جستاری معرفتشناختی در مقایسه تطبیقی رویکردهای فهم قرآن کریم
نویسندگان:
محمدمنان رئیسی
،
مریم منصوری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
کلیدواژه:
القرآن الکریم
،
: Holy Qur'an
،
قرآن کریم
،
epistemology
،
عملیة الفهم
،
معرفتشناسی
،
معنى النص
،
Process of Understanding
،
فرایند فهم
،
Meaning of Text
،
المخاطب
،
معنای متن
،
مخاطب
،
Audience
چکیده:
از مهمترین بسترهای تئوریک مؤثر بر شکلگیری مکاتب تفسیری، مباحث منبعث از دانش معرفتشناسی و زیرشاخههای آن است. برای مسئله چگونگیِ فهم و تفسیر متون و بهطورخاص قرآن کریم، سه رویکرد معرفتشناختی متصوّر است. در رویکرد اول (مخاطبمحور)، مخاطب و پیشدانستههای او، رکن اصلیِ فرایند فهم تلقّی میشود و ازآنجاکه پیشدانستههای هر مخاطب با دیگری متمایز است، معانی استنباطشده نیز متمایز است و همه این معانی نیز موجّه تلقّی میشود. در رویکرد دوم (مؤلفمحور)، معنای نهاییِ متن، حقیقتی است قابل فهم که باید طی فرایندی مضبوط به آن نایل شد و کشف مقصودِ مؤلف طی تفسیر متن (در این مقاله، متن قرآن)، هرچند دشوار باشد، ناممکن نیست و تنها معنایی موجّه تلقّی میگردد که متناظر با این مقصود باشد. در این مقاله ضمن مقایسه تطبیقی دو رویکرد پیشگفته، رویکرد سومی (متنمحور) که شالوده معرفتیِ آن بر آموزههای اسلامی مبتنی است، تبیین میگردد که طبق آن، رکن اصلی در فرایند فهم، خودِ اثر یا متن قرآن کریم است. ضمن تطبیق رویکردهای سهگانه فوق، با استفاده از روشهای تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی، این نتیجه حاصل شده است که در میان این رویکردها، رویکرد متنمحور برای فهم قرآن کریم از وجاهت بیشتری برخوردار است و با کاربست این رویکرد، دستیابی به عمق مدلولهای معناییِ آیات قرآن کریم محتملتر مینماید و موفقیت برخی تفاسیر معتبر نظیر المیزان را میتوان با توجه به همین مهم رمزگشایی نمود.
از مهمترین بسترهای تئوریک مؤثر بر شکلگیری مکاتب تفسیری، مباحث منبعث از دانش معرفتشناسی و زیرشاخههای آن است. برای مسئله چگونگیِ فهم و تفسیر متون و بهطورخاص قرآن کریم، سه رویکرد معرفتشناختی متصوّر است. در رویکرد اول (مخاطبمحور)، مخاطب و پیشدانستههای او، رکن اصلیِ فرایند فهم تلقّی میشود و ازآنجاکه پیشدانستههای هر مخاطب با دیگری متمایز است، معانی استنباطشده نیز متمایز است و همه این معانی نیز موجّه تلقّی میشود. در رویکرد دوم (مؤلفمحور)، معنای نهاییِ متن، حقیقتی است قابل فهم که باید طی فرایندی مضبوط به آن نایل شد و کشف مقصودِ مؤلف طی تفسیر متن (در این مقاله، متن قرآن)، هرچند دشوار باشد، ناممکن نیست و تنها معنایی موجّه تلقّی میگردد که متناظر با این مقصود باشد. در این مقاله ضمن مقایسه تطبیقی دو رویکرد پیشگفته، رویکرد سومی (متنمحور) که شالوده معرفتیِ آن بر آموزههای اسلامی مبتنی است، تبیین میگردد که طبق آن، رکن اصلی در فرایند فهم، خودِ اثر یا متن قرآن کریم است. ضمن تطبیق رویکردهای سهگانه فوق، با استفاده از روشهای تحلیل محتوای کیفی و استدلال منطقی، این نتیجه حاصل شده است که در میان این رویکردها، رویکرد متنمحور برای فهم قرآن کریم از وجاهت بیشتری برخوردار است و با کاربست این رویکرد، دستیابی به عمق مدلولهای معناییِ آیات قرآن کریم محتملتر مینماید و موفقیت برخی تفاسیر معتبر نظیر المیزان را میتوان با توجه به همین مهم رمزگشایی نمود.
جستاری معرفتشناختی در مقایسه تطبیقی رویکردهای فهم قرآن کریم
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی نظریۀ کارآمدی در رویکردهای تفسیری با تمرکز بر فهم قرآن کریم
نویسنده:
خدیجه احمدی بیغش
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1399 شماره 18
نقش تعقل فلسفی در تعمیق فهم قرآن کریم
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
روح الله آدینه
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 1393 شماره19
نفش تعقل فلسفی در تعمیق فهم قرآن کریم
نویسندگان:
روح الله آدینه
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
جستاری در جامعیت مقاله های دائره المعارف قرآن کریم
نویسنده:
سیدمحسن سادات فخر
،
مقاله نشریه: پژوهش و حوزه » سال 1387 (پياپي 33)، بهار 1387 شماره1
جستاری در معنای باطل و ساختار آن در قرآن کریم
نویسنده:
مرتضی متقی نژاد*
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه معارف قرآنی » سال 1399 دوره 11، شماره 42 (پاییز 1399)
فهم ساختار موضوعی قرآن کریم: رویکرد چند متغیره اکتشافی
مقاله نشریه: سفینه » سال 1397 پاييز 1397 شماره60
ارزیابی دیدگاه محمد شحرور در مبانی فهم و تفسیر قرآن کریم
نویسندگان:
فتحیه فتاحی زاده
،
فرشته معتمد لنگرودی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 94