پیکسی؛ داستانی فلسفی برای کودکان مقطع ابتدایی

کتاب: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - 1392
چکیده:
کتاب پیکسی داستانی فلسفی برای کودکان مقطع ابتدایی همانطور که از نامش مشخص است، داستانی فلسفی برای کودکان در مقطع ابتدایی است که شخصیت اصلی آن پیکسی دختر ماجراجو و کنجکاو کلاس است که در مورد بسیاری از رخداد ها و حرفا های دیگران تفکر و کنجکاوی می کند. این سوالات از جنس سوالاتی هستند که ممکن است هر کودکی در سنین پیکسی به ذهنش برسد و آن را از بزرگتر ها یا دوستانش بپرسد. به عبارت دیگر داستان به گونه ای نوشته شده است تا کودکانی که کتاب را می خوانند، بتوانند با آن همزاد پنداری کنند چرا که سوالات پیکسی می تواند سوالات در ذهن هرکدام از آنها باشد، مثل اینکه چگونه و چرا دندان های شیری می افتند یا به قول پیکسی «چطور یک دندان می‌داند چه وقت باید بیفتد؟» نویسنده کتاب متیو لیپمن، بنیان گذار جنبش جدید فلسفه برای کودکان است. لیپمن که سال ها استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا بوده است در میابد که بسیاری از دانشجویانش فاقد قدرت استدلال هستند و از طرفی هم برای تقویت قدرت تفکر آنها دیگر بسیار دیر شده است. بنابراین تصمیم می گیرد تا آموزش قدرت تفکر و تفکر انتقادی را از کودکی و در مدرسه شروع کند. بنابراین «پژوهشگاه توسعه و پیشبرد فلسفه برای کودکان» را تاسیس می کند و شروع به نگارش داستان های قابل فهم و فلسفی برای کودکان می کند. برنامه او یعنی «فلسفه برای کودکان» جایزه سال ۲۰۰۱ انجمن فلسفی آمریکا را به خود اختصاص داد. روش کار او به اینگونه است که هر یک از دانش آموزان بخشی از کتاب را می خوانند و درباره آن بحث می کنند. به این ترتیب قدرت استدلال، داوری و تمیزدادن را در قالب داستان به کودکان می‌آموزد. همچنین داستان های او بدون نقاشی و عکس منتشر می شوند چرا که او معتقد بود که عکس و نقاشی در این‌گونه کتابها، خلاقیت کودکان را در مسیر خاصی هدایت می‌کند و راه را بر ایده‌ها و تصویرسازی‌های نو می‌بندد. با توجه به آنچه گفته شد، بهتر است داستان در محیط کلاس و یا در خانه و با مشارکت پدر و مادر باشد تا کودک بتواند چالش های ذهنی خود را مطرح و در مورد آن بحث کند. والدین و مربیان نیز باید با طرح سوالاتی کودکان را به سوی کنجکاوی و فلسفیدن در امور مختلف سوق دهند. لیپمن علاوه بر این کتاب، کتاب های دیگری نیز در موضوع فلسفه برای کودکان نوشته است که از جمله آنها می توان به کودکی در مدرسه لیزا، فلسفه در کلاس درس و غایب بزرگ مدرسه اشاره کرد. کتاب پیکسی داستانی فلسفی برای کودکان مقطع ابتدایی برای اولین بار در سال 1392 توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. مترجمین کتاب یحیی قائدی، اسفندیار تیموری با کمک ویراستار آن روح‌الله کریمی توانسته اند ترجمه بسیار روان و خوبی متناسب با زبان و مخاطب کتاب ارائه دهند. همچنین استفاده از پانویس برای لغات یا عبارت هایی که ممکن است فهم آنها سخت باشد به خوانش بهتر کتاب کمک زیادی کرده است. بخش هایی از کتاب می‌بینید من و میراندا چقدر با هم فرق داریم ؟! او هرگز به چیزی به عنوان مشکل نگاه نمی‌کند ! نه به این خاطر که فکر می‌کند همه‌ی پاسخ‌ها را می‌داند ! به این خاطر که به پرسش‌ها حتی علاقه هم ندارد ! (ص15) خیلی چیزها درستند و خیلی چیزها اشتباه، ولی به نظرم بعضی چیزها نه درستند نه اشتباه. (ص17) هنوز نمی‌توانم سر در بیاورم. اگر من بیدار باشم، کل بدنم هم بیدار است، چه طور ممکن است بخشی از بدنم خواب رفته باشد ؟ (ص7) آیا من همان بدنم هستم یا من و بدنم دو چیز متفاوتیم. اگر بدن من و من یکی باشند، پس آن نمی‌تواند متعلق به من باشد. اگر بدن من و من متفاوت از هم باشیم، پس من کیستم ؟ (ص8)

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

ره توشه راهیان نور متون آموزشی ویژه مقطع ابتدایی

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1374 شماره 74 کودکان

یک ستاره برای داستانی عامه‌ پسند

نویسنده: پور تکتم حسین ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1393 شماره 269

جشنواره‌ی داستانی که خود داستانی دارد

نویسنده: نفسیه محمدی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1391 شماره 251

رهنمودهایی برای درمان خشم کودکان

نویسنده: اعظم عباسی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 223

کتاب های عاشورایی برای کودکان

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1396 شماره 306

شخصیت‌های داستانی پیچیده می‌شوند

نویسنده: مصطفی بیان ،
مقاله نشریه: سلام بچه‌ها » سال 1392 شماره 283

باربی داستانی دنباله دار

نویسنده: عارفه خوروش ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 223

رهنمودهاى غذایى براى زنان ، نوزادان و کودکان

مقاله نشریه: پیام زن » سال 1380 شماره 109
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397