مروری بر توصیه های پیامبر (ص) در تبلیغ دین
نویسنده:
سید رضا موسوی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 13و14 (ویژه پیامبر اعظم ص)
چکیده:
لزوم توجه به مسئله تبلیغات در عصر حاضر، که ازآن به عنوان عصرارتباطات یادمیشود، بر کسی پوشیده نیست. این واقعیت درحالی است که ما شاهد پیشرفت تبلیغاتی غرب و ضعف و کم توجهی مسلمانان به این مسئله میباشیم.
این ضرورت و از سوی دیگر کاستیهای موجود، ما را برآن داشت تابه سیرهی پیامبراکرم دراین زمینه - که تاکنون کمتربه آن توجه شده - بپردازیم و از عملکرد ایشان که به حق اسوة مبلّغان والگویی جاودان برای تمامی اعصارمی باشند، الگوبرداری نماییم.
بیگمان امروزه، همهی ماتشنهی آن سفارشهای هستیم که نبی مکرم اسلام به مبلّغان دین - به ویژه هنگام اعزام آنان به مناطق مختلف - گوشزد کرده، راهکارهای نتیجهگیری و ثمربخشی تبلیغات را تبیین مینمود.
توصیههای فراوان پیامبر در این زمینه از اهمیت وجایگاه بلند این مسئله حکایت میکند. ایشان در سفارشهای خود گاهی به ویژگیهایی که میبایست در یک مبلّغ برای تاثیرگذاری عملکردش در مخاطبان وجود داشته باشداشاره میکرد و صفاتی مانند علم و آگاهی، تقوا و عمل صالح، صبر و استقامت، تواضع و فروتنی را برای یک مبلّغ امری لازم و ضرور بر میشمرد و گاهی نیز به اهمیت رعایت ظرفیت عقلی و جسمی مخاطبان، و روشهایی که میبایست در تبلیغ دین بدان توجه شود اشاره مینمود؛ روشهایی مانند تدریجی بودن تبلیغ، روش مدارا و آسانگیری، روش حکمت و ... در این نوشتارسعی شده تا مخاطبان را با گوشهای از این سفارشهای آشنا نماییم.
لزوم توجه به مسئله تبلیغات در عصر حاضر، که ازآن به عنوان عصرارتباطات یادمیشود، بر کسی پوشیده نیست. این واقعیت درحالی است که ما شاهد پیشرفت تبلیغاتی غرب و ضعف و کم توجهی مسلمانان به این مسئله میباشیم.
این ضرورت و از سوی دیگر کاستیهای موجود، ما را برآن داشت تابه سیرهی پیامبراکرم دراین زمینه - که تاکنون کمتربه آن توجه شده - بپردازیم و از عملکرد ایشان که به حق اسوة مبلّغان والگویی جاودان برای تمامی اعصارمی باشند، الگوبرداری نماییم.
بیگمان امروزه، همهی ماتشنهی آن سفارشهای هستیم که نبی مکرم اسلام به مبلّغان دین - به ویژه هنگام اعزام آنان به مناطق مختلف - گوشزد کرده، راهکارهای نتیجهگیری و ثمربخشی تبلیغات را تبیین مینمود.
توصیههای فراوان پیامبر در این زمینه از اهمیت وجایگاه بلند این مسئله حکایت میکند. ایشان در سفارشهای خود گاهی به ویژگیهایی که میبایست در یک مبلّغ برای تاثیرگذاری عملکردش در مخاطبان وجود داشته باشداشاره میکرد و صفاتی مانند علم و آگاهی، تقوا و عمل صالح، صبر و استقامت، تواضع و فروتنی را برای یک مبلّغ امری لازم و ضرور بر میشمرد و گاهی نیز به اهمیت رعایت ظرفیت عقلی و جسمی مخاطبان، و روشهایی که میبایست در تبلیغ دین بدان توجه شود اشاره مینمود؛ روشهایی مانند تدریجی بودن تبلیغ، روش مدارا و آسانگیری، روش حکمت و ... در این نوشتارسعی شده تا مخاطبان را با گوشهای از این سفارشهای آشنا نماییم.
مروری بر توصیه های پیامبر (ص) در تبلیغ دین
3/21/2007 12:00:00 AM
دین پیامبر (ص) قبل از بعثت
نویسنده:
محمدصفر جبرئیلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 177
پژوهشی در نامه های پیامبر (ص)
نویسندگان:
عزالدین ابراهیم
،
حسین علینقیان
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1393 شماره 147
اخلاق تبليغ دين
نویسنده:
مهدي احمدپور
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/20 تا تاریخ: 1398/01/01
مروری بر تازه ترین دیدگاه های فان اس و مادلونگ در باب تکوین تشیع و مسئله جانشینی پیامبر(ص)
نویسنده:
حمید عطایی نظری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 (پياپي 170)، خردادو تير 1397 شماره2
نگرشی بر سیره اجتماعی پیامبر ص
نویسنده:
حمیدرضا مطهری
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1393 شماره 125 رمضان