بررسی کاربرد برجسته سازی ادبی در احادیث کتاب فضل قرآن اصول کافی(بر اساس نظریة آشنایی زدایی)
نویسندگان:
محسن قاسم پور
،
محمد کاظم قهاری کرمانی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1395 شماره 4
چکیده:
چکیده
یکی از شیوههای کاربسته در احادیث برای شیواگویی، روگردانی از ادبیات و سبک گفتار روزمرّه است. روزمرّه نبودن کلام، یکی از شیوههایی است که گاه ادیبان با کاربرد آن به کلام خود گیرایی میبخشند؛ و به آن آشنایی زدایی میگویند؛ پدیدهای که باید درک آن برای شنونده دست یافتنی باشد. یکی از شیوههای این رویکرد ادبی، برجستهسازی است. برجستهسازی یعنی به کارگیری عناصر زبان به گونهای که شیوة بیان جلب نظر کند و غیرمتعارف باشد. برجستهسازی از شگردهای آشناییزدایی برای گیراییِ ذهن شنونده در مکتب نقد ادبی ِصورتگرای روس است.
تلاش ما در این پژوهش بر پایة این رویکرد آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی در چارچوب مکتب یاد شده، شگردهای برجستهسازیِ به کاربسته در احادیث کتاب فضل قرآن اصول کافی را جستجو و سودهای کاربست این پدیده را یافته و پیامدهای آن را کالبد شکافی کنیم.
برآیندهای این پژوهش نشاندهندة آنند که نخست از این سازوکار در احادیث بهرهگیری شده است، دو آنکه گونههای برجستهسازی دراین بخش از احادیث کتاب کافی، بسیار متنوع خودنمایی میکنند و سه آنکه چون احادیث این بخش در پیوند با قرآن کریم بودهاند، در مییابیم معصومان: در پی راهنمایی آدمیان و ترغیب آنان به سوی این کتاب هدایتگر از هنر و شیوهی برجستهسازی سخنان خود برای گیرا شدنشان سود جستهاند.
چکیده
یکی از شیوههای کاربسته در احادیث برای شیواگویی، روگردانی از ادبیات و سبک گفتار روزمرّه است. روزمرّه نبودن کلام، یکی از شیوههایی است که گاه ادیبان با کاربرد آن به کلام خود گیرایی میبخشند؛ و به آن آشنایی زدایی میگویند؛ پدیدهای که باید درک آن برای شنونده دست یافتنی باشد. یکی از شیوههای این رویکرد ادبی، برجستهسازی است. برجستهسازی یعنی به کارگیری عناصر زبان به گونهای که شیوة بیان جلب نظر کند و غیرمتعارف باشد. برجستهسازی از شگردهای آشناییزدایی برای گیراییِ ذهن شنونده در مکتب نقد ادبی ِصورتگرای روس است.
تلاش ما در این پژوهش بر پایة این رویکرد آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی در چارچوب مکتب یاد شده، شگردهای برجستهسازیِ به کاربسته در احادیث کتاب فضل قرآن اصول کافی را جستجو و سودهای کاربست این پدیده را یافته و پیامدهای آن را کالبد شکافی کنیم.
برآیندهای این پژوهش نشاندهندة آنند که نخست از این سازوکار در احادیث بهرهگیری شده است، دو آنکه گونههای برجستهسازی دراین بخش از احادیث کتاب کافی، بسیار متنوع خودنمایی میکنند و سه آنکه چون احادیث این بخش در پیوند با قرآن کریم بودهاند، در مییابیم معصومان: در پی راهنمایی آدمیان و ترغیب آنان به سوی این کتاب هدایتگر از هنر و شیوهی برجستهسازی سخنان خود برای گیرا شدنشان سود جستهاند.
بررسی کاربرد برجسته سازی ادبی در احادیث کتاب فضل قرآن اصول کافی(بر اساس نظریة آشنایی زدایی)
3/20/2016 12:00:00 AM
تبیین نظریه قدرت در روایات با تأکید بر احادیث کافی
نویسنده:
محمدعلی محمودی قهساره
، استاد راهنما:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 2:
محمدکاظم رحمان ستایش
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
ويرايش كتاب ( نظريه هاي هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
وحيد حامد
،
طرح پژوهشی: ويرايش » از تاریخ: 1397/03/21 تا تاریخ: 1397/02/30
جایگاه نظریه محبت بر اساس آموزه های اسلامی در تمدن سازی
ناقد:
سیدحسین سیدی
، ارائه دهنده:
غلامرضا جلالی
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
بررسی تطبیقی رویکرد فریقین به قرآن با محوریت کتاب «فضل القرآن» کافی و «فضائل القرآن» صحیح بخاری
مقاله نشریه: آموزه های قرآنی » سال 1393 (پياپي 45)، پاييز و زمستان 1393 شماره20
كنترل ويرايش كتاب ( نظريه هاي هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
محمدباقر انصاري
،
طرح پژوهشی: كنترل ويرايش » از تاریخ: 1397/03/22 تا تاریخ: 1397/03/20
غلط گيري كتاب ( نظريه هاي هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
اصغر مقدسي
،
طرح پژوهشی: فارسي » از تاریخ: 1397/07/09 تا تاریخ: 1397/06/30
نمونه خواني كتاب ( نظريه اخلاق هنجاري اسلام بر اساس قرآن كريم )
نویسنده:
سيدعلي اكبر حسيني وفا
،
طرح پژوهشی: فارس » از تاریخ: 1397/07/23 تا تاریخ: 1397/07/23
بررسی احتجاجات کلامی در اصول کافی (با تأکید بر شرح ملاصدرا و ملاصالح مازندرانی)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1380 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مروری بر کتاب قرآن در بستر نزول: بررسیهای ادبی تاریخی دربارۀ محیط قرآن
نویسنده:
نصرت نیلساز
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 201
بررسی افعال حرکتی در سورۀ یس بر اساس نظریۀ زبانشناسی شناختی تالمی
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1400 شماره 23