علل انحطاط مسلمین در اندیشه و آرا سیاسی امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1378 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
خمینی
،
روحالله
،
رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران
،
۱۲۸۰-۱۳۶۸
،
اندیشه سیاسی
،
انحطاط
،
عقب ماندگی
،
علل و عوامل
،
نظریههای عقب ماندگی
،
عوامل فرهنگی
،
عوامل خارجی
،
عوامل اقتصادی
،
حکومت اسلامی
،
حکومت مشروطه
،
حکومت عادل
،
آزادی
،
دموکراسی
،
برابری
چکیده:
در باب انحطاط و عقب ماندگی مسلمین از منظرهای گوناگون بحث شده است. عده ای از منظر غیر دینی و درون تمدنی علل و عوامل تکوین و فراز و فرود تمدن اسلامی را مورد بررسی قرار داده اند. گروهی دیگر از منظر غیر دینی اما با ملاک قرار دادن علل پیشرفت و توسعه جوامع غربی به بررسی علل عقب ماندگی جوامع شرقی بطور کلی یا بطور موردی در قالب نظریههای عقب ماندگی پرداخته اند و احیانا برخی از این نظریهها آموزهها و سنتهای دینی را عامل عقب ماندگی معرفی نموده اند. دستهای دیگر از منظر دینی و اخروی انسانهاست به پدیده انحطاط و عقب ماندگی مسلمین نگریستهاند. امام خمینی در زمره گروه اخیر جای میگیرند. پژوهش حاضر این سؤال اساسی را طرح و پاسخ داده است که آیا دیدگاه امام خمینی پیرامون علت اساسی انحطاط و عقب ماندگی مسلمین دارای ویژگیهای یک نظریه (تئوری) میباشد یا خیر. فرضیه اصلی این رساله جواب مثبت به سؤال فرق است که در پایان رساله به اثبات رسیده است. دیدگاه امام خمینی براساس اعتقاد ایشان به اسلام به عنوان تنها مکتب تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت و پیشرفت توأم مادی و معنوی انسانها شکل گرفته است. امام خمینی معتقدند اسلام بعنوان آخرین دین الهی دارای قوانین جامع و کاملی است که در همه زمانها و مکانها قابل اجراست و تنها در پرتو این قوانین است که پیشرفت و رفاه مادی انسانها هم آغوش معنویت و سعادت اخروی میگردد. از اینرو ایشان انحطاط و عقب متندگی مسلمین را در در درجه اول بدلیل انحراف مسلمین از اسلام اصیل از صدر اسلام تا کنون میدانند و معتقدند به هر میزان مسلمین به قوانین اسلامی عمل کردهاند به همان میزان به پیشرفتهای مادی و معنوی نائل شدهاند و بالعکس. از نظر امام خمینی مهمترین تحریفی که در اسلام، به ویژه در سدههای اخیر توسط استعمارگران صورت گرفته و موجب انحراف مسلمین از اسلام شده است، القاء جدایی دین از سیاست یا نبود نهاد حکومت در اسلام میباشد. به عقیده ایشان تنها راه خروج مسلمین از انحطاط روی آوردن به اسلام اصیل است و چون در متن اسلام اصیل تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای قوانین اسلامی، ضروری است، بنابراین برپایی حکومت اسلامی شرط اساسی و لازم خروج از انحطاط میباشد. دیدگاه فوق را میتوان در سه گزاره کلی زیر خلاصه کرد: ۱- تنها و تنها اسلام تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت و پیشرفت مادی و معنوی می باشد. ۲- سعادت دنیا و آخرت و پیشرفت مادی و معنوی در تقابل با انحطاط و عقب ماندگی می باشد. ۳- انحراف از اسلام، علت انحطاط و عقب ماندگی میباشد. گزاره های فوق با برخورداری از سه ویژگی نظریه (تئوری) یعنی: ۱- دارا بودن نوع خاصی از گفتار که از آن به قانون تعبیر میشود ۲- ارتباط بین این گفتارها بر مبنای قواعد منطبق (قیاس) ۳- تبیین واقعیت از راه قیاس، میتواند در قالب یک نظریه (تئوری) طرح گردد.
