معناشناسی نوین از واژه شیطان
نویسنده:
انسیه عسگری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 شماره 64
چکیده:
واژه «شیطان» که به دفعات در قرآن کریم آمده است، از پیدایش لفظ تا کسب مفهوم قرآنی اش تطور قابل ملاحظه ای داشته است. با معناشناسی این واژه بهروش تاریخی، معلوم می شود بر خلاف تصور اکثر اهل لغت، لفظ «شیطان» اشتقاقی از ریشه «شطن» به معنی دور شد یا «شیط» به معنی سوخت و هلاک شد، نیست، بلکه در پیدایش این کلمه و حتی تطور معنای آن تا مفهوم قرآنی اش انتقال معانی حسی مقدم بوده است. اما در بخش معناشناسی توصیفی، با رجوع به خود آیات قرآن و کنار هم چیدن لغات متحد الموضوع و همجوار با این واژه، مفهوم قرآنی شیطان حاصل می گردد.
واژه «شیطان» که به دفعات در قرآن کریم آمده است، از پیدایش لفظ تا کسب مفهوم قرآنی اش تطور قابل ملاحظه ای داشته است. با معناشناسی این واژه بهروش تاریخی، معلوم می شود بر خلاف تصور اکثر اهل لغت، لفظ «شیطان» اشتقاقی از ریشه «شطن» به معنی دور شد یا «شیط» به معنی سوخت و هلاک شد، نیست، بلکه در پیدایش این کلمه و حتی تطور معنای آن تا مفهوم قرآنی اش انتقال معانی حسی مقدم بوده است. اما در بخش معناشناسی توصیفی، با رجوع به خود آیات قرآن و کنار هم چیدن لغات متحد الموضوع و همجوار با این واژه، مفهوم قرآنی شیطان حاصل می گردد.
معناشناسی نوین از واژه شیطان
3/21/2010 12:00:00 AM
روشی نوین در معناشناسی مفاهیم و واژه های قرآنی
نویسنده:
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 زمستان 1391 شماره72
روشی نوین در معناشناسی مفاهیم و واژههای قرآنی
نویسنده:
اصغر هادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72
بررسی معناشناسی با همآیی واژۀ «مثقال» در قرآن کریم
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 24
دریوزه گى شیطان بزرگ دریوزگان شیطان
نویسنده:
محمدتقی رهبر
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1381 شماره 248
معناشناسی واژۀ «لقاء» در آیات مورد استناد قائلین به رؤیت خداوند
نویسندگان:
علیرضا خسروی
،
فاطمه حسینی میرصفی
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1399 پاییز و زمستان 1399