فلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
سید موسی حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1383 37-38
کلیدواژه:
تکلیف
،
شریعت
،
فلسفه شریعت
،
قانون
،
عبادت
،
روابط فردى
،
روابط اجتماعى
،
قوانین دینى
،
قوانین بشرى
،
امتحان
،
فلسفه حیات
،
علامه طباطبایى
،
سعادت
،
شقاوت
چکیده:
تبیین فلسفه شریعت - عبادت و قانون - از دیدگاه علامه طباطبایى است. نویسنده، پس از طرح این پرسش که فلسفه تکلیف در دین چیست، تکلیف و شریعت را به دو بخش قانون - تکلیف ناظر به روابط انسانها و مناسبات اجتماعى - و عبادت - تکلیف ناظر به رفتار فرد - تقسیم کرده و براى هر یک دو کارکرد دنیوى و اخروى بر شمرده است. کارکردِ دنیوىِ قانون را تنظیم روابط اجتماعى و استقرار عدالت و حفظ حقوق دانسته و معتقد است قوانین بشرى به دلیل عدم توجّه به آغاز و انجام زندگى انسان و عدم شناخت ابعاد و گستره وجود انسان در هالهاى از جهل و ناآگاهى تنظیم مىشود، از این رو تشریع قوانین الهى ضرورت مىیابد. در ادامه به کار کرد دنیوى عبادت پرداخته و آن را تلطیف قانون گرایى و زمینه سازى اجراى بهتر قانون مىداند. سپس کارکرد اخروى شریعت را از نگاه متکلّمان، »در معرض ثواب و پاداش قرار دادن انسان از سوى خداوند« و از دیدگاه منابع دینى »امتحان« ذکر کرده و آن را فلسفه حیات در نگاه دین مىداند. در پایان فلسفه تشریع را از نگاه علامه طباطبایى، به انجام رساندن خط وجود انسان به سمت یکى از دو نقطه سعادت و شقاوت بر شمرده است.
تبیین فلسفه شریعت - عبادت و قانون - از دیدگاه علامه طباطبایى است. نویسنده، پس از طرح این پرسش که فلسفه تکلیف در دین چیست، تکلیف و شریعت را به دو بخش قانون - تکلیف ناظر به روابط انسانها و مناسبات اجتماعى - و عبادت - تکلیف ناظر به رفتار فرد - تقسیم کرده و براى هر یک دو کارکرد دنیوى و اخروى بر شمرده است. کارکردِ دنیوىِ قانون را تنظیم روابط اجتماعى و استقرار عدالت و حفظ حقوق دانسته و معتقد است قوانین بشرى به دلیل عدم توجّه به آغاز و انجام زندگى انسان و عدم شناخت ابعاد و گستره وجود انسان در هالهاى از جهل و ناآگاهى تنظیم مىشود، از این رو تشریع قوانین الهى ضرورت مىیابد. در ادامه به کار کرد دنیوى عبادت پرداخته و آن را تلطیف قانون گرایى و زمینه سازى اجراى بهتر قانون مىداند. سپس کارکرد اخروى شریعت را از نگاه متکلّمان، »در معرض ثواب و پاداش قرار دادن انسان از سوى خداوند« و از دیدگاه منابع دینى »امتحان« ذکر کرده و آن را فلسفه حیات در نگاه دین مىداند. در پایان فلسفه تشریع را از نگاه علامه طباطبایى، به انجام رساندن خط وجود انسان به سمت یکى از دو نقطه سعادت و شقاوت بر شمرده است.
فلسفه شریعت در نگاه علامه طباطبایى
3/20/2004 12:00:00 AM
اصطلاح شناسی ابداع در نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد بهرامی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های عقلی نوین » سال 1400 دوره 6، شماره 12 (پاییز و زمستان 1400)
اصطلاح شناسی ابداع در نگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1400 شماره 12
علامه طباطبائی و فلسفه علوم اجتماعی
نویسنده:
نصرالله آقاجانی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 18)، بهار 1393 شماره2
مرجعیت علمی قرآن از نگاه علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمد فاکر میبدی
،
محمدحسین رفیعی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1398 شماره 1
فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و ایران معاصر
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
، استاد راهنما:
منصور میراحمدی
، استاد مشاور 1:
داود فیرحی
، استاد مشاور 2:
حمید پارسانیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و ایران معاصر
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [دکترای تخصصی]
قلمرو اختیارات دولت در مسائل خانواده در نگاه علامه طباطبائی
نویسنده:
سید ضیاء مرتضوی*
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات جنسیت و خانواده » سال 1395 دوره 4، شماره 1 (بهار و تابستان 1395)
ماهیت نظریه در فلسفه سیاسی از منظر علامه طباطبائی
مقاله نشریه: جستار های سیاسی معاصر » سال 1399 بهار 1399 شماره 1
معيارهاي جري و تطبيق از نگاه علامه طباطبايي
نویسنده:
سيد علي هاشمي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/09/23 تا تاریخ: 1396/05/31