىنویسد: مرجع اصلى براى تفسیر قرآن در نظر آنان ظواهر روایات است. سپس به معرفى فرقههاى ظاهرگرا از جمله جحمیّه، ظاهریه، کرّامیه، اشاعره، ماتریدیّه، ابن تیمیّه و وهابیّت پرداخته و ریشههاى ظاهرگرایى را، ممنوعیت ثبت و نشر احادیث نبوى، ارزشگذارىهاى ناروا و پندارى، سوء استفاده از عنوان "سنت"، افراط عقلگرایان در نگرش عقلى به دین و بیم از تفسیر به رأى دانسته است. در ادامه به پىجویى گرایش اندیشه سلفى در میان مفسّران معاصر اهل سنت روى آورده و با ذکر نمونههایى از تفسیر آیاتى مانند: آیه استواى الهى بر عرش و آیه نظر به پروردگار، رد پاى سلفى گرى در عصر اندیشه و علم را به تصویر کشیده است.
علل شکل دهنده عقیدتى گرایش ظاهرگرایى و ریشههاى آن از زوایاى دینى، فرهنگى، اجتماعى و سیاسى مورد بررسى قرار گرفته است. پس از رحلت پیامبر (ص)، تفکرات گوناگونى از میان جامعه اسلامى سر بر آورد. یکى از این جریانهاى فکرى ماندگار، ظاهرگرایى است. مراد از ظاهرگرایى، عقلگریزى در رویارویى با قرآن است. برخى به تلاوت آیات قرآن بسنده مىکنند و عدهاى دیگر از آنان پرداختى به معناى تحت اللفظى آیات را نیز مجاز دانستهاند. از آنجا که این فرقه در میان اهل سنّت، گستردهتر است نویسنده، در این نوشتار تنها به ظاهرگرایى در میان اهل سنت پرداخته است. پس از گزارش سیر فراز و فرود تاریخى این فرقه به بیان عقیده آنان در مورد روایات پرداخته و مىنویسد: مرجع اصلى براى تفسیر قرآن در نظر آنان ظواهر روایات است. سپس به معرفى فرقههاى ظاهرگرا از جمله جحمیّه، ظاهریه، کرّامیه، اشاعره، ماتریدیّه، ابن تیمیّه و وهابیّت پرداخته و ریشههاى ظاهرگرایى را، ممنوعیت ثبت و نشر احادیث نبوى، ارزشگذارىهاى ناروا و پندارى، سوء استفاده از عنوان "سنت"، افراط عقلگرایان در نگرش عقلى به دین و بیم از تفسیر به رأى دانسته است. در ادامه به پىجویى گرایش اندیشه سلفى در میان مفسّران معاصر اهل سنت روى آورده و با ذکر نمونههایى از تفسیر آیاتى مانند: آیه استواى الهى بر عرش و آیه نظر به پروردگار، رد پاى سلفى گرى در عصر اندیشه و علم را به تصویر کشیده است.
ریشه های ظاهرگرایی در فهم قرآن
3/21/1997 12:00:00 AM
امکان فهم قرآن
نویسندگان:
محمد علی مهدوی راد
،
سید مصطفی احمدزاده
،
مقاله نشریه: مشکوه » سال 1386 بهار 1386 شماره94
روش شناسی فهم گزاره های اخلاقی قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 (پياپي 23)، بهار 1390 شماره1
نقد تاریخمندی فهم قرآن
ارائه دهنده:
حجت الاسلام والمسلمین خسروپنا حجت الاسلام والمسلمین ساجدی
،
کرسی و نشست: » نشست علمی - 1389
شیوه هاى ظریف و متنوع در فهم و بیان معارف قرآن
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1381 شماره 255
شیوه هاى ظریف و متنوع در فهم و بیان معارف قرآن
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1381 شماره 251
انشائات طلبی و چگونگی فهم گزاره های اخلاقی قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 (پياپي 26)، زمستان 1390 شماره4
روششناسی فهم گزارههای اخلاقی قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23