بررسی تطبیقی فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
فلسفه اجتماعی هنر
،
دکارت
،
رنه
،
۱۵۹۶-۱۶۵۰
،
ملاصدرای شیرازی
،
محمد بن ابراهیم
،
۹۷۹-۱۰۵۰ق.
چکیده:
با ظهور جهان به اصطلاح مدرن مبتنی بر اندیشه ثنویت گرایی دکارت، میان فلسفه اجتماعی و جامعه شناسی و در واقع میان اندیشه های عقلانی و روش های تجربی فاصله ایجاد گردید و به عنوان یک نوع آگاهی غیرعلمی و در برابر علم مورد تاکید قرار گرفت. در نگره دکارتی، شکافی بس بزرگ بین فاعل شناسا (سوژه) و متعلق شناسا (ابژه) ایجاد شود که ماحصل آن فاعلیت انسان خواهد شد. پس انسان، و به عبارت نفس انسانی، هسته مرکزی اندیشه دکارت است، که خود نیز ماحصل اندیشه شک گرایانه اوست. این اصول باعث می شود که تخیل، خلاقیت و خارق العاده بودن یک فرد هنرمند، که لزوما به فضایل اخلاقی آراسته نیست با اهمیت تلقی می گردد. نگاه هنرمندانه هم به جامعه آن چیزی خواهد بود که حواس او می بیند و درک می کند نه حقیقت. فلسفه اجتماعی صدرایی که درست مقابل این نگره قرار دارد مبتنی بر ناثنویت گرایی کل گرایی است که روش خویش را مبتنی بر برهان قرار داده است. در این نگاه شکافی میان واقعیت و حقیقت، زمین و آسمان، انسان و خدا، مبدا و معاد و مهمتر از همه ماده و معنا وجود ندارد. از این رو در فلسفه اجتماعی هنر صدرایی هنرمند با حقیقت هستی مرتبط می باشد، به طور دائم جامعه مطلوب را در نظر دارد و هر آنچه می بیند و درک می نماید را با آنچه حقیقت دارد می سنجد و می کاود. در اندیشه صدرزایی هنر به مراتب اجتماعی تر از اندییشه دکارتی است، چرا که هنرمند خود را در برابر حقوق فرهنگی جامعه که منوط و مرتبط به تمامی مولفه های فرهنگ است، مکلف و موظف می بیند. وقتی سخن از حق به میان آید، ذات و غایت را باید در نظر داشت. پس بین ذات، غایت و حقیقت، نسبت وجود دارد، و در این جاست که می توان فلسفه اجتماعی هنر صدرایی را انتقادی دانست.
با ظهور جهان به اصطلاح مدرن مبتنی بر اندیشه ثنویت گرایی دکارت، میان فلسفه اجتماعی و جامعه شناسی و در واقع میان اندیشه های عقلانی و روش های تجربی فاصله ایجاد گردید و به عنوان یک نوع آگاهی غیرعلمی و در برابر علم مورد تاکید قرار گرفت. در نگره دکارتی، شکافی بس بزرگ بین فاعل شناسا (سوژه) و متعلق شناسا (ابژه) ایجاد شود که ماحصل آن فاعلیت انسان خواهد شد. پس انسان، و به عبارت نفس انسانی، هسته مرکزی اندیشه دکارت است، که خود نیز ماحصل اندیشه شک گرایانه اوست. این اصول باعث می شود که تخیل، خلاقیت و خارق العاده بودن یک فرد هنرمند، که لزوما به فضایل اخلاقی آراسته نیست با اهمیت تلقی می گردد. نگاه هنرمندانه هم به جامعه آن چیزی خواهد بود که حواس او می بیند و درک می کند نه حقیقت. فلسفه اجتماعی صدرایی که درست مقابل این نگره قرار دارد مبتنی بر ناثنویت گرایی کل گرایی است که روش خویش را مبتنی بر برهان قرار داده است. در این نگاه شکافی میان واقعیت و حقیقت، زمین و آسمان، انسان و خدا، مبدا و معاد و مهمتر از همه ماده و معنا وجود ندارد. از این رو در فلسفه اجتماعی هنر صدرایی هنرمند با حقیقت هستی مرتبط می باشد، به طور دائم جامعه مطلوب را در نظر دارد و هر آنچه می بیند و درک می نماید را با آنچه حقیقت دارد می سنجد و می کاود. در اندیشه صدرزایی هنر به مراتب اجتماعی تر از اندییشه دکارتی است، چرا که هنرمند خود را در برابر حقوق فرهنگی جامعه که منوط و مرتبط به تمامی مولفه های فرهنگ است، مکلف و موظف می بیند. وقتی سخن از حق به میان آید، ذات و غایت را باید در نظر داشت. پس بین ذات، غایت و حقیقت، نسبت وجود دارد، و در این جاست که می توان فلسفه اجتماعی هنر صدرایی را انتقادی دانست.
بررسی تطبیقی فلسفه اجتماعی هنر در اندیشه دکارت و ملاصدرا
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تطبیقی خیال در اندیشه ابن عربی و ملاصدرا
نویسندگان:
احمد پهلوانیان
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: ذهن » سال 1392 تابستان 1392 شماره54
بررسی تطبیقی زمان و مکان در اندیشه کانت و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی خودشناسی در اندیشه فلسفی ملاصدرا و آیات و روایات
نویسنده:
رضوانه نجفی سوادرودباری
، استاد راهنما:
علی شیروانی
، استاد مشاور 1:
عسکری سلیمانی
، استاد مشاور 2:
امیر دیوانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
رویکردهای سیاسی اجتماعی در فلسفه ملاصدرا
نویسندگان:
محمدکاظم کریمی*
،
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1393 تابستان 1393 شماره5
بررسی ثنویت نفس و بدن از دیدگاه دکارت و ملاصدرا
نویسندگان:
محمود شکری
،
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1390 زمستان 1390 شماره62
بررسی تطبیقی سیالیت انسان در حرکت جوهری نفس ملاصدرا و اطوار دازاین در اندیشه هایدگر
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
بررسی تطبیقی برهان نفس در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب
نویسنده:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 پاييز 1393 شماره2
بررسی تطبیقی منزلت عقل در معرفت بشری از منظر دکارت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خودتنهاگروی و نسبت آن با فلسفه دکارت
نویسندگان:
حسین علی محمدی
،
یارعلی کردفیروزجایی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1396 (پياپي 57)، پاييز 1396 شماره1
بررسی تطبیقی انتقادی اندیشه های اجتماعی سیاسی دو جریان سلفیه و نوسلفیه
نویسندگان:
حسن غفاری فر
،
سید محمدهادی پیشوایی*
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات اندیشه معاصر مسلمین » سال 1398 دوره 5، شماره 10 (پاییز و زمستان 1398)