سقط جنین از دیدگاه اخلاقی
نویسنده:
علیرضا آل بویه
، استاد راهنما:
محسن جوادی
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
چکیده:
مباحث اخلاقی سقط جنین در چند دهه اخیر به شدت مطرح بوده است. شاید یکی از دلایل عمده اهمیت یافتن آن اهمیت داشتن حق حیات آدمی باشد. سقط جنین از دیدگاه فقهی و حقوقی در میان فقهای اسلامی همواره مورد بحث بوده است ولی از جنبه اخلاقی بحث چندانی درباره آنم نشده است. در این رساله مسئله سقط جنین به لحاظ اخلاقی از نظرگاه فلسفی و الهیات قرآنی پی گرفته می شود. فرضیه ما در این رساله آن است که نادرستی سقط کردن جنین بسته به مراحل تکوین جنین به لحاظ اخلاقی به دو جهت است، یکی به جهت انسان بودن جنین و دیگری به جهت دارا بودن قوه قوی انسان شدن با توجه به اینکه انسان بیش از یک ساحت دار: ساحت بدن و غیر بد، و تمام حقیقت انسان ساحت غیر بدن است که پس از مرگ نیز همچنان به زندگی خود ادامه می دهد، از این رو با حضور ساحت غیر بدن اطلاق انسان بر جنین حائز است و سقط کردن آن به دلیل اینکه قتل نفس به شمار می آید، نادرست است. اما بدون حضور ساحت غیر بدن، انسان بر جنین اطلاق نمی شودو در نتیجه سقط کردن آن به لحاظ قتل نفس نادرست نیست ولی لازمهآن این نیست که سقط کردن جنین بیش از ساحت دیگر اخلاقا مجاز باشد چون گر چه بیش از وجود ساحت دیگر قتل نفس صادق نیست ولی می توان با توجه به اینکه جنین قوه انسان شدن را دارد نادرستی سقط کردن را به لحاظ اخلاقی نشان داد. به عبارت دیگر سقط جنین از لحاظ لقاح به لحاظ اخلاقی نادرست است البته از زمانی که انسان بر جنین اطلاق می شود سقط کردن آن به لحاظ قتل نفس قبیح است و بیش از صدق انسان بر جنین به جهت آنکه قوه قوی انسان شدن را دارد.
مباحث اخلاقی سقط جنین در چند دهه اخیر به شدت مطرح بوده است. شاید یکی از دلایل عمده اهمیت یافتن آن اهمیت داشتن حق حیات آدمی باشد. سقط جنین از دیدگاه فقهی و حقوقی در میان فقهای اسلامی همواره مورد بحث بوده است ولی از جنبه اخلاقی بحث چندانی درباره آنم نشده است. در این رساله مسئله سقط جنین به لحاظ اخلاقی از نظرگاه فلسفی و الهیات قرآنی پی گرفته می شود. فرضیه ما در این رساله آن است که نادرستی سقط کردن جنین بسته به مراحل تکوین جنین به لحاظ اخلاقی به دو جهت است، یکی به جهت انسان بودن جنین و دیگری به جهت دارا بودن قوه قوی انسان شدن با توجه به اینکه انسان بیش از یک ساحت دار: ساحت بدن و غیر بد، و تمام حقیقت انسان ساحت غیر بدن است که پس از مرگ نیز همچنان به زندگی خود ادامه می دهد، از این رو با حضور ساحت غیر بدن اطلاق انسان بر جنین حائز است و سقط کردن آن به دلیل اینکه قتل نفس به شمار می آید، نادرست است. اما بدون حضور ساحت غیر بدن، انسان بر جنین اطلاق نمی شودو در نتیجه سقط کردن آن به لحاظ قتل نفس نادرست نیست ولی لازمهآن این نیست که سقط کردن جنین بیش از ساحت دیگر اخلاقا مجاز باشد چون گر چه بیش از وجود ساحت دیگر قتل نفس صادق نیست ولی می توان با توجه به اینکه جنین قوه انسان شدن را دارد نادرستی سقط کردن را به لحاظ اخلاقی نشان داد. به عبارت دیگر سقط جنین از لحاظ لقاح به لحاظ اخلاقی نادرست است البته از زمانی که انسان بر جنین اطلاق می شود سقط کردن آن به لحاظ قتل نفس قبیح است و بیش از صدق انسان بر جنین به جهت آنکه قوه قوی انسان شدن را دارد.
سقط جنین از دیدگاه اخلاقی
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
سقط جنین از منظر اخلاقی
نويسنده:
علیرضا آلبویه
، ويراستار:
مریم ربانی
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی - 1399
سقط جنین از منظر الاهیات اخلاقی
نویسنده:
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: پژوهش های اخلاقی » سال 1391 (پياپي 10)، پاييز و زمستان 1391 شماره1-2
سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
اصلاح و تكميل سقط جنين از منظر اخلاقي
نویسنده:
علي رضا آل بويه
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/05/24 تا تاریخ: 1396/05/30
بررسی انتقادی دیدگاه اکوفمینیسم رادیکال درباره جواز سقط جنین از منظر اخلاقی
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1397 زمستان 1397 شماره42
بررسی و نقد دیدگاه پیتر سینگر درباره اخلاقی بودن سقط جنین
مقاله نشریه: تأملات فلسفی » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره21
استدلال استمرار وجودی بر نادرستی سقط جنین از منظر اخلاقی
نویسندگان:
حلیمه یعقوب نژاد*
،
علی رضا آل بویه
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1397 زمستان 1397 شماره19
نادرستی سقط جنین به لحاظ اخلاقی بر مبنای هدیه بودن جنین از سوی خدا
نویسندگان:
علیرضا آل بویه
،
حمزه علی اسلامی نسب
،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1395 پاييز 1395 شماره33
نادرستی سقط جنین بر مبنای هدیهبودن جنین از سوی خدا
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395