در باب انحطاط و عقب ماندگی مسلمین از منظرهای گوناگون بحث شده است. عده ای از منظر غیر دینی و درون تمدنی علل و عوامل تکوین و فراز و فرود تمدن اسلامی را مورد بررسی قرار داده اند. گروهی دیگر از منظر غیر دینی اما با ملاک قرار دادن علل پیشرفت و توسعه جوامع غربی به بررسی علل عقب ماندگی جوامع شرقی بطور کلی یا بطور موردی در قالب نظریههای عقب ماندگی پرداخته اند و احیانا برخی از این نظریهها آموزهها و سنتهای دینی را عامل عقب ماندگی معرفی نموده اند. دستهای دیگر از منظر دینی و اخروی انسانهاست به پدیده انحطاط و عقب ماندگی مسلمین نگریستهاند. امام خمینی در زمره گروه اخیر جای میگیرند. پژوهش حاضر این سؤال اساسی را طرح و پاسخ داده است که آیا دیدگاه امام خمینی پیرامون علت اساسی انحطاط و عقب ماندگی مسلمین دارای ویژگیهای یک نظریه (تئوری) میباشد یا خیر. فرضیه اصلی این رساله جواب مثبت به سؤال فرق است که در پایان رساله به اثبات رسیده است. دیدگاه امام خمینی براساس اعتقاد ایشان به اسلام به عنوان تنها مکتب تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت و پیشرفت توأم مادی و معنوی انسانها شکل گرفته است. امام خمینی معتقدند اسلام بعنوان آخرین دین الهی دارای قوانین جامع و کاملی است که در همه زمانها و مکانها قابل اجراست و تنها در پرتو این قوانین است که پیشرفت و رفاه مادی انسانها هم آغوش معنویت و سعادت اخروی میگردد. از اینرو ایشان انحطاط و عقب متندگی مسلمین را در در درجه اول بدلیل انحراف مسلمین از اسلام اصیل از صدر اسلام تا کنون میدانند و معتقدند به هر میزان مسلمین به قوانین اسلامی عمل کردهاند به همان میزان به پیشرفتهای مادی و معنوی نائل شدهاند و بالعکس. از نظر امام خمینی مهمترین تحریفی که در اسلام، به ویژه در سدههای اخیر توسط استعمارگران صورت گرفته و موجب انحراف مسلمین از اسلام شده است، القاء جدایی دین از سیاست یا نبود نهاد حکومت در اسلام میباشد. به عقیده ایشان تنها راه خروج مسلمین از انحطاط روی آوردن به اسلام اصیل است و چون در متن اسلام اصیل تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای قوانین اسلامی، ضروری است، بنابراین برپایی حکومت اسلامی شرط اساسی و لازم خروج از انحطاط میباشد. دیدگاه فوق را میتوان در سه گزاره کلی زیر خلاصه کرد: ۱- تنها و تنها اسلام تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت و پیشرفت مادی و معنوی می باشد. ۲- سعادت دنیا و آخرت و پیشرفت مادی و معنوی در تقابل با انحطاط و عقب ماندگی می باشد. ۳- انحراف از اسلام، علت انحطاط و عقب ماندگی میباشد. گزاره های فوق با برخورداری از سه ویژگی نظریه (تئوری) یعنی: ۱- دارا بودن نوع خاصی از گفتار که از آن به قانون تعبیر میشود ۲- ارتباط بین این گفتارها بر مبنای قواعد منطبق (قیاس) ۳- تبیین واقعیت از راه قیاس، میتواند در قالب یک نظریه (تئوری) طرح گردد.
علل انحطاط مسلمین در اندیشه و آرا سیاسی امام خمینی
3/21/1999 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
اندیشه سیاسی امام خمینی ره
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1394
تربیت سیاسی در اندیشه امام خمینی (ره)
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: راه تربیت » سال 1387 بهار 1387 شماره5
حقوق شهروندى در اندیشه سیاسى امام خمینى
نویسنده:
حسین ناصری مقدم
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1392 شماره 170
الگوی توسعه سیاسی در اندیشه امام خمینی
نويسنده:
مسعود معینیپور
، ويراستار:
علیرضا تاجیک
،
کتاب: دفتر نشر معارف - 1392
روش شناسی اندیشه سیاسی امام خمینی
نویسنده:
دکتر نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1389 پاييز 1389 شماره23
ثبات و تحول در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره پنجم - تابستان 78
ثبات و تحول در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره)
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 (پياپي 5)، تابستان 1378 شماره1