الگوی فرهنگ سیاسی در جامعه نبوی (ص)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مبحث کانونی این رساله، بررسی و مطالعه الگوی فرهنگ سیاسی مدینه نبوی پس از تشکیل حکومت اسلامی در یثرب است. بدون تردید پیامبر توانست با تحولی که در فرهنگ سیاسی جاهلیت بوجود آمده است اعراب را وارد عصر جدیدی بنماید که از آن به پایان جاهلیت یاد می کنند. فرهنگ سیاسی اعراب در گذشته در مفهوم و ساهیت ساختار قبیله معنا می یافت و افراد بر حساب جایگاه و موقعیتی که در چنین ساختاری داشتند به تعاملات سیاسی می پرداختند. فرد تابعی از قبیله بود و نقشی بالاصاله درسامانه سیاسی قبیله نداشت. وجود نوعی فاصله و تمایز میان افراد قبیله به فرهنگ سیاسی قبیله صورتی ویژه می بخشید. اما با ظهور پیامبر اسلام قبیله در مفهوم امت اسلامی معنای جدیدی یافت و فردیت فرد بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. اینکه چگونه این تحول رخ داد مهمترین پرسش است که این رساله می کوشد بدان پاسخ گوید. بدین منظور این رساله کوشیده است با بهره مندی از مفهوم فرهنگ سیاسی در نظریه آلموند و ربا، عناصر اصلی فرهنگ سیاسی را تعریف و سپس با تاکید بر نظریه تحول باطنی شهید صدر نشان دهد که چگونه پیامبر توانسته است فرهنگ سیاسی اعراب عصر جاهلی را به فرهنگ سیاسی سیاسی عصر اسلامی انتقال دهد. بررسیهای ما نشان می دهد که فرهنگ سیاسی اعراب از ف۶رهنگ تبعی به فرهنگ سیاسی فعال در عصر اسلامی مبدل شده و مردم خود را در آن شریک و سهیم می دانسته اند.
مبحث کانونی این رساله، بررسی و مطالعه الگوی فرهنگ سیاسی مدینه نبوی پس از تشکیل حکومت اسلامی در یثرب است. بدون تردید پیامبر توانست با تحولی که در فرهنگ سیاسی جاهلیت بوجود آمده است اعراب را وارد عصر جدیدی بنماید که از آن به پایان جاهلیت یاد می کنند. فرهنگ سیاسی اعراب در گذشته در مفهوم و ساهیت ساختار قبیله معنا می یافت و افراد بر حساب جایگاه و موقعیتی که در چنین ساختاری داشتند به تعاملات سیاسی می پرداختند. فرد تابعی از قبیله بود و نقشی بالاصاله درسامانه سیاسی قبیله نداشت. وجود نوعی فاصله و تمایز میان افراد قبیله به فرهنگ سیاسی قبیله صورتی ویژه می بخشید. اما با ظهور پیامبر اسلام قبیله در مفهوم امت اسلامی معنای جدیدی یافت و فردیت فرد بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. اینکه چگونه این تحول رخ داد مهمترین پرسش است که این رساله می کوشد بدان پاسخ گوید. بدین منظور این رساله کوشیده است با بهره مندی از مفهوم فرهنگ سیاسی در نظریه آلموند و ربا، عناصر اصلی فرهنگ سیاسی را تعریف و سپس با تاکید بر نظریه تحول باطنی شهید صدر نشان دهد که چگونه پیامبر توانسته است فرهنگ سیاسی اعراب عصر جاهلی را به فرهنگ سیاسی سیاسی عصر اسلامی انتقال دهد. بررسیهای ما نشان می دهد که فرهنگ سیاسی اعراب از ف۶رهنگ تبعی به فرهنگ سیاسی فعال در عصر اسلامی مبدل شده و مردم خود را در آن شریک و سهیم می دانسته اند.
الگوی فرهنگ سیاسی در جامعه نبوی (ص)
3/20/2008 12:00:00 AM
سیره ی نبوی الگوی جامعه ی اخلاقی
نویسنده:
محمد مسعود سعیدی
،
مقاله نشریه: پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال 1387 (پياپي 71)، مرداد و شهريور 1387 شماره3
بررسی تطبیقی الگوی توسعه سیاسی هانتینگتون با الگوی رشد سیاسی در جامعه مهدوی
نویسنده:
مسعود معینی پور
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1388 زمستان 1388 شماره12
الگوی مدیریت فرهنگی در سیره نبوی (ص)؛ مطالعه موردی: تحقق شاخص برادری
نویسنده:
سید محمد طباطبایی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1397 شماره نهم - زمستان 97
سیره نبوى(ص) در کتاب بحارالانوار
نویسنده:
حسن حسین زاده شانه چی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1381 شماره 3 - پاییز - مسلسل 11
سازه مفهومی جامعه پذیری سیاسی و جایگاه آن در فرهنگ سیاسی دینی
نویسنده:
محمدکاظم کریمی*
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)
نمونه های برهانی در سنت نبوی (ص)
نویسنده:
زهرا گوهری
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1386 13و14 (ویژه پیامبر اعظم ص)
دلایل نگاری شیعیان در سیره نبوی (ص)
نویسنده:
حکمت حکیمی فر
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1396 شماره پنجم - پاییز 96
آراستگی و پیراستگی در سیره نبوی(ص)
نویسنده:
ابراهیم دستلان
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1400 شماره نونزدهم - پاییز 1400