تسدال و ادعای اقتباس آیات 27-32 سورۀ مائده از ترگوم و تلمود
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 شماره 84
چکیده:
از دیدگاه ویلیام تسدال گفتوگوی میان هابیل و قابیل در آیات 27-32 سورۀ مائده، به اشکال مختلف در ترگوم جاناتان و اورشلیم بیان شده است. همچنین وی بر این باور است صحنۀ تدفین هابیل در قرآن، در کتاب پیرقه ربی الیعزر نیز آمده و آیۀ 32 سورۀ مائده، تقریباً ترجمۀ تحتاللفظی فرازی از متن میشناه سَنهِدرین از کتاب تلمود است. مقالۀ پیش رو که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی سامان یافته، در پی آن است تا پس از بررسیِ دقیق زمان تاریخگذاری آثار فوق، به نقد و ارزیابی دیدگاه تسدال در مورد اقتباس آیات یادشده از محتوای کتب مذکور بپردازد. بررسیها نشان میدهد نظریۀ تأثیرپذیری پیامبر (ص) از آموزگاران یهودی، احتمال نسنجیده و شاذی است که از عدم تسلط کافی تسدال بر متون روایی و تاریخی مسلمانان حکایت دارد. همچنین منابعی را که او ادعا میکند اساس آیات فوق قرار گرفته، در زمان پیامبر (ص) مطرح نبوده و تاریخگذاری برخی از آنها پایه و اساس روشنی ندارد. در آیۀ 32 سورۀ مائده نیز قرآن مفهومی فراتر، عامتر و عمیقتر از آنچه که میشناه سنهدرین بدان اشاره نموده، بیان فرموده است و با دیدگاه مد نظر تسدال همخوانی ندارد.
از دیدگاه ویلیام تسدال گفتوگوی میان هابیل و قابیل در آیات 27-32 سورۀ مائده، به اشکال مختلف در ترگوم جاناتان و اورشلیم بیان شده است. همچنین وی بر این باور است صحنۀ تدفین هابیل در قرآن، در کتاب پیرقه ربی الیعزر نیز آمده و آیۀ 32 سورۀ مائده، تقریباً ترجمۀ تحتاللفظی فرازی از متن میشناه سَنهِدرین از کتاب تلمود است. مقالۀ پیش رو که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی سامان یافته، در پی آن است تا پس از بررسیِ دقیق زمان تاریخگذاری آثار فوق، به نقد و ارزیابی دیدگاه تسدال در مورد اقتباس آیات یادشده از محتوای کتب مذکور بپردازد. بررسیها نشان میدهد نظریۀ تأثیرپذیری پیامبر (ص) از آموزگاران یهودی، احتمال نسنجیده و شاذی است که از عدم تسلط کافی تسدال بر متون روایی و تاریخی مسلمانان حکایت دارد. همچنین منابعی را که او ادعا میکند اساس آیات فوق قرار گرفته، در زمان پیامبر (ص) مطرح نبوده و تاریخگذاری برخی از آنها پایه و اساس روشنی ندارد. در آیۀ 32 سورۀ مائده نیز قرآن مفهومی فراتر، عامتر و عمیقتر از آنچه که میشناه سنهدرین بدان اشاره نموده، بیان فرموده است و با دیدگاه مد نظر تسدال همخوانی ندارد.
تسدال و ادعای اقتباس آیات 27-32 سورۀ مائده از ترگوم و تلمود
3/21/2017 12:00:00 AM
واکاوی روایات سیره امام علی× در تطبیق بر آیات 87 و 88 سوره مائده
نویسندگان:
لیلا ابراهیمی
،
سید محمد نقیب
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
بررسی ساختاری- مضمونی دلالتهای سیاسی سوره مائده
نویسنده:
اکبر محمدی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 27 - پاییز 1395
مصداقشناسی عبارت «آمّینَ البَیتَ الحَرامَ» در سوره مائده
نویسندگان:
امیر احمدنژاد
،
زهرا کلباسی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1394 شماره 77
بررسی ساختاری- مضمونی دلالت های سیاسی سوره مائده
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تحلیل ساختاری-مضمونی دلالتهای سیاسی سوره مبارکه مائده
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده تاریخ و مطالعات سیاسی - 1395 - [کارشناسی ارشد]
تاریخگذاری آیات سوره مزمل
نویسنده:
علی رضا غروی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1396 شماره 30 - تابستان 1396
انتحال از خویشتن، با اقتباس از دیگران!
نویسنده:
حمید عطائی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 دوره 32، شماره 3 (مرداد و شهریور 1400)