پیدایش و تطور مصلحت در فقه سیاسی شیعه تا پایان قرن ششم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مصلحت عبارت است از جلب منفعت و دفع ضرر، منظور از مصلحت حفظ مقاصد شرع است که در پنج مورد خلاصه میشود: حفظ دین، جان، مال، عقل و نسل. مصلحت به سه قسم مصلحت کلامی، فقهی و فلسفی تقسیم میشود. مصلحت با مفاهیمی چون قیاس، استحسان، مصالح مرسله، استصلاح و سد ذرایع ارتباط دارد. مهمترین فقهای شیعی تا پایان قرن ششم که در مورد مسئله مصلحت نظریهپردازی کردهاند کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و ابو صلاح حلبی میباشند. در میان اهل سنت هم از همان ابتدای امر صحابه (خلفای راشدین) وقتیکه اتفاقات جدیدی برای مردم پیش میآمد و دلیل شرعی در خصوص آن نداشتند در موارد مختلف از مصلحت استفاده میکردند و بعدازآن هم بهطور گسترده در فقه حنبلی، حنفی، مالکی و شافعی مورداستفاده قرار میگرفت، یعنی در زمانهای مختلف نسبت به مسائل جدید هرگاه اتفاقی رخ میداد از مصلحت بهعنوان دلیل استفاده میکردند و نسبت به آن نظریهپردازی میکردند. درنهایت مصلحت در فقه شیعه بهعنوان دلیل مستقل پذیرفتهنشده است ولی از ابتدای پیدایش آن تا پایان قرن ششم دارای تطور بوده است و در زمانهای مختلف نسبت به مسائل مختلف بهعنوان یک قاعده مطرح بوده است اما اهل سنت مصلحت را بهعنوان یک دلیل مستقل میپذیرد و آن را مبنایی برای استنباط احکام قرار میدهد.
مصلحت عبارت است از جلب منفعت و دفع ضرر، منظور از مصلحت حفظ مقاصد شرع است که در پنج مورد خلاصه میشود: حفظ دین، جان، مال، عقل و نسل. مصلحت به سه قسم مصلحت کلامی، فقهی و فلسفی تقسیم میشود. مصلحت با مفاهیمی چون قیاس، استحسان، مصالح مرسله، استصلاح و سد ذرایع ارتباط دارد. مهمترین فقهای شیعی تا پایان قرن ششم که در مورد مسئله مصلحت نظریهپردازی کردهاند کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و ابو صلاح حلبی میباشند. در میان اهل سنت هم از همان ابتدای امر صحابه (خلفای راشدین) وقتیکه اتفاقات جدیدی برای مردم پیش میآمد و دلیل شرعی در خصوص آن نداشتند در موارد مختلف از مصلحت استفاده میکردند و بعدازآن هم بهطور گسترده در فقه حنبلی، حنفی، مالکی و شافعی مورداستفاده قرار میگرفت، یعنی در زمانهای مختلف نسبت به مسائل جدید هرگاه اتفاقی رخ میداد از مصلحت بهعنوان دلیل استفاده میکردند و نسبت به آن نظریهپردازی میکردند. درنهایت مصلحت در فقه شیعه بهعنوان دلیل مستقل پذیرفتهنشده است ولی از ابتدای پیدایش آن تا پایان قرن ششم دارای تطور بوده است و در زمانهای مختلف نسبت به مسائل مختلف بهعنوان یک قاعده مطرح بوده است اما اهل سنت مصلحت را بهعنوان یک دلیل مستقل میپذیرد و آن را مبنایی برای استنباط احکام قرار میدهد.
پیدایش و تطور مصلحت در فقه سیاسی شیعه تا پایان قرن ششم
3/20/2016 12:00:00 AM
پیدایش و تطور مصلحت در فقه سیاسی شیعه تا پایان قرن ششم
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1394 - [کارشناسی ارشد]
گفتمان مصلحت در فقه سیاسی شیعه و اهل سنت
نویسندگان:
علی خالقی
،
محمود شفیعی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1397 شماره 81 - بهار 97
تطور فقه شیعه و جایگاه سرائر در آن
نویسنده:
محمد علی مهدوی راد
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1369 شماره 4
مصلحت در فقه شیعه و پاسخ به شبهات روشنفکرى
نویسنده:
علی اکبر کلانتری
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1382 شماره 36
تطور مهدویت در منابع روایی شیعه (در پنج قرن نخست)
نویسنده:
خدامراد سلیمیان*
،
مقاله نشریه: پژوهش های مهدوی » سال 1394 بهار 1394 شماره12