مواضع و عملکرد آیت الله سیدمحمدهادی میلانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پژوهش تحت عنوان مواضع آیتالله سید محمد هادی میلانی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران مطرح شده است سوال اصلی پژوهش این می باشد که مواضع و عملکرد آیتالله میلانی معطوف به حل چه مشکلات و معضلاتی بوده است. و فرضیه مواضع و عملکرد آیتالله سید محمد میلانی در زمینه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی معطوف به حل معضلات و مشکلات در ابعاد مختلف بوده است: استبداد، استعمار، اسلام ستیزی و از بین رفتن هویت اسلامی و وابستگی اقتصادی که در پاسخ به آن طرح شده است برای آزمون فرضیه فصولی طراحی شده است و چارچوب نظری پژوهش از نظریه بحران توماس اسپرینگز اتخاذ شده بر اساس دیدگاه ایشان نظریه پرداز برای رفع بحران باید چهار مرحله را طی کند که عبارتند از: شناسایی بحران، عوامل بوجود آورنده بحران، ترسیم جامعه آرمانی و ارائه راه حل به این معنا که تمام نظریه پردازان از مشاهدهی بینظمی آغاز میکنند و بعد از اینکه مشکل را به خوبی شناسایی کردند باید ریشه مشکل را پیدا نمایند و به مطالعه دقیق در علل نامنظمی و کارکرد نادرست اوضاع بپردازند و در قدم بعدی نظریه پرداز جامعهای را شناسایی میکند که در آن معضل و مشکل جامعه حل شده (البته این مرحله سوم معلق است) و بلاخره به ارائه راه حل برای رفع بحرانها میپردازد. آیتالله سید محمدهادی میلانی با توجه به حوادثی که در دهههای مختلف در جامعه آن روز اتفاق افتاده بود و با مشاهده بینظمی ابتدا به شناسایی بحرانها میپردازند و قائل به بحرانهای مختلف میباشند در زمینه سیاسی بحران استبداد و استعمار و در زمینه فرهنگی به بحران اسلام ستیزی و در زمینه اقتصادی مبحث وابستگی را مطرح میکند در مرحله بعد ایشان به بررسی عواملی که بحران را بوجود آورده میپردازند که از مهمترین علل بحران در عرصه سیاسی تکیه شاه بر قدرتهای بیگانه، خودکامگی شاه و اجرای طرههای دول استعماری از جمله اصلاحات ارضی لایحه انجمنهای ایالتی ولایتی، کاپیتولاسیون و... و در عرصه فرهنگی عدم توجه به باورهای مذهبی و پیاده کردن فرهگ غربی و در عرصه اقتصادی وابستگی به دول بیگانه و غارت سرمایه و فساد اداری را مطرح نمودهاند. همچنین ایشان برای رفع این بحرانها راه حلهای مختلفی ارائه میکنند که تمامی راه حلها معطوف به اجرابی قوانین اسلامی و از بین رفتن استعمار و استبداد در جامعه بود و بالاخره فشارها، بحرانها و درهم ریختگیهای رژیم پهلوی باعث شد که آیتالله میلانی به طراحی یک حکومت ایدهآل بپردازد و آن چیزی نبود جز حکومت مشروع و قانونی که در آن به حریم اسلام و حقوق مسلمانان تجاوز نشود.
