فلسفـه تـاریخ یعقوبـی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
چکیده:
چکیـده
یعقوبی، یکی از مورخان بزرگ اسلامی در قرن سوم هجری است که در تاریخ عمومی
کتابهایی را تألیف کرده است و به قول روزنتال ( ،1365ص ،)155نخستین نوع از
انواع سهگانۀ تواریخ عالم، تاریخ یعقوبی است. وی به عنوان یک تاریخنگار مسلمان،
نه تنها صرفاً تابع سنّت پیشینیان خود نبوده است، بلکه در جای خود، در سپهر فرهنگ
اسلامی تا مقام یک ّ مورخ مبدع نیز اوج گرفته است. به کارگیری شیوههای نه چندان
ّ رایج و اما علمی در قلمروی تاریخنگاری، یعقوبی را در سطح تاریخنویسان عالیقدری،
چون مسعودی و ابنمسکویه قرار داده است (حضرتی، ،1380ص.)1
پرسش علمی مقالۀ حاضر این است که آیا یعقوبی، نگاه خاصی به تاریخ و جایگاه آن
نسبت به سایر علوم دارد، یا خیر؟ آیا به تاریخ به عنوان علم مینگرد یا خیر؟ هدف
او از تاریخنگاری چه بوده است؟ به عبارت دیگر، به دنبال آن هستیم تا بدانیم که آیا
ای ّ ن مورخ بزرگ، در کتاب تاریخی خود، یعنی کتاب تاریخ یعقوبی، توجه خاصی به علم
تاریخ دارد یا خیر؟ همچنین میخواهیم این کتاب را از زاویۀ ّ توجه مورخ آن به علم
تاریخ بررسی کنیم تا بدانیم که یعقوبی چه جایگاهی برای تاریخشناسی قائل است.
در واقع، این پژوهش سعی دارد که فلسفۀ علم تاریخ را از دیدگاه یعقوبی مورد بررسی
قرار دهد.
چکیـده
یعقوبی، یکی از مورخان بزرگ اسلامی در قرن سوم هجری است که در تاریخ عمومی
کتابهایی را تألیف کرده است و به قول روزنتال ( ،1365ص ،)155نخستین نوع از
انواع سهگانۀ تواریخ عالم، تاریخ یعقوبی است. وی به عنوان یک تاریخنگار مسلمان،
نه تنها صرفاً تابع سنّت پیشینیان خود نبوده است، بلکه در جای خود، در سپهر فرهنگ
اسلامی تا مقام یک ّ مورخ مبدع نیز اوج گرفته است. به کارگیری شیوههای نه چندان
ّ رایج و اما علمی در قلمروی تاریخنگاری، یعقوبی را در سطح تاریخنویسان عالیقدری،
چون مسعودی و ابنمسکویه قرار داده است (حضرتی، ،1380ص.)1
پرسش علمی مقالۀ حاضر این است که آیا یعقوبی، نگاه خاصی به تاریخ و جایگاه آن
نسبت به سایر علوم دارد، یا خیر؟ آیا به تاریخ به عنوان علم مینگرد یا خیر؟ هدف
او از تاریخنگاری چه بوده است؟ به عبارت دیگر، به دنبال آن هستیم تا بدانیم که آیا
ای ّ ن مورخ بزرگ، در کتاب تاریخی خود، یعنی کتاب تاریخ یعقوبی، توجه خاصی به علم
تاریخ دارد یا خیر؟ همچنین میخواهیم این کتاب را از زاویۀ ّ توجه مورخ آن به علم
تاریخ بررسی کنیم تا بدانیم که یعقوبی چه جایگاهی برای تاریخشناسی قائل است.
در واقع، این پژوهش سعی دارد که فلسفۀ علم تاریخ را از دیدگاه یعقوبی مورد بررسی
قرار دهد.
فلسفـه تـاریخ یعقوبـی
3/21/2009 12:00:00 AM
مشکله فرهنگ در تاریخ نگارى یعقوبى
نویسنده:
حسن حضرتی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 2 - تابستان - مسلسل 6
تاریخ و فلسفه تاریخ
نویسندگان:
برکلی ادینس
،
نصر الله صالحی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1380 شماره 3 - پاییز - مسلسل 7
تاریخ فلسفه اسلامی
نویسندگان:
حسن معلمی
،
اکبر میرسپاه
،
علی شیروانی
،
محمدباقر قیومی
،
عسکری سلیمانی
،
علی دژاکام
،
محمدرضا کاشفی
،
کتاب: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1403
فلسفه تاریخ در نهج البلاغه
نویسنده:
سیده رقیه میر ابوالقاسمی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1384 شماره 1 - بهار - مسلسل 21
فلسفه تاریخ قرآنی در مدرسه عروةالوثقی
نویسندگان:
صائب عبدالحمید
،
محمد باغستانی کوزه گر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1392 شماره 73
علل وسعت اخبار و فضایل امام علی بن ابیطالب در «تاریخ یعقوبی»/ محمّد حسین ریاحی••• 126
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
ماخذشناسی تاریخ و فلسفه فقه و حقوق
نویسندگان:
عبدالمطلب عبدالمطلب احمدزاده
،
مسعود مسعود نوری
،
کتاب: بوستان کتاب - 1380