بررسی مقایسه ای منطق فهم دین از دیدگاه شهید مطهری و علامه مصباح یزدی
نویسنده:
محمدحسین ابراهیمی فر
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
رمضان علی تبار
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
فهم دین و دستیابی به معرفت دینی، مهمترین مسألهی فراروی هر فرد متدی ن است. دستیابی به معرفت دینی از آن حیث دارای اهمیت بوده که تنها از این ممر است که هدف دین به تحقق رسیده و فرد دیندار به کمال مطلوب میرسد. ازاینرو تلاشهای بسیاری در این زمینه شکلگرفته است. پژوهش حاضر بر این فرضیه استوار است که فهم دین و اکتشاف معرفت دینی امری روشمند بوده و از منطق و متدی خاص برخوردار است. این روشمندی محصول ابتنای بر پارهای مبانی از قبیل معرفتشناختی، انسانشناختی و دینشناختی است. شاهد این امر، یکسانی و عدم اختلاف در معرفت دینی بهدستآمده از جانب غالب دینپژوهان در زمانها و دورههای مختلف بوده که محصول اتحاد روشی آنها در مواجهه با منابع معرفت دینی است. این نوشتار بر پایهی روش مقایسهای شکلگرفته اما اتحاد مبانی و روش فهم استاد مطهری و علامه مصباح، این نوشتار را بیشتر به سمت روش توصیفی پیش برده است. حاصل این پژوهش بدین نتیجه رهنمون میشود، فهم دین بر پارهای اصول و مبانی استوار است. این مبانی اعم از نوع نگاه به معرفت، انسان و دین بوده، تأثیر مستقیم درروش مواجهه با منابع معرفت دینی دارند. منابع معرفت دینی از انسجام و همسازی برخوردار است. روش مواجهه با هر منبع متفاوت از دیگری است. همچنین روش اکتشاف آموزههای دینی در هر یک از سه کلانحوزهی اعتقادات، احکام شرعی و احکام اخلاقی متفاوت است. به نظر میرسد با توجه به روشمندی فهم دین و تأثیرات هر یک از مبانی در این فرایند، بهتر است پژوهشهایی مستقل، درزمینهی تأثیر هر یک از مبانی یادشده و نتایج روششناختی آن انجام شود. کلمات کلیدی: فهم دین، معرفت دینی، منطق فهم دین، منابع معرفت دینی، مبانی فهم دین
فهم دین و دستیابی به معرفت دینی، مهمترین مسألهی فراروی هر فرد متدی ن است. دستیابی به معرفت دینی از آن حیث دارای اهمیت بوده که تنها از این ممر است که هدف دین به تحقق رسیده و فرد دیندار به کمال مطلوب میرسد. ازاینرو تلاشهای بسیاری در این زمینه شکلگرفته است. پژوهش حاضر بر این فرضیه استوار است که فهم دین و اکتشاف معرفت دینی امری روشمند بوده و از منطق و متدی خاص برخوردار است. این روشمندی محصول ابتنای بر پارهای مبانی از قبیل معرفتشناختی، انسانشناختی و دینشناختی است. شاهد این امر، یکسانی و عدم اختلاف در معرفت دینی بهدستآمده از جانب غالب دینپژوهان در زمانها و دورههای مختلف بوده که محصول اتحاد روشی آنها در مواجهه با منابع معرفت دینی است. این نوشتار بر پایهی روش مقایسهای شکلگرفته اما اتحاد مبانی و روش فهم استاد مطهری و علامه مصباح، این نوشتار را بیشتر به سمت روش توصیفی پیش برده است. حاصل این پژوهش بدین نتیجه رهنمون میشود، فهم دین بر پارهای اصول و مبانی استوار است. این مبانی اعم از نوع نگاه به معرفت، انسان و دین بوده، تأثیر مستقیم درروش مواجهه با منابع معرفت دینی دارند. منابع معرفت دینی از انسجام و همسازی برخوردار است. روش مواجهه با هر منبع متفاوت از دیگری است. همچنین روش اکتشاف آموزههای دینی در هر یک از سه کلانحوزهی اعتقادات، احکام شرعی و احکام اخلاقی متفاوت است. به نظر میرسد با توجه به روشمندی فهم دین و تأثیرات هر یک از مبانی در این فرایند، بهتر است پژوهشهایی مستقل، درزمینهی تأثیر هر یک از مبانی یادشده و نتایج روششناختی آن انجام شود. کلمات کلیدی: فهم دین، معرفت دینی، منطق فهم دین، منابع معرفت دینی، مبانی فهم دین
بررسی مقایسه ای منطق فهم دین از دیدگاه شهید مطهری و علامه مصباح یزدی
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی و تحلیل منطق فهم دین از نظر شهید صدر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مقایسه نسبت فرد و جامعه در اندیشه علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی
نویسنده:
احمد کرمی نژاد
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 36- زمستان 1397
قلمرو اجتماعى دین از دیدگاه شهید مطهرى
نویسنده:
محمد صادق مزینانی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 91
بررسی دیدگاه علامه طباطبائی و استاد مصباح یزدی دربارة عوارض ذاتی
نویسندگان:
اکبر اسدپور
،
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39
بررسی مقایسه ای عقل گرایی از دیدگاه کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و تبیین فلسفه اخلاق از دیدگاه شهید مطهری و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معرفت شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
بررسی مقایسه ای مسأله شر از دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1385 - [کارشناسی ارشد]