تأویل قرآن در منظر اهل بیت(ع)
نویسنده:
حمید آگاه
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
کلیدواژه:
علوم قرآنى
،
تأویل
،
تنزیل
،
تفسیر
،
اهلبیت(ع)
،
انواع
،
تاریخچه تأویل
،
معنىشناسى
،
باطن و ظاهر
،
محکم و متشابه
،
متقدمین
،
متأخرین
چکیده:
«تأویل» قرآن از دیدگاه اهلبیت(ع) شرح شده است. نظرگاه مفسّران و قرآن پژوهان درباره اصطلاح تأویل گاه در خور جمع با یکدیگرند و گاه در کنار یکدیگر قرار نمىگیرند. برخى معتقدند که تأویل خبر دادن از حقیقت مراد است. علامه طباطبایى تمامى دیدگاهها درباره تأویل را به دو دیدگاه، خلاصه مىکند: تأویل مرادف تفسیر است، تأویل خلاف ظاهر آیات متشابه است. علامه پس از نقد این دو دیدگاه، معتقد است تأویل در آیات قرآن به معناى حقایق آیات قرآن است. »پل نویا« تأویل را تفسیر نمادى یا باطنى مىخواند. امّا واژه »تأویل« در روایات اهلبیت گاه در برابر تنزیل قرار گرفته است و گاه در برابر تفسیر. با توجه به روایات، »تأویل« یعنى شناخت قرآن، واقعیت خارجى و تفسیر قرآن. با نظرداشت آیات و روایات، تأویل قرآن گاه در تمام آیات قرآن و گاه در بطون است و گاه در متشابهات. تأویل متشابهات مخصوص خداست و براساس باور شیعه راسخان در علم نیز تأویل متشابهات را مىدانند. تأویل بطون قرآن براى (اولوا الالباب( و (اولوا الابصار( امکانپذیر است هر چند تأویل تمام بطون از توان غیر معصوم بیرون است. بنابراین روایاتى که مردم را بر فراگیرى بطون از اهلبیت فرا مىخواند درباره ملاکها و اصول دریافت بطون است نه آنکه فهم قرآن جز از طریق روایات اهلبیت امکانپذیر است.
«تأویل» قرآن از دیدگاه اهلبیت(ع) شرح شده است. نظرگاه مفسّران و قرآن پژوهان درباره اصطلاح تأویل گاه در خور جمع با یکدیگرند و گاه در کنار یکدیگر قرار نمىگیرند. برخى معتقدند که تأویل خبر دادن از حقیقت مراد است. علامه طباطبایى تمامى دیدگاهها درباره تأویل را به دو دیدگاه، خلاصه مىکند: تأویل مرادف تفسیر است، تأویل خلاف ظاهر آیات متشابه است. علامه پس از نقد این دو دیدگاه، معتقد است تأویل در آیات قرآن به معناى حقایق آیات قرآن است. »پل نویا« تأویل را تفسیر نمادى یا باطنى مىخواند. امّا واژه »تأویل« در روایات اهلبیت گاه در برابر تنزیل قرار گرفته است و گاه در برابر تفسیر. با توجه به روایات، »تأویل« یعنى شناخت قرآن، واقعیت خارجى و تفسیر قرآن. با نظرداشت آیات و روایات، تأویل قرآن گاه در تمام آیات قرآن و گاه در بطون است و گاه در متشابهات. تأویل متشابهات مخصوص خداست و براساس باور شیعه راسخان در علم نیز تأویل متشابهات را مىدانند. تأویل بطون قرآن براى (اولوا الالباب( و (اولوا الابصار( امکانپذیر است هر چند تأویل تمام بطون از توان غیر معصوم بیرون است. بنابراین روایاتى که مردم را بر فراگیرى بطون از اهلبیت فرا مىخواند درباره ملاکها و اصول دریافت بطون است نه آنکه فهم قرآن جز از طریق روایات اهلبیت امکانپذیر است.
تأویل قرآن در منظر اهل بیت(ع)
3/20/1996 12:00:00 AM
محبت اهل بیت ع در قرآن
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 169 رمضان ویژهنامه مناطق مشترک
علوم قرآن در احادیث اهل بیت (ع)
نویسنده:
فرجالله میرعرب
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394
کتابشناسى قرآن و اهل بیت (ع)
نویسنده:
محمد على هاشم زاده
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1375 5-6
حقوق سياسي مردم از منظر قرآن كريم و اهل بيت(ع)
نویسنده:
محمود شفيعي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1393/10/22 تا تاریخ: 1395/06/01
در مکتب اهل بیت (ع) ـ 23 مهدویت از دیدگاه اهل بیت (ع)
نویسنده:
گروه محققین
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
در مکتب اهل بیت (ع) ـ 31 افسانه تحریف قرآن
نویسنده:
گروه محققین
، مترجم:
حسین علی عربی
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1390