فلسفه امامت و مسأله خاتمیت (باتوجه به شبهات جدید)

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه: نبوت ، وحی ، خاتمیت ، امامت
چکیده:
امامت مفهومی است که در اسلام از جایگاه ویژه ای بخوردار است و در مکتب تشیع، محوریت این مذهب را به عهده دارد به صورتی که این مذهب با مذاهب دیگر اسلامی در شئونی است که برای امام قائل است. خاتمیت به عنوان یکی از آموزه های مسلم اسلام ک مورد قبول قاطع تمام مسلمانا می باشد ارتباط تنگاتنگی با مفهوم امامت دارد با توجه به متون اسلامی و اهداف دین جاودانی اسلام خاتمیت به معنی ختم نبوت و قطع و وحی تشریعی است و نمی تواند به معنی قطع ارتباط با عالم بالا و واگذاری انسان به عقل خود باشد به عبارتی آنچه پایان یافته است معارف و نیازمندی بشر به هدایت تشریعی نیست بلکه نیازمندی شریعت به تجدید پایان یافته است. معارف و احکام اسلامی به گونه ای تشریع شده است که توانایی پاسخگویی به نیازهای هدایتی و وحیانی بشر را در همه امور زندگی اش دارد، بنابراین بشر عصر جدید نیز مانند بشر عهد قدیم برای رسیدن به سعادت اخروی و دنیوی علاوه بر بهره مندی از معرفت های حسی و تجربی و عقلی به معرفت های وحیانی نیازمند است. در مقابل این تفسیر رسمی و عومی از خاتمیت، تفسیر دیگری مطرح است که معتقد است بشر امروزی بدلیل رشد علمی و عقلی، خود توانایی تشخیص و تعیین راه درست زندگی را دارد و نیازی به رهنمودهای وحیانی نیست. اساسا دلیل خاتمیت نیز همین امر می باشد اقبال لاهوری و دکتر سروش از جمله این افراد می باشند. این گونه برداشتهای از خاتمیت به دلیل ارائه تفاسیر خاصی است که از وحی اسلامی می شود که ریشه این تفاسیر نیز به نشناختن ویژگی های وحی اسلامی یا نادیده گرفتن آن ا بر می گردد. از نظر این تلقی جدید از خاتمیت، ضرورتی برای وجود امامانی بعد از پیامبر نیست و اعتقاد به امامی با خصوصیات الاهی ناقض خاتمیت است. همان طور که گفته شد اساس این تفکر به تفسیری که از وحی دارد بر می گردد. با شناخت وحی اسلامی با توجه به کتاب و سنت باطل بودن این تلقی واضح است، درست است که اسلام دین خاتم و پیامبر اسلام، پیامبر خاتم است اما با اندک تاملی در وحی اسلامی و سیره پیامبر گرامی اسلام مشخص می شود اصل امامت برای تحقق مفهوم خاتمیت امری لازم و ضروری است. زیرا اسلام برای جاودانه بودن لاید احکام و معارفش بصورت کامل در اختیار مردم قرار گیرد و این اکمال تنها از طریق ائمه معصومین امکان پذیر است. بنابراین امامت نتنها با خاتمیت ناسازگار نیست بلکه بدون وجود اصل امامت، خاتمیت ادعای نامفهوم از جانب دین اسلام خواهد بود. با تکیه بر این مساله خصوصیات ویژه ای برا یشخص امام ثابت می گردد به این صورت که جانشینان پیامبر خاتم باید دارای صفات الاهی مانند عصمت و ارتباط با عالم غیب باشند تا به خوبی بتوانند از عهده تبیین دین و اداره امور مسلمین برآیند و به خاتمیت دین اسلام جامعه عمل بپوشانند.

امامت سر خاتمیت

کرسی و نشست: دفتر تبلیغات اسلامی شعبه مشهد » اداره کل آموزش » کرسی ترویجی - 1397

فلسفه ی خاتمیت و رابطه ی آن با امامت

نویسنده: سیدمجید ظهیری ،
مقاله نشریه: پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال 1389   (پياپي 84)، مهر و آبان 1389  شماره4

مجمع خاتمیت با امامت و مهدویت

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: موعود » سال 1384 آبان 1384  شماره58

رابطه خاتمیت و امامت از دیدگاه امامیه

استاد راهنما: حسین دیبا ، استاد مشاور: محمد کریمی ، دانشجو: حسین علی محقق ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1386 - [کارشناسی ارشد]

واکاوی فلسفة خاتمیت از منظر روشنفکران

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17

امامت و فلسفه سیاسى در اسلام

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

فلسفه سیاسی مصطلح و چالش های جدید

نویسنده: احمد واعظی ،
مقاله نشریه: انجمن معارف اسلامی » سال 1384   (پياپي 5)، زمستان 1384  شماره1

قدرت خداوند از دیدگاه متکلمان و فیلسوفان و بررسی شبهات جدید

نویسنده: عباس باقری ازندریان ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نگاهى به مسأله تبلیغ

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1373 شماره 158
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397