بررسی مصادیق و مستثنیات غیبت در رسانه های ارتباط جمعی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
غیبت از گناهان کبیره و محرمات و موضوعات مشهور فقهی است که اغلب فقها در باب مکاسب محرمه آثار خود به تفصیل و تبیین آن پرداخته اند. غیبت در اثر عواملی خاص در حوزه روابط بین مؤمنین شکل می گیرد و افزون بر اینکه آثار ویرانگری بر آبروی افراد دارد اگر در رسانه های ارتباط جمعی رخ دهد به دلیل اقتضائات خاص رسانه، توان تخریبی چند برابری می یابد. این پژوهش ـ که در نوع خود بی سابقه است ـ با روش اسنادی (کتابخانه ای و آرشیوی) به بررسی مفهومی غیبت و رسانه های ارتباط جمعی و موارد مرتبط با آنها می پردازد و پس از بررسی آراء فقیهان گذشته و معاصر شیعه، تعریف مشخصی از غیبت (آشکارسازی عیب پوشیده مؤمن به قصد انتقاص) را ارائه داده و با محور قرار دادن آن، موارد گوناگونی از تولیدات رسانه ای مبتنی بر صوت، تصویر و متن، را از نظر گذرانده و به این نتیجه می رسد که مصادیق غیبت در محتواهای رسانه ای کم نیست؛ هرچند می شود برخی از آنها را از باب مستثنیات غیبت، مجاز (جواز به معنی الاعم) و از حکم حرمت بیرون دانست. تولیدات رسانه ای مورد بررسی در این پژوهش از «تلویزیون، اینترنت و فضای مجازی» انتخاب شده اند. برنامه های تولیدی این ابزارهای ارتباط جمعی در قالب «مسابقه ها، دوربین مخفی، مستندها، گزارش های خبری، مصاحیه ها و برخی از محتواهای شبکه های مجازی» است که نمونه های قابل توجهی از غیبت را در خود داشته اند و به دلیل قدرت تأثیر و دامنه نفوذ این ابزارهای ارتباطی، خسارت های جبران ناپذیری بر آبرو و شخصیت افراد غیبت شونده گذاشته اند. از این رو افزون بر ارائه موضوعات همسو و مکمل با این پژوهش برای توسعه هرچه بیشتر تحقیق در فقه و اخلاق رسانه، پیشنهاد شده است که مؤثرین در امر تولید محتواهای رسانه ای به این مسائل توجه ویژه تری کرده و با بازنگری در مقررات و الزامات رسانه بر مبنای احکام شریعت اسلام، به سوی تولیدات اخلاقی و هنجارمند پیش بروند که در این باره راهکارهای زیربنایی نیز ارائه شده است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

مولفه های نظریه هنجاری رسانه های جمعی در قرآن کریم

مقاله نشریه: اسلام و علوم اجتماعی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره19

نظریه هنجاری رسانه های جمعی از منظر قرآن کریم

نویسنده: روح اله عباس زاده ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]

رسانه های جمعی و نقش آن ها در تحکیم و یا تضعیف ارزش ها

نویسنده: شمس الله مریجی ،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1384   (پياپي 91)، تير 1384  شماره4

رسانه های مدرن و رسانه شیعه

مقاله نشریه: رادیو » سال 1390 آبان 1390  شماره57

بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 دوره 3، شماره 2 (پاییز و زمستان 1400)

بررسی و تحلیل ماهیت و مصادیق عبادت

مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1400 پاییز و زمستان 1400

رسانه و حوزه های عمومی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 6 - بهار 1389

زنان و رسانه هاى جهان

نویسنده: فریبا شیرازی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1376 شماره 71

امام در رسانه های گروهی دنیا

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1371 شماره 126
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397