قرائتی زنمحور از گزارههای اخلاقی قرآن
نویسندگان:
mehrdad abbasi
،
متینه السادات موسوی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 28
چکیده:
متینهالسادات موسوی
چکیده
از جمله بحثهایی که در حوزۀ معرفت و فهم متون دینی مطرح میشود، تأثیر عوامل پنهان بر کسب دانش و اندیشه است. در این میان تأثیر جنسیت در فهم متون، یکی از مباحثی است که در دهههای اخیر بهشکل جدی بررسی شده است؛ چراکه در فرآیند کسب معرفت، تجربه، رفتار و علایق و صفات مردانه معیار تلقی شده و تجربه و علایق زنانه نادیده گرفته میشود. این نظریه با ورود فمینیسم در این حوزه، برای رسیدن به حقوقی مشابه و برابر با حقوق مردان، با به چالش کشیدن ساختار مردسالارانه، تا خوانش زنانۀ متون دینی پیش رفته است. یکی از پیشگامان این اندیشه در اسلام، آمنه ودود آمریکاییآفریقایی مسلمان شده است که قرآن را بهعنوان کتاب اخلاق، کانون اصلی کار خود قرار داده و مدعی است اسلامی که قرنها عمل میشده، نسبت به زنان عدالت را رعایت ننموده و آنچه بهصورت برتری مردان استنباط میشود، بهواسطۀ تسلط سایۀ مردان بر تفاسیر و بازتابی از سلطۀ اجتماعی ایشان بوده است. ودود جهاد جنسیتی خود را که کشمکشی اخلاقی و بهمعنای پسگرفتن برابری قرآنی است، با این دیدگاه اخلاقی که عدالت، برابری و منزلت، حق خدادای هر انسانی است، آغاز کرد. حاصل تلاش او در بازنگری قرآن با نگرشی زنانه، در مهمترین اثر او کتاب قرآن و زن، بازخوانی قرآن از منظر زنانه تبلور یافته است.
واژههای کلیدی
قرآن، زن، جنسیت، اخلاق، برابری، آمنه ودود.
متینهالسادات موسوی
چکیده
از جمله بحثهایی که در حوزۀ معرفت و فهم متون دینی مطرح میشود، تأثیر عوامل پنهان بر کسب دانش و اندیشه است. در این میان تأثیر جنسیت در فهم متون، یکی از مباحثی است که در دهههای اخیر بهشکل جدی بررسی شده است؛ چراکه در فرآیند کسب معرفت، تجربه، رفتار و علایق و صفات مردانه معیار تلقی شده و تجربه و علایق زنانه نادیده گرفته میشود. این نظریه با ورود فمینیسم در این حوزه، برای رسیدن به حقوقی مشابه و برابر با حقوق مردان، با به چالش کشیدن ساختار مردسالارانه، تا خوانش زنانۀ متون دینی پیش رفته است. یکی از پیشگامان این اندیشه در اسلام، آمنه ودود آمریکاییآفریقایی مسلمان شده است که قرآن را بهعنوان کتاب اخلاق، کانون اصلی کار خود قرار داده و مدعی است اسلامی که قرنها عمل میشده، نسبت به زنان عدالت را رعایت ننموده و آنچه بهصورت برتری مردان استنباط میشود، بهواسطۀ تسلط سایۀ مردان بر تفاسیر و بازتابی از سلطۀ اجتماعی ایشان بوده است. ودود جهاد جنسیتی خود را که کشمکشی اخلاقی و بهمعنای پسگرفتن برابری قرآنی است، با این دیدگاه اخلاقی که عدالت، برابری و منزلت، حق خدادای هر انسانی است، آغاز کرد. حاصل تلاش او در بازنگری قرآن با نگرشی زنانه، در مهمترین اثر او کتاب قرآن و زن، بازخوانی قرآن از منظر زنانه تبلور یافته است.
واژههای کلیدی
قرآن، زن، جنسیت، اخلاق، برابری، آمنه ودود.
قرائتی زنمحور از گزارههای اخلاقی قرآن
3/20/2012 12:00:00 AM
موضوعشناسی گزارههای اخلاقی قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25
روششناسی فهم گزارههای اخلاقی قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 23
توجیه گزارههای اخلاقی
نویسندگان:
سمیه ملکی
،
اکرم نوری زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25
انشائات طلبی و چگونگی فهم گزارههای اخلاقی قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 26
إنشائات غیرطلبی و چگونگی فهم گزارههای اخلاقیِ قرآن
نویسنده:
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 30
روش استنباط گزارههاى سیاسى از ساختار سورههاى قرآن
نویسنده:
محمد خامه گر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
تأثیر گزارههای اخلاقی نهجالبلاغه بر ادب فارسی
نویسنده:
زهرا یاریان کوپایی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 22
بررسی ساختار تفضیل در استنباط نظام اخلاقی از گزارههای دینی
نویسنده:
محمد عالم زاده نوری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 69
قرائتی اجتماعی از فرآیند تولید علم
نویسنده:
حسین ایزدی
،
مقاله نشریه: کیهان فرهنگی » سال 1390 دي 1390 شماره301