امانت داری و آثار فردی و اجتماعی آن در اخلاق و فقه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در جهان معاصر روزبه روز بر اهمیت و ضرورت گسترش اخلاق افزوده می شود و یکی از ضرورتهای اساسی برای افراد، سازمان ها، شرکت ها، مراکز علمی، موسسات و بانک ها امانت داری است. در این تحقیق بحث می شود که امانت منحصر به امانت های مالی نیست، بلکه مصادیق دیگری هم دارد که عبارتند از: قرآن و دین اسلام، زنان و فرزندان، اسرار و رازها، مجالس، محصلین، دانش آموزان و دانش جویان، مشاغل و مناصب اجتماعی و سیاسی و مشاغل دولتی و اداری، سرمایه های بلاد اسلامی، اعضا و جوارح انسان. امانتداری داراری مبانی نظری می باشد که عبارتند از: مبانی هستی شناختی، مبانی معرفت شناختی، مبانی انسان شناختی. امانت داری در فقه و اخلاق دارای آثار فردی زیادی در زمینه های حفظ ایمان، اعمال و عبادات، حفظ جان و عرض و مال و فعلیت رساندن استعدادها می باشد که برخی از آثار عبارتند: عبادت خالصانه و جلوگیری از رشوه، مال یتیم و کم فروشی و دزدی و همچنین دارای آثار اجتماعی فراوانی می باشد که در حکومت مانند: برپایی جامعه نمونه، رشد و تعالی انسانها و در ابعاد اداری و اقتصادی سازمان مانند: کرامت بخشیدن به کارکنان، تغییر نوع نگاه به کار و مسئولیت، جلوگیری از تضییع مال در سازمان، ایجاد رشد معنوی در جامعه و سازمان و در فضای مجازی مانند: جلوگیری از ناهنجاری در کشور، جلوگیری از بی عفتی و پیامدهای آن و در نهاد تعلیم تربیت مانند: ایجاد محیط تربیتی مساعد، تامین صحیح نیازهای متربی و در خانواده مانند: ایجاد احساس میئولیت در اعضای خانواده،ایجاد اکمیت روانی در خانواده و در محیط زیست مانند: آباد ساخت زمین و دوری از فساد می باشد. در پایان این تحقیق راهکارهایی ارزشمند برای تقویت امانتداری در بعد فردی و اجتماعی فراروی مخاطبان وجود دارد که عبارتند از: تقویت عزت نفس، درونی کردن امانت داری و تقدیر از امانت داران مجازات و تنبیه خیانت کاران، ترغیب به امانت داری در متون درسی، طرح و برنامه ریزی در صدا و سیما که می توانند افراد جامعه را به سوی امانت داری سوق دهند. واژگان کلیدی: امانت، امانت داری،آثار فردی، آثار اجتماعی، فقه، اخلاق.
در جهان معاصر روزبه روز بر اهمیت و ضرورت گسترش اخلاق افزوده می شود و یکی از ضرورتهای اساسی برای افراد، سازمان ها، شرکت ها، مراکز علمی، موسسات و بانک ها امانت داری است. در این تحقیق بحث می شود که امانت منحصر به امانت های مالی نیست، بلکه مصادیق دیگری هم دارد که عبارتند از: قرآن و دین اسلام، زنان و فرزندان، اسرار و رازها، مجالس، محصلین، دانش آموزان و دانش جویان، مشاغل و مناصب اجتماعی و سیاسی و مشاغل دولتی و اداری، سرمایه های بلاد اسلامی، اعضا و جوارح انسان. امانتداری داراری مبانی نظری می باشد که عبارتند از: مبانی هستی شناختی، مبانی معرفت شناختی، مبانی انسان شناختی. امانت داری در فقه و اخلاق دارای آثار فردی زیادی در زمینه های حفظ ایمان، اعمال و عبادات، حفظ جان و عرض و مال و فعلیت رساندن استعدادها می باشد که برخی از آثار عبارتند: عبادت خالصانه و جلوگیری از رشوه، مال یتیم و کم فروشی و دزدی و همچنین دارای آثار اجتماعی فراوانی می باشد که در حکومت مانند: برپایی جامعه نمونه، رشد و تعالی انسانها و در ابعاد اداری و اقتصادی سازمان مانند: کرامت بخشیدن به کارکنان، تغییر نوع نگاه به کار و مسئولیت، جلوگیری از تضییع مال در سازمان، ایجاد رشد معنوی در جامعه و سازمان و در فضای مجازی مانند: جلوگیری از ناهنجاری در کشور، جلوگیری از بی عفتی و پیامدهای آن و در نهاد تعلیم تربیت مانند: ایجاد محیط تربیتی مساعد، تامین صحیح نیازهای متربی و در خانواده مانند: ایجاد احساس میئولیت در اعضای خانواده،ایجاد اکمیت روانی در خانواده و در محیط زیست مانند: آباد ساخت زمین و دوری از فساد می باشد. در پایان این تحقیق راهکارهایی ارزشمند برای تقویت امانتداری در بعد فردی و اجتماعی فراروی مخاطبان وجود دارد که عبارتند از: تقویت عزت نفس، درونی کردن امانت داری و تقدیر از امانت داران مجازات و تنبیه خیانت کاران، ترغیب به امانت داری در متون درسی، طرح و برنامه ریزی در صدا و سیما که می توانند افراد جامعه را به سوی امانت داری سوق دهند. واژگان کلیدی: امانت، امانت داری،آثار فردی، آثار اجتماعی، فقه، اخلاق.
امانت داری و آثار فردی و اجتماعی آن در اخلاق و فقه
3/21/2013 12:00:00 AM
آثار فردی و اجتماعی روزه
نویسنده:
عباس کوثری*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1400 دوره 1400، شماره 5 (بهار 1400)
آثار فردی و اجتماعی نماز
نویسنده:
عباس کوثری*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1400 دوره 1400، شماره 5 (بهار 1400)
امانت دارى در سیره پیشوایان
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1382 شماره 262
رویکردهای فقهی: فقه فردی، فقه نظامهای اجتماعی، فقه حکومتی
نويسنده:
احمد واعظی
،
کتاب: دانشگاه باقرالعلوم - 1398
آثار فردی و اجتماعی زکات بر اساس آیات و روایات
نویسنده:
عباس کوثری*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1400 دوره 1400، شماره 5 (بهار 1400)
عدالت در اخلاق فردی و اجتماعی با تکیه بر دیدگاه امام خمینی
نویسنده:
اکرم استیری
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 11
با محمد (ص): نگاهی به اخلاق فردی و اجتماعی پیامبر اعظم (ص)
نويسنده:
فرجالله میرعرب
،
کتاب: نشر جمال - 1390
فقه فردی و فقه حکومتی بایسته ها و کاستی ها
نویسندگان:
نجفعلی غلامی*
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: سیاست متعالیه » سال 1393 بهار 1393 شماره4
آثار تعهد در حقوق ایران و مقایسه آن با فقه اسلامی
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده آموزشهای الکترونیکی - 1392 - [کارشناسی ارشد]