زمینه های فکری ـ سیاسی خشونت گرایی در جهان اسلام معاصر و راهکارهای مواجهه با آن

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
چکیده:
افراط گرایی و گسترش خشونت یکی از مهم ترین چالش های جهان اسلام معاصر محسوب می شود که پیامدهای مخربی بر وضعیت فرهنگی و اقتصادی جوامع اسلامی و نوع نگاه به دین از منظر غیرمسلمانان داشته است. گستره جغرافیای درگیر این پدیده و پربسامد بودن آن، کشورهای اسلامی و نهادهای بین المللی مختلفی را به سمت کنترل این پدیده سوق داده است. به لحاظ زمانی اگر سال ‎1924م، (الغاء خلافت عثمانی) را مبدأ تاریخ معاصر جهان اسلام در نظر گیریم، شاهد بسیاری از بحران‌های فکری و سیاسی در جهان اسلام پساخلافت هستیم بازآفرینی زمینه سیاسی و فکری این دوره نشانگر این واقعیت است که جهان عرب از نیمه دوم قرن ‎19م، با چالش های درونی و بیرونی مختلفی مواجه بوده است که با الغاء خلافت و ورود استعمار به جهان اسلام، تبدیل به بحران هویت برای مسلمان معاصر شده است. جریان‌های فکری اسلامگرا و سکولار پدیده آمده در این دوره نیز علیرغم پروژه های فکری و سیاسی متعدد در بازسازی این هویت از دست رفته ناکام بوده اند. از سویی شرایط سیاسی حاکم بر جهان عرب این کشورها را به سمتی سوق داد که منجر به شکل-گیری مؤلفه هایی مانند، اقتدارگرایی نظام های سیاسی، ضعف جامعه مدنی و دخالت بازیگران خارجی شده است. در چنین زمینه سیاسی و فکری، جریانی بنام سلفیه جهادی تلاش نمود در قالب اندیشه ای منسجم و جذاب هویت از دسته رفته انسان مسلمان معاصر را بازسازی و برای احیای آن تلاش نماید پرسش از زمینه‌ها و بستر مهیا برای رشد خشونت‌گرایی در این مقطع تاریخی، دغدغه اصلی این رساله است. تحلیل این زمینه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های چارچوب تاریخ فکری که اندیشه را در بستر و زمینه مطالعه می کند، نشانگر این واقعیت است که به لحاظ سیاسی عواملی مانند (اقتدارگرایی، معمای دموکراسی، معمای رسانه، توسعه نیافتگی فرهنگی و اقتصادی و دخالت قدرت خارجی) و به لحاظ فکری نیز (بحران هویت، دوگانه‌های فکری، ناکارامدی ایدئولوژیهای مرسوم لیبرال و اسلام‌گرا) بستر خشونت‌گرایی معاصر را برای رشد و توسعه جریان سلفیه جهادی به عنوان خشونت‌گراترین جریان معاصر فراهم کرده است. بنابراین راهکارهای مواجهه با این پدیده نیز در در سطح فکری (تلاش برای احیای هویت از طریق مؤلفه‌های عصر نهضت) و سیاسی (توسعه همه جانبه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) متناسب با مؤلفه‌های استنباطی در هر سطح خواهد بود. کلید واژگان: خشونت، سلفیه جهادی، زمینه سیاسی، زمینه فکری، تاریخ فکری، خلافت، جهاد.

زمینه های خشونت گرایی در جهان اسلام و راهکارهای مقابله با آن

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1394

وجوه معنابخش مقاومت در مواجهه با مداخله فکری- عملی بازیگران خارجی در توسعه افراط گرایی معاصر

مقاله نشریه: نشریه جامعه مهدوی » سال 1401 دوره 3، شماره 1 (بهار و تابستان 1401)

فقر (پیامدها، زمینه ها و راهکارهای مقابله با آن)

دانشجو: محمدجواد ناصری ، استاد مشاور: منصور میراحمدی ، استاد راهنما: محمدجعفر حسینیان ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1384 - [کارشناسی ارشد]

راهکارهای مواجهه جمهوری اسلامی با اسلام هراسی غرب

نویسنده: مرتضی علویان ، استاد راهنما: محمد ستوده ، استاد مشاور 1: نجف لک زایی ، استاد مشاور 2: غلامرضا بهروزلک ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]

اسلام و چالش‌های فکری معاصر (سکولاریسم)

کتاب: مرکز پژوهشهای‌ اسلامی ‌صدا و سیما - 1383

زمینه های عینی شکل گیری سنت گرایی در نظام فکری سیدحسین نصر

مقاله نشریه: سپهر سیاست » سال 1396 تابستان 1396 شماره 2

زمینه های ظهور جریان اسلام گرایی در دوران پهلوی دوم

دانشجو: رضا باقری چشمقان ، استاد مشاور: علیرضا ازغندی ، استاد راهنما: منصور میراحمدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شهید بهشتی - دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی - 1386 - [کارشناسی ارشد]

گفتمان سلفی معاصر در جهان عرب؛ زمینه های خیزش و منظومه معنایی

مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1394 سال 1394 - شماره رهیافت های سیاسی و بین المللی سال هفتم زمستان 1394 شماره 2 (پیاپی 44)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397