بررسی تطبیقی آراء فلسفی علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی در امور عامه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
علت و معلول
،
قوه و فعال
،
واحد و کثیر
،
احکام کلی وجود
،
وجود رابط و احکام قضایا
،
طباطبایی
،
محمدحسین
،
۱۲۷۰-۱۳۶۹
،
مصباح
،
محمدتقی
،
۱۳۱۳-
چکیده:
علامه طباطبایی(ره) از شمار فیلسوفان صدرایی است که علاوه بر تبیین آراء فلسفی صدرالمتألهین نظرات بدیعی را نیز در اندیشههای فلسفی اخذ کرده است. آیت الله مصباح یزدی از جمله شاگردان مرحوم علامه است که نقدهای گوناگونی بر آراء فلسفی ایشان ایراد کرده است. این تحقیق به بررسی تطبیقی آراء فلسفی این دو اندیشمند در امور عامه با روش تحلیلی- عقلی می پردازد. این دو فیلسوف در غالب مبانی حکمت متعالیه مثل یکدیگر میاندیشند. هر دو، وجود را اصیل دانسته، نظام تشکیکی وجود را پذیرفته، وجود معالیل را ربطی میدانند و از حرکت جوهری دفاع میکنند، لکن در برخی مسائل فلسفی با یکدیگر اختلاف دارند. در این تحقیق مطالب مورد اتفاق فقط گزارش شده و سی و پنج مسألة مورد اختلاف بررسی شده است. این تفاوتها گاهی به این جهت است که دیدگاه این دو فیلسوف در مورد نحوة تحقق معقولات ثانی فلسفی متفاوت است. در برخی مسائل تسری احکام ذهن به خارج و عدم توجه به ضلع اعتباری علم منشأ اختلاف گردیده است. خطاهای روش تحقیقی نیز سهمی از اختلافات را برعهده دارد. عدم تحریر محل نزاع و شفاف نبودن برخی مفاهیم فلسفی از این موارد است.واژگان کلیدی: احکام کلی وجود، وجود رابط و احکام قضایا، واحد و کثیر، علت و معلول، قوه و فعل، علم و عالم و معلوم، علامه طباطبایی، استاد مصباح.
علامه طباطبایی(ره) از شمار فیلسوفان صدرایی است که علاوه بر تبیین آراء فلسفی صدرالمتألهین نظرات بدیعی را نیز در اندیشههای فلسفی اخذ کرده است. آیت الله مصباح یزدی از جمله شاگردان مرحوم علامه است که نقدهای گوناگونی بر آراء فلسفی ایشان ایراد کرده است. این تحقیق به بررسی تطبیقی آراء فلسفی این دو اندیشمند در امور عامه با روش تحلیلی- عقلی می پردازد. این دو فیلسوف در غالب مبانی حکمت متعالیه مثل یکدیگر میاندیشند. هر دو، وجود را اصیل دانسته، نظام تشکیکی وجود را پذیرفته، وجود معالیل را ربطی میدانند و از حرکت جوهری دفاع میکنند، لکن در برخی مسائل فلسفی با یکدیگر اختلاف دارند. در این تحقیق مطالب مورد اتفاق فقط گزارش شده و سی و پنج مسألة مورد اختلاف بررسی شده است. این تفاوتها گاهی به این جهت است که دیدگاه این دو فیلسوف در مورد نحوة تحقق معقولات ثانی فلسفی متفاوت است. در برخی مسائل تسری احکام ذهن به خارج و عدم توجه به ضلع اعتباری علم منشأ اختلاف گردیده است. خطاهای روش تحقیقی نیز سهمی از اختلافات را برعهده دارد. عدم تحریر محل نزاع و شفاف نبودن برخی مفاهیم فلسفی از این موارد است.واژگان کلیدی: احکام کلی وجود، وجود رابط و احکام قضایا، واحد و کثیر، علت و معلول، قوه و فعل، علم و عالم و معلوم، علامه طباطبایی، استاد مصباح.
بررسی تطبیقی آراء فلسفی علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی در امور عامه
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی دیدگاه علامه طباطبائی و استاد مصباح یزدی دربارة عوارض ذاتی
نویسندگان:
اکبر اسدپور
،
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
بررسی تطبیقی تعلیقات آیت الله مصباح یزدی و تعلیقات استاد فیاضی بر بخش امور عامه نهایه الحکمه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و آیتالله مصباح یزدی دربارۀ معقول ثانی فلسفی و رابطۀ آن با وجود ربطی
نویسندگان:
سیدابوالقاسم حسینی
،
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
اصالت فرد ، جامعه یا هردو ، بررسی تطبیقی آرای استاد مطهری و استاد مصباح یزدی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1385 زمستان 1385 شماره42
بررسی نسبت انگیزش و الزام اخلاقی از منظر محقق اصفهانی ، علامه طباطبایی و استاد مصباح یزدی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مبناگرایی از دیدگاه پلانتینگا و استاد مصباح
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
بررسی دیدگاه استاد مصباح یزدی و لارنس بونجور در خطاناپذیری باورهای وجدانی
نویسندگان:
سمیّه انیسی
،
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاییز 97 _ مسلسل 37
بررسی دیدگاه استاد مصباح یزدی و لارنس بونجور در خطاناپذیری باورهای وجدانی
نویسندگان:
سمیه انیسی*
،
محمدعلی مبینی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 پاييز 1397 شماره37
معرفت شناسی مفاهیم فلسفی در اندیشه علامه طباطبائی و آیت الله مصباح
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1398 پاییز 1398 شماره 1
بررسی تطبیقی فضیلت گرایی در آراء ارسطو و علامه طباطبایی در معرفت شناسی و فلسفه اخلاق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]