زبانی بودن وحی از منظر قرآن و روایات با تأکید بر پاسخ به شبهات جدید
نویسنده:
حسام الدین خلعتبری
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 2:
ابوالفضل ساجدی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [دکتری]
چکیده:
بی تردید یکی از ارکان اصلی ادیان الهی وحی آسمانی است زیرا پیامبران تعالیم آسمانی خود را از طریق وحی دریافت می کنند و اگر وحی نباشد ارتباط انسان با جهان معنا پیدا قطع خواهد شد، همین طور اگر وحی به نحوی تفسیر گردد که اساسا از حفاظت لازم برخوردار نباشد اساسا اثر بخش نخواهد بود چون ضمانت لازم جهت عمل را در خود ندارد. امروز در قبال گرایش آسمانی تلقی هایی ایجاد شده که به نحوی در پی یکسان سازی وحی با تجارب دینی که هر انسانی می تواند آن را دارا باشد و یا تجارب عرفانی (که هر انسانی می تواند با سییر و سلوک به مراحلی از تعالی دست یابد) بر آمدند. این دیدگاهها در حوزه تفکرات خارج از مرزخای مسلمین به جهت متاثر بودن از فرهنگ علم مداری و در نتیجه باور نداشتن به چنین ارتباطی یا تفسیر عارفانه از این ارتباط حاصل می آید که در نتیجه نحوهی نزول هم تفسیر غیر زبانی می یابد. در تحقیق پیش رو ضمن بررسی مبادی تصوری در قالب تعریفات و نیز فوق های وحی الهی با عناوین مرتبط ویژگی های وحی رسالی به شکل مشخص بیان شده است سپس به بررسی موضوع با بیان مقدمات آن توجه شده با توجه به اینکه نحوه ارتباط خداوند متفوت است با بررسی این مطلب به یکی از اقسام این ارتباط یعنی ارتباط وحیانی زبانی از دیدگاه آیات و ورایات توجه شده است. و از این رهگذر این نتیجه بدست آمد که وحی قرآنی به دو شکل زبانی (افعال گفتاری) و غیر زبانی (گزاره ای) بر پیامبر اعظم (ع) نازل شده است و این حقیقت وحیانی محصول شهود نفسانی؛ تجربه دینی؛ وحی نفسانی؛ یا نبوغ و امور دیگر نمی باشد و در نتیجه عوارض انسانی را ندارد و در این خصوص شبهات برخی روشنفکران در طی بررسی و هماهنگ با روال طبیعی مباحث مطرح شده است و از دیدگاه بالا مورد بررسی قرار گرفت در گفتار پایانی برخی از شبهات باقی مانده با محور قرار دادن ملاحظات یکی دگر اندیشان در موضوع وحی، به بررسی آراء او در باب بسط تجربه نبوی و لوازم این دیدگاه پرداخته شد و با نقد موضوعی و تبار شناسی سخنان او که ریشه در روش شناسی خاص ایشان و دیدگاههای معرفت شناسانه جدید دارد تناقضات این اندیشه مشص گردید چون بحث در بعضی موارد دارای زمینه عرفانی بوده و به شکل مختصر در موارد اندک به مناسبت از این ددیگاه نیز بهره برداری شده است در نهایت بحثی مستقل از دیدگاهرساله با هدف دفع شبهه نامبرده در خصوص یکسان انگاری کشف عرفانی و قه قلب نبوی که منشا دریافت وحی انبیا است دیدگاههای عارف کامل ابن عربی را که پدر عرفان نظری می باشد در مورد جداانگاری قوه وحی نبوی و قوهی کشف عرفانی است با عنوان ضمیمه آورده شده است و این نتیجه بدست آمد که این دو قوه از هم جدا بوده از این رو هیچ عارف کاملی محصول کشف را در مرتبهی وحی پیامبران نمی شناسد.
