شیعه و دولت مطلقه در ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
ارکان دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی اول را تمرکز منابع قدرت در دربار، گسترش دیوان سالاری و ارتش مدرن تشکیل داده است. ارکان سازنده فوق الذکر دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی اول در سیاستهای ذیل در ایران نمایان گردید: امنیت و سیاستهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی. با توجه به سیاستهای دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی در ایران، در این رساله مواضع و رویکردهای عالمان دینی شیعه به دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی کهتابعی از دو متغییر اساسی یعنی "امنیت داخلی و خارجی" و "سیاستهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی" بوده،با تاکید بر الگوی نظری دولت مطلقه ی جان فرانکو پوجی که بنا به اعتقاد نگارنده بیشترین انطباق را با واقعیتهای اجتماعی موجود در ایران و دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی دارد- مورد پژوهش قرار می گیرد. پس از بررسی ماهیت دولتهای متمرکز منطقه و عوامل موثر در تکوین آن در کشورهای اروپایی در دیدگاه پوجی، به شاخصه های نظری وی در دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی یعنی تمرکز انحصار قدرت در دربار، گسترش دیوان سالاری و شکل دهی به ارتش مدرن، پرداخته می شود. با تاکید بر شکل گیری دولت شبه مدرن پهلوی که ریش در تغییر و تحولات نظام پس از مشروطه در ایران داشته، مواضع عالمان دینی شیعی نسبت به متغیرهای فوق الذکر، در قالب مواضع ذیل مورد بررسی قرار می گیرد: رویکرد و مواضع انزواگرایانه، رویکرد و مواضع حمایت گرایانه و رویکرد و واضع مبارزه و خصمگرایانه. رویکرد انزواگرایانه بیشتر از طریق آیت الله حایری موسس حوزه ی علمیه قم و به تبعیت از ایشان توسط حضرات آیات آقایان حجت کوه کمری تبریزی، صدر و خوانساری در راس حوزه علمیه ی قم صورت گرفته است. موضع حمایتگرایانه بیشتر از طریق عالمان دینی عراق همچون آقای ناینی که کم و بیش تا آخر دوران مطلقه ی پهلوی صورت پذیرفته و عالمان دینی ساکن در تهران نیز همچون آقایان آشتیانی و بهبهانی سیاست عالمان نجف را پیگیری کردند. و اما سیاست خصمانه و درگیری با دولت مطلقه پهلوی توسط عالمان مبارز همچو نورالله اصفهانی، شاهآبادی، حاج آقا حسین قمی، سید حسن مدرس، میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و عده ای دیگر از عالمان دینی به مرور از زمان شکل گیری سیاستهای نوین فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، پیگیری گردیده است.
ارکان دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی اول را تمرکز منابع قدرت در دربار، گسترش دیوان سالاری و ارتش مدرن تشکیل داده است. ارکان سازنده فوق الذکر دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی اول در سیاستهای ذیل در ایران نمایان گردید: امنیت و سیاستهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی. با توجه به سیاستهای دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی در ایران، در این رساله مواضع و رویکردهای عالمان دینی شیعه به دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی کهتابعی از دو متغییر اساسی یعنی "امنیت داخلی و خارجی" و "سیاستهای مذهبی، فرهنگی و اجتماعی" بوده،با تاکید بر الگوی نظری دولت مطلقه ی جان فرانکو پوجی که بنا به اعتقاد نگارنده بیشترین انطباق را با واقعیتهای اجتماعی موجود در ایران و دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی دارد- مورد پژوهش قرار می گیرد. پس از بررسی ماهیت دولتهای متمرکز منطقه و عوامل موثر در تکوین آن در کشورهای اروپایی در دیدگاه پوجی، به شاخصه های نظری وی در دولت مطلقه ی شبه مدرن پهلوی یعنی تمرکز انحصار قدرت در دربار، گسترش دیوان سالاری و شکل دهی به ارتش مدرن، پرداخته می شود. با تاکید بر شکل گیری دولت شبه مدرن پهلوی که ریش در تغییر و تحولات نظام پس از مشروطه در ایران داشته، مواضع عالمان دینی شیعی نسبت به متغیرهای فوق الذکر، در قالب مواضع ذیل مورد بررسی قرار می گیرد: رویکرد و مواضع انزواگرایانه، رویکرد و مواضع حمایت گرایانه و رویکرد و واضع مبارزه و خصمگرایانه. رویکرد انزواگرایانه بیشتر از طریق آیت الله حایری موسس حوزه ی علمیه قم و به تبعیت از ایشان توسط حضرات آیات آقایان حجت کوه کمری تبریزی، صدر و خوانساری در راس حوزه علمیه ی قم صورت گرفته است. موضع حمایتگرایانه بیشتر از طریق عالمان دینی عراق همچون آقای ناینی که کم و بیش تا آخر دوران مطلقه ی پهلوی صورت پذیرفته و عالمان دینی ساکن در تهران نیز همچون آقایان آشتیانی و بهبهانی سیاست عالمان نجف را پیگیری کردند. و اما سیاست خصمانه و درگیری با دولت مطلقه پهلوی توسط عالمان مبارز همچو نورالله اصفهانی، شاهآبادی، حاج آقا حسین قمی، سید حسن مدرس، میرزا صادق آقا مجتهد تبریزی و عده ای دیگر از عالمان دینی به مرور از زمان شکل گیری سیاستهای نوین فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، پیگیری گردیده است.
شیعه و دولت مطلقه در ایران
3/20/2008 12:00:00 AM
الگوی نظری دولت مطلقه و پیدایی دولت مطلقه شبه مدرن در ایران
نویسندگان:
منصور میر احمدی
،
حسن جباری نصیر
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه علوم سیاسی » سال 1389 (پياپي 21)، زمستان 1389 شماره1
فقه شیعه و سرمایه اجتماعی در ایران
نویسندگان:
راضیه زارعی
،
دکتر نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: شیعه شناسی » سال 1392 پاییز 1392 شماره43
جهانی شدن و الگوی دولت اسلامی در ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1388 - [کارشناسی ارشد]
بررسی انتقادی نظریه های دولت در تبیین دولت در جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
كاركردهاي سياسي دولت در جمهوري اسلامي ايران
نویسنده:
رضا عيسي نيا قاسم آباد
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/03/18 تا تاریخ: 1398/05/01
حوزه انقلابی و دولت سازی در جمهوری اسلامی ایران
ناقد:
مسعود معینی پور
، ارائه دهنده:
نجف لک زایی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعه در عصر سلجوقیان(ایران)
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه معارف اسلامی قم - دانشکده علوم انسانی - 1389 - [کارشناسی ارشد]