مبانی و اصول اسلامی اخلاق رسانه
نویسنده:
آفرین قائمی
، استاد راهنما:
محمدعلی شمالی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی سبحانی
، استاد مشاور 2:
کریم خان محمدی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
چکیده:
اخلاق و منش و روش هر انسانی، در هر عرصه ای که به فعالی ت بپردازد، جلوه های مبانی عقیدتی و گرایش های قلبی و درونی او است. بدین ترتیب شعار جدایی رسانه و عرص هنر و تخی ل از اخلاق و عقل و دین، جز حربه ای برای سکولاریزاسیون نمودن نهاد رسانه نبوده و نیست. طبق آموزه های اسلامی یک مسلمان متعه د در همه-جا و در هر حال خود را در محضر ربوبی دیده و هم هم و غم خود را مصروف جلب رضای الهی و کسب توشه برای آخرت خود با تبلیغ و دفاع از حریم دین و انسانی ت می نماید. حال چه در فضای رسانه ایفای نقش بنماید یا هر عرص دیگر فردی، خانوادگی یا اجتماعی. صرسانه به معنی پیامی است که از طریق وسائل ارتباط جمعی به جهت اط لاع رسانی و القاء فرهنگ و معارف و اخلاق، در قالب های خبری، فیلم و سریال سینمایی یا مستند، مسابقات و موسیقی و مانند این ها، با محتواهای متنو ع و آمیخته با نوعی زیبایی و هنر و جذ ابی ت، به مخاطبان در گستر جهانی، ارائه میگردد. لکن به جهت تغلیب استعمال امروزه به خود وسائل ارتباطی و پیام رسانی اعم از الکترونیکی مثل: سینما، رادیو و تلویزیون، ماهواره؛ یا مطبوعاتی مثل: روزنامه ها، مجل ات، گاهنامهها اطلاق می گردد. نقش رسانهها در تبلیغات، الگوسازی رفتاری، سبک زندگی، اخلاقی ات، فرهنگی و حت ی تأثیرات سیاسی در عرص داخلی و بین المللی بسی برجسته شده است. سرمایه-داران سودجوی غربی عمد رسانه های غربی را تحت سیطره داشته و صهیونیزم بین-الملل در پی جهانی سازی، بلکه آمریکایی سازی دنیا، یعنی سیطر فرهنگ لیبرال محافظه کار آمریکایی بر سراسر جهان از طریق همین رسانه ها می باشند. از این سو جهانی شدن، یعنی بهره وری از صنایع و فنون جدید دنیا و در تعامل قرار گرفتن بین-المللی، برای جهانیان یک ضرورت شده است. فع ال در ایران اسلامی، به جهت نبود متون و کارگاه های آموزشی متناسب با فرهنگ اسلامی، در اغلب موارد با آموزه های غربی دمساز شده، نظری ه های ارتباطی آنان را أخذ و عملکرد رسانه ای غرب را الگوی خود قرار داده؛ با همان سبک به آموزش مخاطبین می پردازند. ثمر این روند، تعارض و تضاد داده ها و عملکرد رسانه ها با آموزه ها و داده های شیعی و فرهنگ مل ی ایرانی در بسیاری از موارد است. استفاد مدام و بی روی ه و الگوگیری شدید مخاطبان از رسانه ها، سبب خودباختگی یا دوگانگی هوی ت در مخاطبان و بخصوص نسل نو، چه در حیط بینش ها و گرایش ها و چه در حیط عملکردها و رفتارها و حالات شده است. بدین جهت، از آن جا که فرهنگ حاکم بر نوع رسانه های جهان، حت ی ایران اسلامی، لیبرالیزم غربی می باشد، در این رساله بطور فشرده به بررسی مبانی و اصول اخلاق از منظر لیبرالیزم پرداخته شده تا با شناسایی دشمن، شاخصه های آن اخلاق منحط مثل: فردگرایی، آزادی حیوانی، اقتدار و خشونت گرایی، نژادپرستی و طبقه-گرایی، انسان محوری، تجم ل گرایی و مصرف زدگی و بالاخره سکولاریزم از عرص رسان اسلامی زدوده شوند. سپس با شناسایی مبانی اسلامی اخلاق رسانه مانند خدامحوری، آخرت گرایی، اصالت روح و معنوی ت، تمس ک به آموزه های وحیانی و الگوهای برین انسانی ت برای وصول به قل رفیع خلافت الهی؛ نیز با بکارگیری اصول و قواعد اخلاق اسلامی، مثل: زهد و قناعت، رعایت حریم خصوصی افراد و مصالح ام ت اسلامی و جامع ایرانی، رعایت امانت و صداقت و مانند این ها، اخلاق کریمانه جایگزین اخلاق غربی گردد. کلید واژه ها: اخلاق، اسلام، رسانه، مبانی اخلاق، اصول اخلاق، اخلاق رسانه و لیبرالیزم .
