مطالعه کیفی شیوه ها واثرات فریبکاری رسانه درخانواده
نویسنده:
فائزه تقی پور
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1397 شماره 31
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی کیفی شیوهها و آثار فریبکاری رسانه در خانواده انجام شد. روش تحقیق کتابخانهای و اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، یادداشتبرداری بود. برای گردآوری اطلاعات، کتب نظری دربارۀ رسانه و مطالعات انتقادی، مقالات علمی- پژوهشی و علمی - تخصصی و ترجمۀ متون تخصصی بررسی و واکاوی شد. یافتهها در سه بخش فریبکاری رسانه در نحوۀ پوشش خبری و انتقال آن به مخاطبان، اثرگذاری بر سبک زندگی اعضای خانواده و راهکارهای برونرفت خانواده از مسئلۀ فریبکاری رسانه دستهبندی و ارائه شد. شیوههای پوششدادن اخبار و نحوۀ انتقال آن به مخاطبان، تأثیر عمدهای بر فریب مخاطبان دارد؛ بهگونهای که فنون خبری مؤثر بر فریب شامل: سابقهنویسی، ارائۀ نمایشی اطلاعات سری، نشت هدایتشونده، ماساژ پیام، حذف، کلیبافی، زمانبندی ارائۀ پیام، قطرهچکانی، ایجاد موج خبری، تبخیر، ارائۀ دروغ بزرگ، نشاندادن سانسور بهطور غیرمستقیم، دستچینکردن پیام، ساختن دشمن فرضی، مبالغه، اثر تلقیح و استفاده از تصاویر خشونتآمیز دربارۀ زنان و کودکان و... است. در مبحث فریبکاری رسانه و اثرگذاری آن بر سبک زندگی خانواده، نتایج نشان داد که رسانهها با شکلدادن به آگاهی کاذب مخاطبان، گسترش و نمایش تضاد طبقاتی، ایجاد حس ازخودبیگانگی، قهرمانسازی، دستکاری مفاهیم جنسیتی، خدمت به صاحبان سیاست و اقتصاد و ایجاد تغییرات فرهنگی موجب تغییر در سبک زندگی فردی و خانوادگی مخاطبان میشوند. همچنین، رسانهها گاهی قواعد اخلاقی خانواده را تهدید میکنند.
این پژوهش با هدف بررسی کیفی شیوهها و آثار فریبکاری رسانه در خانواده انجام شد. روش تحقیق کتابخانهای و اسنادی و ابزار گردآوری اطلاعات، یادداشتبرداری بود. برای گردآوری اطلاعات، کتب نظری دربارۀ رسانه و مطالعات انتقادی، مقالات علمی- پژوهشی و علمی - تخصصی و ترجمۀ متون تخصصی بررسی و واکاوی شد. یافتهها در سه بخش فریبکاری رسانه در نحوۀ پوشش خبری و انتقال آن به مخاطبان، اثرگذاری بر سبک زندگی اعضای خانواده و راهکارهای برونرفت خانواده از مسئلۀ فریبکاری رسانه دستهبندی و ارائه شد. شیوههای پوششدادن اخبار و نحوۀ انتقال آن به مخاطبان، تأثیر عمدهای بر فریب مخاطبان دارد؛ بهگونهای که فنون خبری مؤثر بر فریب شامل: سابقهنویسی، ارائۀ نمایشی اطلاعات سری، نشت هدایتشونده، ماساژ پیام، حذف، کلیبافی، زمانبندی ارائۀ پیام، قطرهچکانی، ایجاد موج خبری، تبخیر، ارائۀ دروغ بزرگ، نشاندادن سانسور بهطور غیرمستقیم، دستچینکردن پیام، ساختن دشمن فرضی، مبالغه، اثر تلقیح و استفاده از تصاویر خشونتآمیز دربارۀ زنان و کودکان و... است. در مبحث فریبکاری رسانه و اثرگذاری آن بر سبک زندگی خانواده، نتایج نشان داد که رسانهها با شکلدادن به آگاهی کاذب مخاطبان، گسترش و نمایش تضاد طبقاتی، ایجاد حس ازخودبیگانگی، قهرمانسازی، دستکاری مفاهیم جنسیتی، خدمت به صاحبان سیاست و اقتصاد و ایجاد تغییرات فرهنگی موجب تغییر در سبک زندگی فردی و خانوادگی مخاطبان میشوند. همچنین، رسانهها گاهی قواعد اخلاقی خانواده را تهدید میکنند.
مطالعه کیفی شیوه ها واثرات فریبکاری رسانه درخانواده
3/21/2018 12:00:00 AM
کشف سازههای شخصیت اخلاقی در متون اسلامی؛ یک مطالعۀ کیفی
نویسنده:
محمد ثناگویی زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 43
کتاب شناسی ؛ چیستی و شیوه ها
نویسنده:
ابراهیم علیپور
،
مقاله نشریه: معارف عقلی » سال 1386 تابستان 1386 شماره6
رسانه ها و مسائل اجتماعی ایران چکیده مقالات همایش ملی: رسانه ها و مسائل اجتماعی ایران
نویسنده:
گروهی از محققین
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه اصفهان - 1394
مدل مفهومی حرص براساس منابع اسلامی با نگاه روانشناختی: یک مطالعه کیفی
مقاله کنفرانس: اولین همایش ملی روان شناسی و دین - 1400
رسانه ها و تحول فرهنگ سیاسى در خاورمیانه
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال دوم - شماره هشتم - بهار 79