بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی(ع)
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
محمد کبیری ارانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
چکیده:
امام هادی(ع) با تشکیل براهین عقلی و با استناد به حجیت قرآن و حجیت اخباری که مورد تأیید قرآن است، مانند حدیث ثقلین، به بیان ضرورت امامت پرداخته است. حضرت با استناد به اجماع امت بر حقانیت قرآن و با ذکر آیه ولایت بهعنوان نمونهای از شواهد قرآنی و شأن نزول آن از کلام اهل سنت، به اثبات حقانیت حدیث ثقلین میپردازد. در ادامه، امام(ع) شواهد روایی معروف و مورد اتفاقی چون حدیث غدیر، حدیث منزلت و حدیث وفای به عهد، که دال بر انتصاب علی(ع) به خلافت از سوی نبی مکرم اسلام(ص) است را برگرفته از حدیث ثقلین میداند و بدین وسیله، حقانیت آنها را اثبات میکند؛ به دنبال این مطلب، حضرت با استناد به اینکه فرمایشات اهل بیت:، بیان مصدَّقاتی به نقل از رسول خدا(ص) است، وجوب اطاعت از فرامین آن بزرگواران را شرط ایمان میشمارد و متعدیان از آن را با استناد به آیه دیگری از قرآن کریم، اهل عناد و گرفتار لعن و عذاب الهی معرفی میکند. در نهایت، امام (ع) برای تأکید بر این مدعا، به ذکر نظایری دیگر از کلمات رسول خدا(ص) درباره حقیقت و جایگاه علی(ع)میپردازد. برخی براهین عقلی بر اثبات ضرورت امامت، که از دیدگاه امام هادی(ع) میتوان از حدیث ثقلین استنباط کرد، عبارتنداز:1.برهان واسطه فیض؛2. برهان لطف؛3. برهان نیاز جامعه به امام؛4. برهان نیاز شرع به حافظ؛5. برهان هدایت عمومی؛6. برهان اتمام حجت؛7. برهان حب ولایت.
امام هادی(ع) با تشکیل براهین عقلی و با استناد به حجیت قرآن و حجیت اخباری که مورد تأیید قرآن است، مانند حدیث ثقلین، به بیان ضرورت امامت پرداخته است. حضرت با استناد به اجماع امت بر حقانیت قرآن و با ذکر آیه ولایت بهعنوان نمونهای از شواهد قرآنی و شأن نزول آن از کلام اهل سنت، به اثبات حقانیت حدیث ثقلین میپردازد. در ادامه، امام(ع) شواهد روایی معروف و مورد اتفاقی چون حدیث غدیر، حدیث منزلت و حدیث وفای به عهد، که دال بر انتصاب علی(ع) به خلافت از سوی نبی مکرم اسلام(ص) است را برگرفته از حدیث ثقلین میداند و بدین وسیله، حقانیت آنها را اثبات میکند؛ به دنبال این مطلب، حضرت با استناد به اینکه فرمایشات اهل بیت:، بیان مصدَّقاتی به نقل از رسول خدا(ص) است، وجوب اطاعت از فرامین آن بزرگواران را شرط ایمان میشمارد و متعدیان از آن را با استناد به آیه دیگری از قرآن کریم، اهل عناد و گرفتار لعن و عذاب الهی معرفی میکند. در نهایت، امام (ع) برای تأکید بر این مدعا، به ذکر نظایری دیگر از کلمات رسول خدا(ص) درباره حقیقت و جایگاه علی(ع)میپردازد. برخی براهین عقلی بر اثبات ضرورت امامت، که از دیدگاه امام هادی(ع) میتوان از حدیث ثقلین استنباط کرد، عبارتنداز:1.برهان واسطه فیض؛2. برهان لطف؛3. برهان نیاز جامعه به امام؛4. برهان نیاز شرع به حافظ؛5. برهان هدایت عمومی؛6. برهان اتمام حجت؛7. برهان حب ولایت.
بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی(ع)
3/21/2018 12:00:00 AM
بررسی ضرورت عقلی امامت از دیدگاه امام هادی(ع)
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
محمد کبیری ارانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 1397 شماره38
مقام امامت و ضرورت تداوم آن از دیدگاه امام هشتم ع
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 267
تبیین امامت و جایگاه آن از منظر امام هادی (ع)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فروغى از دانش امام هادى (ع)
نویسنده:
عباس کوثری
،
مقاله نشریه: فرهنگ کوثر » سال 1378 سال 1378 - شماره 31
ویژگىهاى اخلاقى امام هادى ع
نویسنده:
منش ابوالفضل هادى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 284
تاليف مقاله امام هادي (ع)
نویسنده:
حميدرضا مطهري فر
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/09/07 تا تاریخ: 1397/06/01
مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مواجهه امام هادی(ع)با تنشهای سازمان وکالت در دوران امامت خود
نویسنده:
حسین قاضی خانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1397 پاییز 96 _ مسلسل 71