بی تردید یکی از ارکان اصلی ادیان الهی وحی آسمانی است زیرا پیامبران تعالیم آسمانی خود را از طریق وحی دریافت می کنند و اگر وحی نباشد ارتباط انسان با جهان معنا پیدا قطع خواهد شد، همین طور اگر وحی به نحوی تفسیر گردد که اساسا از حفاظت لازم برخوردار نباشد اساسا اثر بخش نخواهد بود چون ضمانت لازم جهت عمل را در خود ندارد. امروز در قبال گرایش آسمانی تلقی هایی ایجاد شده که به نحوی در پی یکسان سازی وحی با تجارب دینی که هر انسانی می تواند آن را دارا باشد و یا تجارب عرفانی (که هر انسانی می تواند با سییر و سلوک به مراحلی از تعالی دست یابد) بر آمدند. این دیدگاهها در حوزه تفکرات خارج از مرزخای مسلمین به جهت متاثر بودن از فرهنگ علم مداری و در نتیجه باور نداشتن به چنین ارتباطی یا تفسیر عارفانه از این ارتباط حاصل می آید که در نتیجه نحوهی نزول هم تفسیر غیر زبانی می یابد. در تحقیق پیش رو ضمن بررسی مبادی تصوری در قالب تعریفات و نیز فوق های وحی الهی با عناوین مرتبط ویژگی های وحی رسالی به شکل مشخص بیان شده است سپس به بررسی موضوع با بیان مقدمات آن توجه شده با توجه به اینکه نحوه ارتباط خداوند متفوت است با بررسی این مطلب به یکی از اقسام این ارتباط یعنی ارتباط وحیانی زبانی از دیدگاه آیات و ورایات توجه شده است. و از این رهگذر این نتیجه بدست آمد که وحی قرآنی به دو شکل زبانی (افعال گفتاری) و غیر زبانی (گزاره ای) بر پیامبر اعظم (ع) نازل شده است و این حقیقت وحیانی محصول شهود نفسانی؛ تجربه دینی؛ وحی نفسانی؛ یا نبوغ و امور دیگر نمی باشد و در نتیجه عوارض انسانی را ندارد و در این خصوص شبهات برخی روشنفکران در طی بررسی و هماهنگ با روال طبیعی مباحث مطرح شده است و از دیدگاه بالا مورد بررسی قرار گرفت در گفتار پایانی برخی از شبهات باقی مانده با محور قرار دادن ملاحظات یکی دگر اندیشان در موضوع وحی، به بررسی آراء او در باب بسط تجربه نبوی و لوازم این دیدگاه پرداخته شد و با نقد موضوعی و تبار شناسی سخنان او که ریشه در روش شناسی خاص ایشان و دیدگاههای معرفت شناسانه جدید دارد تناقضات این اندیشه مشص گردید چون بحث در بعضی موارد دارای زمینه عرفانی بوده و به شکل مختصر در موارد اندک به مناسبت از این ددیگاه نیز بهره برداری شده است در نهایت بحثی مستقل از دیدگاهرساله با هدف دفع شبهه نامبرده در خصوص یکسان انگاری کشف عرفانی و قه قلب نبوی که منشا دریافت وحی انبیا است دیدگاههای عارف کامل ابن عربی را که پدر عرفان نظری می باشد در مورد جداانگاری قوه وحی نبوی و قوهی کشف عرفانی است با عنوان ضمیمه آورده شده است و این نتیجه بدست آمد که این دو قوه از هم جدا بوده از این رو هیچ عارف کاملی محصول کشف را در مرتبهی وحی پیامبران نمی شناسد.
زبانی بودن وحی از منظر قرآن و روایات با تأکید بر پاسخ به شبهات جدید
3/21/2010 12:00:00 AM
ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تاکید بر پاسخ به شبهات
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 1393 شماره20
ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تأکید بر پاسخ به شبهات
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 93 - مسلسل 20
معناشناسی وحی در قرآن و روایات تفسیری با تاکید بر حوزههای معنایی
پایاننامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1393 - [کارشناسی ارشد]
بررسی شبهات جدید مبنا گرایی اسلامی با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر ایمان بر عقل از منظر آیات و روایات با تأکید بر اصول کافی
نویسنده:
محمدحسین رجایی
، استاد راهنما:
هادی صادقی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمدمهدی میرباقری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
واکاوی و پاسخ به شبهات مربوط به معاد بر اساس کتاب نقد قرآن
نویسنده:
رضوان صالحی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 41 - بهار 1399
انسان اجتماعی از منظر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رويکرد به بهره وري از منظر قرآن و روايات
ارائه دهنده:
کاظم رجائي
،
مجتبی باقري تودشکی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
بررسی خداشناسی از منظر وحی با تکیه بر المیزان
نویسنده:
روحالله آدینه
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 بهار 98 -مسلسل 39