فلسفههای مضاف؟!
نویسنده:
سیدعلی طاهری خرم آبادی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
چکیده:
فلسفه در آغاز نامی عام برای همه دانشها بوده است. پس از دوران قرون وسطی غربیان به بخش طبیعیات فلسفه توجه ویژه نمودند و عالمان علوم طبیعی از عالمان سایر بخشهای فلسفه جدا شدند. در دوران معاصر رفته رفته بخشهای مختلف فلسفه – که همگی در روش غیر تجربی مشترک بودند- در غرب با عناوین مجزا از یکدیگر متمایز شدند. پس از انتقال این عناوین به اهل فلسفه ایران، اصطلاح فلسفه های مضاف در برابر فلسفه (مطلق) رایج شد. این اصطلاح در بر دارنده هیچ مبنا یا لازم علم شناسانه مهمی نیست؛ بلکه برای رشد و تعالی فلسفه در ایران زیانبار است.
فلسفه در آغاز نامی عام برای همه دانشها بوده است. پس از دوران قرون وسطی غربیان به بخش طبیعیات فلسفه توجه ویژه نمودند و عالمان علوم طبیعی از عالمان سایر بخشهای فلسفه جدا شدند. در دوران معاصر رفته رفته بخشهای مختلف فلسفه – که همگی در روش غیر تجربی مشترک بودند- در غرب با عناوین مجزا از یکدیگر متمایز شدند. پس از انتقال این عناوین به اهل فلسفه ایران، اصطلاح فلسفه های مضاف در برابر فلسفه (مطلق) رایج شد. این اصطلاح در بر دارنده هیچ مبنا یا لازم علم شناسانه مهمی نیست؛ بلکه برای رشد و تعالی فلسفه در ایران زیانبار است.
فلسفههای مضاف؟!
3/21/2010 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی فلسفۀ فقه با دیگر فلسفههای مضاف همگن
نویسنده:
رمضان علی تبار
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 پاییز 95 - مسلسل 29
تحلیل مفاهیم «مضاف نفس» در روایات و تبیین سازه روان شناختی خودنظم جویی بر اساس آن
مقاله نشریه: علوم حدیث » سال 1399 بهار 1399 شماره 1