بررسی تطبیقی جایگاه عقل نزد اهل حدیث و اخباری ها تا قرن 12 هجری قمری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در این نوشته با روش توصیفی به مقایسه تطبیقی دو گروه نقل گرا از شیعه و سنی پرداختیم و با بررسی نظرات ایشان و تقسیم کارکرد عقل در امور دینی به سه حوزه توانایی هستی شناسانه، معرفتشناسانه و سنجشگرانه عقل، به این نتیجه رسیدیم که با توجه به عدم ارزش معرفتی عقل نزد آن دو، در اغلب موارد، عمل به عقل را با دوری از دین حق، مساوی میپنداشتند. از جهت توانایی هستی شناسانه عقل، هر دو مانند عقل گرایان قائل به عدم توانایی عقل در جعل حکم شرعی بودند. اما در بعد معرفتشناختی شاید تنها جایی که بتوان قاطعانه تفاوتی بین آن دو قائل شد بحث تجسیم باشد که اهل حدیث به آن قائل میشدند و اخباریان تاویل میبردند؛ اگرچه شاید در برخی نتایج ح سن و قبح عقلی در کلام و مباحث مبنایی شرع مثل اثبات صانع بتوان گفت اخباریان کمی به عقل توجه مینمودند اما آنجا نیز در واقع مثل اهل حدیث حکم عقلی مورد تایید شرع را میپذیرفتند و تفاوت اصلی، در نقلهای طرفین بود؛ نه در توجه یا عدم توجه به عقل. همچنین هیچیک لوازم عقلی حکم شرع را، شرعی نمیدانستند و اگرچه برخی از اهل حدیث در مواردی، و اخباریان همگی حسن و قبح را عقلی میدانستند اما هیچکدام اینرا برای کشف حکمی شرعی کافی نمیدانستند. همچنین با این وجود که هردو عملا چینش منطقی صغری و کبری را قبول داشتند، با علوم عقلی مثل منطق، فلسفه و کلام به شدت مخالفت میورزیدند. در بعد سنجشگری و تعارض عقل و نقل نیز نقل را مقدم میساختند. در آخر پیشنهادهایی مطرح شد که اکثرا ریشه در ارتباط عملکرد متحجرانه، با تفکرات نقل گرایی داشت. یادآور میشویم که در جمع آوری اطلاعات، روش کتابخانهای را پیموده ایم. کلید واژه: اهل حدیث، اخباریان، جایگاه عقل، نقل گرایی، عقل گرایی
در این نوشته با روش توصیفی به مقایسه تطبیقی دو گروه نقل گرا از شیعه و سنی پرداختیم و با بررسی نظرات ایشان و تقسیم کارکرد عقل در امور دینی به سه حوزه توانایی هستی شناسانه، معرفتشناسانه و سنجشگرانه عقل، به این نتیجه رسیدیم که با توجه به عدم ارزش معرفتی عقل نزد آن دو، در اغلب موارد، عمل به عقل را با دوری از دین حق، مساوی میپنداشتند. از جهت توانایی هستی شناسانه عقل، هر دو مانند عقل گرایان قائل به عدم توانایی عقل در جعل حکم شرعی بودند. اما در بعد معرفتشناختی شاید تنها جایی که بتوان قاطعانه تفاوتی بین آن دو قائل شد بحث تجسیم باشد که اهل حدیث به آن قائل میشدند و اخباریان تاویل میبردند؛ اگرچه شاید در برخی نتایج ح سن و قبح عقلی در کلام و مباحث مبنایی شرع مثل اثبات صانع بتوان گفت اخباریان کمی به عقل توجه مینمودند اما آنجا نیز در واقع مثل اهل حدیث حکم عقلی مورد تایید شرع را میپذیرفتند و تفاوت اصلی، در نقلهای طرفین بود؛ نه در توجه یا عدم توجه به عقل. همچنین هیچیک لوازم عقلی حکم شرع را، شرعی نمیدانستند و اگرچه برخی از اهل حدیث در مواردی، و اخباریان همگی حسن و قبح را عقلی میدانستند اما هیچکدام اینرا برای کشف حکمی شرعی کافی نمیدانستند. همچنین با این وجود که هردو عملا چینش منطقی صغری و کبری را قبول داشتند، با علوم عقلی مثل منطق، فلسفه و کلام به شدت مخالفت میورزیدند. در بعد سنجشگری و تعارض عقل و نقل نیز نقل را مقدم میساختند. در آخر پیشنهادهایی مطرح شد که اکثرا ریشه در ارتباط عملکرد متحجرانه، با تفکرات نقل گرایی داشت. یادآور میشویم که در جمع آوری اطلاعات، روش کتابخانهای را پیموده ایم. کلید واژه: اهل حدیث، اخباریان، جایگاه عقل، نقل گرایی، عقل گرایی
بررسی تطبیقی جایگاه عقل نزد اهل حدیث و اخباری ها تا قرن 12 هجری قمری
3/21/2014 12:00:00 AM
تاریخ اسلام در هند (از آغاز تا قرن پنجم هجری قمری)
نویسنده:
جمعی از محققین دانشگاه کمبریج
، مترجمان:
سیدعبدالمجید طباطباییلطفی
،
حسین ایزدی
،
زهرا طباطباییلطفی
،
کتاب: دانشگاه ادیان و مذاهب - 1393
نقش حدیث افتراق در شکلگیری فرقهنگاری اسلامی تا قرن پنجم هجری
نویسنده:
قاسم خانجانی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1402 شماره 4- زمستان 1401- مسلسل 92
تحلیل و بررسی موقعیت مدنی شهر واسط تا قرن سوم هجری
نویسندگان:
رقیه امینی
،
اصغر منتظر القائم
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 4 - زمستان 88 - مسلسل 40
بررسی تحلیلی تاریخنگاری روایی امامیه تا نیمه قرن پنجم هجری
نویسندگان:
نعمت الله صفری فروشانی
،
روح الله توحیدی نیا
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 4 - زمستان94 - مسلسل 64
نقش سیاسی فرهنگی آل طاووس در قرن هفتم و هشتم هجری قمری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جایگاه تفلیس در قلمرو اسلامی از آغاز فتوحات تا اوایل قرن ششم هجری
نویسندگان:
محسن رحمتی
،
الهام آقاجری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 82
بررسی زمینهها و عوامل شکلگیری مناظرات علمای شیعه و سنی از قرن هفتم تا قرن یازدهم هجری
نویسنده:
سید احسان یگانه
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره سیزدهم-زمستان 98
بررسی سیر تاریخی نگاه مورخان اهل سنت به حضرت فاطمه (س) از آغاز تا قرن هفتم هجری
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
نقد و بررسي منابع شيعي سيره ائمه عليهم السلام از اربلي تا مجلسي (قرن 7 تا 12)
نویسنده:
غلامحسن حسين زاده شانه چي
،
طرح پژوهشی: ماده 1 - پژوهش » از تاریخ: 1387/01/14 تا تاریخ: 1387/12/01
فاطمیان از منظر مورخان شرق جهان اسلام با تأکید بر عراق از قرن چهارم تا هفتم هجری قمری
نویسندگان:
مرضیه باباخان
،
زهرا روح اللهی امیری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1392 شماره 3 - پاییز - مسلسل 55