اخلاق و منش و روش هر انسانی، در هر عرصه ای که به فعالی ت بپردازد، جلوه های مبانی عقیدتی و گرایش های قلبی و درونی او است. بدین ترتیب شعار جدایی رسانه و عرص هنر و تخی ل از اخلاق و عقل و دین، جز حربه ای برای سکولاریزاسیون نمودن نهاد رسانه نبوده و نیست. طبق آموزه های اسلامی یک مسلمان متعه د در همه-جا و در هر حال خود را در محضر ربوبی دیده و هم هم و غم خود را مصروف جلب رضای الهی و کسب توشه برای آخرت خود با تبلیغ و دفاع از حریم دین و انسانی ت می نماید. حال چه در فضای رسانه ایفای نقش بنماید یا هر عرص دیگر فردی، خانوادگی یا اجتماعی. صرسانه به معنی پیامی است که از طریق وسائل ارتباط جمعی به جهت اط لاع رسانی و القاء فرهنگ و معارف و اخلاق، در قالب های خبری، فیلم و سریال سینمایی یا مستند، مسابقات و موسیقی و مانند این ها، با محتواهای متنو ع و آمیخته با نوعی زیبایی و هنر و جذ ابی ت، به مخاطبان در گستر جهانی، ارائه میگردد. لکن به جهت تغلیب استعمال امروزه به خود وسائل ارتباطی و پیام رسانی اعم از الکترونیکی مثل: سینما، رادیو و تلویزیون، ماهواره؛ یا مطبوعاتی مثل: روزنامه ها، مجل ات، گاهنامهها اطلاق می گردد. نقش رسانهها در تبلیغات، الگوسازی رفتاری، سبک زندگی، اخلاقی ات، فرهنگی و حت ی تأثیرات سیاسی در عرص داخلی و بین المللی بسی برجسته شده است. سرمایه-داران سودجوی غربی عمد رسانه های غربی را تحت سیطره داشته و صهیونیزم بین-الملل در پی جهانی سازی، بلکه آمریکایی سازی دنیا، یعنی سیطر فرهنگ لیبرال محافظه کار آمریکایی بر سراسر جهان از طریق همین رسانه ها می باشند. از این سو جهانی شدن، یعنی بهره وری از صنایع و فنون جدید دنیا و در تعامل قرار گرفتن بین-المللی، برای جهانیان یک ضرورت شده است. فع ال در ایران اسلامی، به جهت نبود متون و کارگاه های آموزشی متناسب با فرهنگ اسلامی، در اغلب موارد با آموزه های غربی دمساز شده، نظری ه های ارتباطی آنان را أخذ و عملکرد رسانه ای غرب را الگوی خود قرار داده؛ با همان سبک به آموزش مخاطبین می پردازند. ثمر این روند، تعارض و تضاد داده ها و عملکرد رسانه ها با آموزه ها و داده های شیعی و فرهنگ مل ی ایرانی در بسیاری از موارد است. استفاد مدام و بی روی ه و الگوگیری شدید مخاطبان از رسانه ها، سبب خودباختگی یا دوگانگی هوی ت در مخاطبان و بخصوص نسل نو، چه در حیط بینش ها و گرایش ها و چه در حیط عملکردها و رفتارها و حالات شده است. بدین جهت، از آن جا که فرهنگ حاکم بر نوع رسانه های جهان، حت ی ایران اسلامی، لیبرالیزم غربی می باشد، در این رساله بطور فشرده به بررسی مبانی و اصول اخلاق از منظر لیبرالیزم پرداخته شده تا با شناسایی دشمن، شاخصه های آن اخلاق منحط مثل: فردگرایی، آزادی حیوانی، اقتدار و خشونت گرایی، نژادپرستی و طبقه-گرایی، انسان محوری، تجم ل گرایی و مصرف زدگی و بالاخره سکولاریزم از عرص رسان اسلامی زدوده شوند. سپس با شناسایی مبانی اسلامی اخلاق رسانه مانند خدامحوری، آخرت گرایی، اصالت روح و معنوی ت، تمس ک به آموزه های وحیانی و الگوهای برین انسانی ت برای وصول به قل رفیع خلافت الهی؛ نیز با بکارگیری اصول و قواعد اخلاق اسلامی، مثل: زهد و قناعت، رعایت حریم خصوصی افراد و مصالح ام ت اسلامی و جامع ایرانی، رعایت امانت و صداقت و مانند این ها، اخلاق کریمانه جایگزین اخلاق غربی گردد. کلید واژه ها: اخلاق، اسلام، رسانه، مبانی اخلاق، اصول اخلاق، اخلاق رسانه و لیبرالیزم .
مبانی و اصول اسلامی اخلاق رسانه
3/21/2014 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
اخلاق اسلامی: مبانی و مفاهیم
نویسندگان:
مهدی علیزاده
،
محمد عالمزادهنوری
،
محمدرضا مظاهریسیف
،
مهدی احمدپور
،
علی مهدویفرید
،
محمدرضا فلاح
،
امیرعباس رجبی
،
کتاب: دفتر نشر معارف - 1400
جمهوری اسلامی ایران و شهروندی (مبانی و اصول)
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1394
جمهوری اسلامی ایران و شهروندی(مبانی و اصول)
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1395
مبانی، اصول و اهداف سیاست خارجی دولت اسلامی
نویسنده:
سید صادق حقیقت
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1385
اصول و مبانی ادبیات اسلامی: مطالعه موردی شعر
نویسنده:
سید حسین سیدی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396