بررسى کارویژه دو خط مشروطه و مشروعه در تاریخ معاصر ایران
نویسنده:
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1391 شماره 166-165
چکیده:
نهضت مشروطه، از تحولات مهم تاریخ معاصر ایران است که ابتدا، از سوى عالمان دینى و با شعار »عدالتخواهى» بنیان گذارده شد و در ادامه، شعار »مشروطهخواهى» به جاى آن نشست. در نهضت یاد شده، جریانِ اجتهادى شیعه با دو برداشت: الگوى »مشروطه» و »مشروعه» فعالیت چشمگیرى داشته است. مرجع تقلید جریان مشروطهخواه، آخوند خراسانى و نظریهپرداز آن، علامه نایینى و مرجع تقلید جریان مشروعهخواه، آیتالله سیّد محمدکاظم طباطبایى یزدى و نظریهپرداز آن، آیتالله شیخ فضلالله نورى بودهاند. سیر تحولات نهضت مشروطه، بویژه پس از اعدام شیخ فضل الله نورى به سمت و سویى رفت که بسیارى از رهبران دینى مشروطهخواه، از دیدگاه خود مبنى بر حمایت از مشروطهطلبان غیردینى، پشیمان شدند و در این زمان، اقبال عمومى مردم به مرجعیت سیّد یزدى صورت گرفت. شکست نهضت مشروطه باعث شده تا فرایند تحقیق و پژوهش در این خصوص همواره به گونهاى پیش رود که از جریان مشروعه دفاع شود و جریان مشروطه به بوته نقد گذاشته شود. این در حالى است که ضمن اذعان بر »حقانیت» دیدگاه مشروعه، بویژه در ظرف تاریخى نهضت مشروطه، به نظر مىرسد »اصالت» دیدگاه مشروطه به مثابه یک ملاک و قاعده براى حرکت در تاریخ، بیشتر از دیدگاه مشروعه باشد. بررسى تحولات تاریخ معاصر در سده پس از نهضت مشروطه، به خوبى نشان مىدهد که کارآمدى دیدگاه مشروطه در این دوره بیشتر از کارآمدى دیدگاه مشروعه بوده است.
نهضت مشروطه، از تحولات مهم تاریخ معاصر ایران است که ابتدا، از سوى عالمان دینى و با شعار »عدالتخواهى» بنیان گذارده شد و در ادامه، شعار »مشروطهخواهى» به جاى آن نشست. در نهضت یاد شده، جریانِ اجتهادى شیعه با دو برداشت: الگوى »مشروطه» و »مشروعه» فعالیت چشمگیرى داشته است. مرجع تقلید جریان مشروطهخواه، آخوند خراسانى و نظریهپرداز آن، علامه نایینى و مرجع تقلید جریان مشروعهخواه، آیتالله سیّد محمدکاظم طباطبایى یزدى و نظریهپرداز آن، آیتالله شیخ فضلالله نورى بودهاند. سیر تحولات نهضت مشروطه، بویژه پس از اعدام شیخ فضل الله نورى به سمت و سویى رفت که بسیارى از رهبران دینى مشروطهخواه، از دیدگاه خود مبنى بر حمایت از مشروطهطلبان غیردینى، پشیمان شدند و در این زمان، اقبال عمومى مردم به مرجعیت سیّد یزدى صورت گرفت. شکست نهضت مشروطه باعث شده تا فرایند تحقیق و پژوهش در این خصوص همواره به گونهاى پیش رود که از جریان مشروعه دفاع شود و جریان مشروطه به بوته نقد گذاشته شود. این در حالى است که ضمن اذعان بر »حقانیت» دیدگاه مشروعه، بویژه در ظرف تاریخى نهضت مشروطه، به نظر مىرسد »اصالت» دیدگاه مشروطه به مثابه یک ملاک و قاعده براى حرکت در تاریخ، بیشتر از دیدگاه مشروعه باشد. بررسى تحولات تاریخ معاصر در سده پس از نهضت مشروطه، به خوبى نشان مىدهد که کارآمدى دیدگاه مشروطه در این دوره بیشتر از کارآمدى دیدگاه مشروعه بوده است.
بررسى کارویژه دو خط مشروطه و مشروعه در تاریخ معاصر ایران
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی کار ویژه دو خط مشروطه و مشروعه در تاریخ معاصر ایران
نویسنده:
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1391 (پياپي 166)، پاييز و زمستان 1391 شماره1-2
بررسی تطبیقی مشروطه خواهی در ایران و افغانستان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مشروطه خواهی در ایران و افغانستان
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
تاریخ فرهنگی سیاسی ایران معاصر
نویسنده:
نجف لکزایی
،
کتاب: مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران) - 1396
تاریخ مکتوم: فتح بابی در تاریخ مشروطه؟!
نویسنده:
جعفر ربانی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1394 شماره 154
نهضت مشروطه از نگاه کتاب ایران بین دو انقلاب
نویسنده:
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1385 شماره 135-134
تحولات و خط سیراندیشه اسلامى معاصر
نویسندگان:
محمد جمعه امینى
،
زکى میلاد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و سوم - بهار 85
بررسی و نقد فقه و سیاست در ایران معاصر
نویسندگان:
محمد خورشیدی
،
صادق حقیقت
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 169
تحولات و خط سیر اندیشه اسلامى معاصر
نویسندگان:
زکى میلاد
،
محمدجمعه امینى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 سال پنجم - شماره بیستم - زمستان 81