باز طراحی الگوی کنش گری حوزه علمیه در نظام تدوین سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
فرایند سیاستگذاری فرهنگی به صورت کلی شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی میباشد. مرحله تدوین به عنوان زیربنا و پایهی سایر مراحل، از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و هر حاکمیتی سعی میکند با استفاده حداکثری از نظرات کارشناسان و خبرگان، به گونهای سیاستهای فرهنگی خود را تدوین کند که در مرحله اجرا با کمترین چالش و آسیب مواجه شود. در نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت دینی و اسلامی نظام، حضور حوزه علمیه با شان "نماینده دین"، در تدوین سیاستها یک ضرورت انکارنشدنی است. با گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه حوزه علمیه در این عرصه، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده است. در این رساله سعی شده است ضمن بررسی روند تاریخی حضور روحانیت و حوزه علمیه در حاکمیت، الگوی هنجاری حضور حوزه علمیه در سیاستگذاری فرهنگی بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب ارائه شود. در ادامه ضمن مصاحبه با 14 نفر از مسئولین و صاحبنظران در حوزه علمیه و حاکمیت و با استفاده از روش تحلیل مضمون، 72 چالش پیش روی کنشگری حوزه علمیه در تدوین سیاستهای فرهنگی شناسایی شده است. این چالشها در قالب سه مضمون کلان چالشهای معرفتی، زمینهای و مدیریتی طبقهبندی شدهاند. در بخش پایانی برای حل این چالشها 14 سیاست ارائه شده است. کلمات کلیدی: حوزه علمیه، سیاستگذاری فرهنگی، جمهوری اسلامی ایران
فرایند سیاستگذاری فرهنگی به صورت کلی شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی میباشد. مرحله تدوین به عنوان زیربنا و پایهی سایر مراحل، از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و هر حاکمیتی سعی میکند با استفاده حداکثری از نظرات کارشناسان و خبرگان، به گونهای سیاستهای فرهنگی خود را تدوین کند که در مرحله اجرا با کمترین چالش و آسیب مواجه شود. در نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل ماهیت دینی و اسلامی نظام، حضور حوزه علمیه با شان "نماینده دین"، در تدوین سیاستها یک ضرورت انکارنشدنی است. با گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی، نقش و جایگاه حوزه علمیه در این عرصه، فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است و هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده است. در این رساله سعی شده است ضمن بررسی روند تاریخی حضور روحانیت و حوزه علمیه در حاکمیت، الگوی هنجاری حضور حوزه علمیه در سیاستگذاری فرهنگی بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب ارائه شود. در ادامه ضمن مصاحبه با 14 نفر از مسئولین و صاحبنظران در حوزه علمیه و حاکمیت و با استفاده از روش تحلیل مضمون، 72 چالش پیش روی کنشگری حوزه علمیه در تدوین سیاستهای فرهنگی شناسایی شده است. این چالشها در قالب سه مضمون کلان چالشهای معرفتی، زمینهای و مدیریتی طبقهبندی شدهاند. در بخش پایانی برای حل این چالشها 14 سیاست ارائه شده است. کلمات کلیدی: حوزه علمیه، سیاستگذاری فرهنگی، جمهوری اسلامی ایران
باز طراحی الگوی کنش گری حوزه علمیه در نظام تدوین سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
3/21/2015 12:00:00 AM
چالش های کنش گری حوزه علمیه در تدوین سیاست های فرهنگی
نویسنده:
مهدی مولایی آرانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1397 تابستان و پاییز 1397 شماره 3 - 4
چالش های کنشگری حوزه علمیه در تدوین سیاست های فرهنگی
نویسنده:
مهدی مولائی آرانی *
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1396 بهار و تابستان 1396 شماره1
طراحی نظام فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مسجد محوری
نویسنده:
حمید خیرآبادی
، استاد راهنما:
میثم لطیفی
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
، استاد مشاور 2:
مهدی ناظمی اردکانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
توليد محتواي مقاله چالش هاي كنشگري حوزه علميه در تدوين سياست هاي فرهنگي
نویسنده:
مهدي مولايي آراني
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/17 تا تاریخ: 1397/09/10
توليد محتواي مقاله چالش هاي كنشگري حوزه علميه در تدوين سياست هاي فرهنگي
نویسنده:
علي جعفري
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1397/07/17 تا تاریخ: 1397/09/10
طراحی الگوی مفهومی مدیریت دانش در سازمان های فرهنگی ( مورد مطالعه: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم )
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
طراحی الگوی سیاستگذاری شیوه زیست مومنانه در جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
الگوی هنجاری مشارکت حوزه علمیه در تدوین و اجرای سیاست های فرهنگی کشور از منظر مقام معظم رهبری
نویسندگان:
سید محمدحسین هاشمیان
،
مهدی مولایی آرانی
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره1
استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی ایران
نویسنده:
رضا عیسینیا
،
کتاب: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1400