عدالت مداری در تعدد زوجات از منظر متون اسلامی
نویسنده:
محمد حسین خواجه بمی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 30
چکیده:
از منظر قرآن کریم مرد و زن برای همدیگر و مکمّل هم آفریده شدهاند و مقتضای فطرت انسان این است که هر یک از زن و مرد نسبت به جنس مخالف خود گرایش داشته و او را منشأ آرامش و آسایش خویش قرار میدهد و به گونهای کامجویی کند که هم سلب تولید مثل و بقای نوع انسانی میشود و هم مفسدهای بر آنها، بار نگردد. اما در این میان خداوند متعال محدودیّتهایی را در موارد استثنایی و حالات خاص که برای زوجین پیش میآید، قرار داده است یکی از این موارد خاص رعایت عدالت در چند همسری است. در این نوشتار مفهوم عدالت در آیات چند همسری از منظر روایات و مفسران با هدف تبیین غنای هر چه بیشتر مفهوم عدالت در حوزه خانواده مورد اهتمام قرار گرفته است. قسم و نفقه به عنوان حائز اهمیّتترین موارد عدالت ظاهری در روایاتِ معصومان(ع) معرّفی شدهاند و عدالت باطنی که عدالت در محبّت قلبی است و امری اختیاری و تحت اراده انسان نیست، در حیطه شرط عدالت در چندهمسری معرفی نشده است. از این رهگذر، اسلام تعدّد زوجات را به طور وجوب بر هر کسی وضع نکرده است بلکه اسلام با توجه به طبیعت افراد و از روی مصلحت اجتماع انسانی تعدّد را تجویز نموده و برایش قید عدالت را ذکر نموده که تمام این مفاسد را بر میدارد.
از منظر قرآن کریم مرد و زن برای همدیگر و مکمّل هم آفریده شدهاند و مقتضای فطرت انسان این است که هر یک از زن و مرد نسبت به جنس مخالف خود گرایش داشته و او را منشأ آرامش و آسایش خویش قرار میدهد و به گونهای کامجویی کند که هم سلب تولید مثل و بقای نوع انسانی میشود و هم مفسدهای بر آنها، بار نگردد. اما در این میان خداوند متعال محدودیّتهایی را در موارد استثنایی و حالات خاص که برای زوجین پیش میآید، قرار داده است یکی از این موارد خاص رعایت عدالت در چند همسری است. در این نوشتار مفهوم عدالت در آیات چند همسری از منظر روایات و مفسران با هدف تبیین غنای هر چه بیشتر مفهوم عدالت در حوزه خانواده مورد اهتمام قرار گرفته است. قسم و نفقه به عنوان حائز اهمیّتترین موارد عدالت ظاهری در روایاتِ معصومان(ع) معرّفی شدهاند و عدالت باطنی که عدالت در محبّت قلبی است و امری اختیاری و تحت اراده انسان نیست، در حیطه شرط عدالت در چندهمسری معرفی نشده است. از این رهگذر، اسلام تعدّد زوجات را به طور وجوب بر هر کسی وضع نکرده است بلکه اسلام با توجه به طبیعت افراد و از روی مصلحت اجتماع انسانی تعدّد را تجویز نموده و برایش قید عدالت را ذکر نموده که تمام این مفاسد را بر میدارد.
عدالت مداری در تعدد زوجات از منظر متون اسلامی
3/21/2018 12:00:00 AM
جستاری انتقادی در حکم تعدد زوجات
نویسندگان:
مهناز دهقانی
،
محمد جعفر صادق پور
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1400 شماره 107
مبانی فقهی جرم انگاری تخلّف از شروط تعدّد زوجات
نویسندگان:
بتول سلحشور
،
عباسعلی سلطانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1396 شماره 1
بررسی شبهات دکتر سها درباره تعدد زوجات در قرآن کریم
نویسندگان:
حسین رضایی
،
فرج الله میرعرب
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
عدالت اجتماعی در سیاست داخلی دولت اسلامی از منظر قرآن کریم
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 10- پاییز 90
مقایسه دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی در مورد فلسفه و شرایط تعدد زوجات
نویسنده:
الهه هادیان رسنانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 93
مبانی نظری حقوق زوجین با تاکید بر نقش جنسیت در حق طلاق و تعدد زوجات
نویسنده:
شمس اله مریجی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » شماره27
مبانی نظری حقوق زوجین با تأکید بر نقش جنسیت در حق طلاق و تعدد زوجات
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 بهار 95- مسلسل 27
عدالت از منظر جریان های فکری سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1386 - [کارشناسی ارشد]