این پژوهش تحت عنوان مواضع آیتالله سید محمد هادی میلانی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران مطرح شده است سوال اصلی پژوهش این می باشد که مواضع و عملکرد آیتالله میلانی معطوف به حل چه مشکلات و معضلاتی بوده است. و فرضیه مواضع و عملکرد آیتالله سید محمد میلانی در زمینه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی معطوف به حل معضلات و مشکلات در ابعاد مختلف بوده است: استبداد، استعمار، اسلام ستیزی و از بین رفتن هویت اسلامی و وابستگی اقتصادی که در پاسخ به آن طرح شده است برای آزمون فرضیه فصولی طراحی شده است و چارچوب نظری پژوهش از نظریه بحران توماس اسپرینگز اتخاذ شده بر اساس دیدگاه ایشان نظریه پرداز برای رفع بحران باید چهار مرحله را طی کند که عبارتند از: شناسایی بحران، عوامل بوجود آورنده بحران، ترسیم جامعه آرمانی و ارائه راه حل به این معنا که تمام نظریه پردازان از مشاهدهی بینظمی آغاز میکنند و بعد از اینکه مشکل را به خوبی شناسایی کردند باید ریشه مشکل را پیدا نمایند و به مطالعه دقیق در علل نامنظمی و کارکرد نادرست اوضاع بپردازند و در قدم بعدی نظریه پرداز جامعهای را شناسایی میکند که در آن معضل و مشکل جامعه حل شده (البته این مرحله سوم معلق است) و بلاخره به ارائه راه حل برای رفع بحرانها میپردازد. آیتالله سید محمدهادی میلانی با توجه به حوادثی که در دهههای مختلف در جامعه آن روز اتفاق افتاده بود و با مشاهده بینظمی ابتدا به شناسایی بحرانها میپردازند و قائل به بحرانهای مختلف میباشند در زمینه سیاسی بحران استبداد و استعمار و در زمینه فرهنگی به بحران اسلام ستیزی و در زمینه اقتصادی مبحث وابستگی را مطرح میکند در مرحله بعد ایشان به بررسی عواملی که بحران را بوجود آورده میپردازند که از مهمترین علل بحران در عرصه سیاسی تکیه شاه بر قدرتهای بیگانه، خودکامگی شاه و اجرای طرههای دول استعماری از جمله اصلاحات ارضی لایحه انجمنهای ایالتی ولایتی، کاپیتولاسیون و... و در عرصه فرهنگی عدم توجه به باورهای مذهبی و پیاده کردن فرهگ غربی و در عرصه اقتصادی وابستگی به دول بیگانه و غارت سرمایه و فساد اداری را مطرح نمودهاند. همچنین ایشان برای رفع این بحرانها راه حلهای مختلفی ارائه میکنند که تمامی راه حلها معطوف به اجرابی قوانین اسلامی و از بین رفتن استعمار و استبداد در جامعه بود و بالاخره فشارها، بحرانها و درهم ریختگیهای رژیم پهلوی باعث شد که آیتالله میلانی به طراحی یک حکومت ایدهآل بپردازد و آن چیزی نبود جز حکومت مشروع و قانونی که در آن به حریم اسلام و حقوق مسلمانان تجاوز نشود.
مواضع و عملکرد آیت الله سیدمحمدهادی میلانی
3/21/2005 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
اندیشه و مواضع سیاسی آیت الله فاضل لنکرانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اندیشه ها و مواضع سیاسی آیت الله العظمی بروجردی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اندیشه ها و مواضع فقهی سیاسی آیت الله العظمی گلپایگانی در عصر غیبت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اندیشه ها و عملکرد آیت الله حائرى در احیاى حوزه علمیه قم
نویسنده:
سید عباس صادقی فدکی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1383 شماره 125
درگذشتگان: آیت الله ایمانی ، آیت الله شهسواری ، آیت الله محسنی خوئی
نویسنده:
ناصرالدین انصاری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 شماره 170
درگذشتگان: آیت الله راستی کاشانی آیت الله غروی آیت الله معصومی شاهرودی آیت الله شاه آبادی آیت الله سید آقامیری
نویسندگان:
محمد رضا هدایت پناه
،
ناصر الدین انصاری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 شماره 166
درگذشتگان: آیت الله حاج شریفی؛ آیت الله سید محمد موحد موحدی؛ آیت الله ابراهیم رمضانی؛ آیت الله محمد جابری همدانی؛ آیت الله گوگانی؛ آیت الله سید علی نقوی؛ آیت الله اخلاقی
نویسنده:
ناصر الدین انصاری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1396 167-168
درگذشتگان: آیت الله طاهری، آیت الله رحمت خواه تبریزی، آیت الله آل کثیر
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 158
آزادی سیاسی در اندیشه آیت الله مطهری و آیت الله بهشتی
نویسنده:
شریف لک زایی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1382
درگذشتگان: آیت الله هاشمی رفسنجانی؛ آیت الله واعظ زاده خراسانی؛ آیت الله مبارک؛ آیت الله یکتایی؛ حجت الاسلام علمی؛ حجت الاسلام قیصر؛ حجت الاسلام بحرالعلوم؛ آیت الله قرشی؛ آیت الله شاهرخی؛ آیت الله فاضل استرابادی؛ حجت الاسلام پورمحمدی؛
نویسنده:
ناصر الدین انصاری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 162