بررسی دیدگاه جان سرل در باب واقعیت اجتماعی و مقایسه آن با اعتباریات علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
اعتباریات
،
اعتباریات اجتماعی
،
واقعیت اجتماعی
،
واقعیت نهادی
،
حیث التفاتی جمعی
،
قانون تاسیسی
چکیده:
واقعیت اجتماعی در نظر جان سرل، فیلسوف زبان به حیث التفاوتی جمعی پیوند می خورد. مکانیزم ایجاد واقعیت نهادی که زیر گروه واقعیت اجتماعی است قانون تاسیسی می باشد که با فرمول (X در زمینه C بعنوان Y تلقی می شود) مشخص می شود. X که واقعیت فیزیک است با تحمیل جمعی کارکرد پایگاهی به Y تبدیل می شود. این عمل از نظر سرل یک عمل زبانی است و با پذیرش و تصدیق جمعی ایجاد می شود. در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، اعتبار یعنی حد چیزی را به چیز دیگر بدهیم، که می توان آنرا به صورت فرمول (X اعتبار می شودY) نشان داد. در اعتباریات اجتماعی، اغلب اعتبار کنندگان اصلی هستند و تثبیت و اعتبار منوط به پذیرش جمعی اعتبار است. در این پایان نامه تقابل رویکرد زیست گرایی طبیعی جان سرل و دیدگاه جوهری علامه طباطبایی بررسی شده و با بیان اصول کلی حاکم بر اندیشه جان سرل مانند رئالیسم، رابطه عینیت و ذهنیت، رابطه میان واقعیت طبیعی و واقعیت نهادی و مسئله زبان به رد یابی آنها در اندیشه علامه طباطبایی پرداختیم. شباهتهای بسیاری میان علامه طباطبایی و جان سرل وجود دارد از جمله اصل استخدام و تعیین کارکرد، رابطه اعتباریات با وظایف و حقوق انسانی، اصل متابعت از علم و پس زمینه، حیث التفاتی در حیوانات، خود ارجاعی و تفاوتهایی از جمله علیت اجتماعی و علیت التفاتی، مسئله زبان، سلسله مراتب واقعیتها، رابطه وقایع طبیعی و اجتماعی، پذیرش ریشه های دینی اعتباریات و امور اجتماعی، تشخیص جمعی و اعتبار عقلا. واقعیتهای اجتماعی و نهادی جان سرل همان هویتهای اعتبار الاجتماعی علامه طباطبایی هستند. Y در هر دو ددیگاه یک امر ذهنی است اما در دیدگاه علامه طباطبایی با نظر به یک امر حقیقی و مجزا از X به وجود آمده است. بنابراین، روند ساخت واقعیت نهادی سرل با اعتبار علامه طباطبایی تفاوت فاحشی دارد هر چند ماهیت هویت اجتماعی بر آمده اعتبار اجتماعی و قانون تاسیسی یکی است. واژگان کلیدی: اتباریات، اعتباریات اجتماعی، واقعیت اجتماعی، واقعیت نهادی، حیث التفاتی جمعی، قانون تاسیسی.
واقعیت اجتماعی در نظر جان سرل، فیلسوف زبان به حیث التفاوتی جمعی پیوند می خورد. مکانیزم ایجاد واقعیت نهادی که زیر گروه واقعیت اجتماعی است قانون تاسیسی می باشد که با فرمول (X در زمینه C بعنوان Y تلقی می شود) مشخص می شود. X که واقعیت فیزیک است با تحمیل جمعی کارکرد پایگاهی به Y تبدیل می شود. این عمل از نظر سرل یک عمل زبانی است و با پذیرش و تصدیق جمعی ایجاد می شود. در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی، اعتبار یعنی حد چیزی را به چیز دیگر بدهیم، که می توان آنرا به صورت فرمول (X اعتبار می شودY) نشان داد. در اعتباریات اجتماعی، اغلب اعتبار کنندگان اصلی هستند و تثبیت و اعتبار منوط به پذیرش جمعی اعتبار است. در این پایان نامه تقابل رویکرد زیست گرایی طبیعی جان سرل و دیدگاه جوهری علامه طباطبایی بررسی شده و با بیان اصول کلی حاکم بر اندیشه جان سرل مانند رئالیسم، رابطه عینیت و ذهنیت، رابطه میان واقعیت طبیعی و واقعیت نهادی و مسئله زبان به رد یابی آنها در اندیشه علامه طباطبایی پرداختیم. شباهتهای بسیاری میان علامه طباطبایی و جان سرل وجود دارد از جمله اصل استخدام و تعیین کارکرد، رابطه اعتباریات با وظایف و حقوق انسانی، اصل متابعت از علم و پس زمینه، حیث التفاتی در حیوانات، خود ارجاعی و تفاوتهایی از جمله علیت اجتماعی و علیت التفاتی، مسئله زبان، سلسله مراتب واقعیتها، رابطه وقایع طبیعی و اجتماعی، پذیرش ریشه های دینی اعتباریات و امور اجتماعی، تشخیص جمعی و اعتبار عقلا. واقعیتهای اجتماعی و نهادی جان سرل همان هویتهای اعتبار الاجتماعی علامه طباطبایی هستند. Y در هر دو ددیگاه یک امر ذهنی است اما در دیدگاه علامه طباطبایی با نظر به یک امر حقیقی و مجزا از X به وجود آمده است. بنابراین، روند ساخت واقعیت نهادی سرل با اعتبار علامه طباطبایی تفاوت فاحشی دارد هر چند ماهیت هویت اجتماعی بر آمده اعتبار اجتماعی و قانون تاسیسی یکی است. واژگان کلیدی: اتباریات، اعتباریات اجتماعی، واقعیت اجتماعی، واقعیت نهادی، حیث التفاتی جمعی، قانون تاسیسی.
بررسی دیدگاه جان سرل در باب واقعیت اجتماعی و مقایسه آن با اعتباریات علامه طباطبایی
3/20/2008 12:00:00 AM
اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبائی و جان سرل
مجری:
مجید الداغی
، دانشجو:
حسینعلی یوسف زاده
، استاد مشاور:
امیرعباس علیزمانی
، استاد راهنما:
محسن جوادی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1380 - [کارشناسی ارشد]
چیستی اعتباریات اجتماعی از دیدگاه علامه طباطبایی و لوازم روش شناختی آن در حوزه علوم اجتماعی
نویسندگان:
رضا ملایی
،
حسین سوزنچی*
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1398 بهار 1398 شماره 20
بررسی تطبیقی اعتباریات در رسالههای منطقی علامه طباطبایی
نویسندگان:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
بررسی تطبیقی اعتباریات در رساله های منطقی علامه طباطبایی
نویسندگان:
دکتر منصور میراحمدی
،
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاييز 1389 شماره5
بررسی تطبیقی دین وکارکردهای اجتماعی آن از دیدگاه دورکیم و علامه طباطبائی
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 19)، تابستان 1393 شماره3
بررسی مقایسه ای عقل گرایی از دیدگاه کانت و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مناسبات زبان و نهادهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در پرتو دانش زبانی مسلمانان با بررسی آرای جان سرل و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
نقد دیدگاه علامه مجلسی در باب جسمانیت ملائکه با تمسک به آراء علامه طباطبائی
نویسنده:
مجتبی ارجینی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399
تربیت اجتماعی و پایههای اخلاقی آن در قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 شماره 34