سیاستگذاری علم در ایران : نسبت سنجی سیاست های علمی با جریان های فکری ـ اجتماعی دوره قاجار
نویسنده:
سیدعلی متولی امامی
، استاد راهنما:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
مواجهه ما با غرب مدرن به عنوان مهمترین مسئله هویتی و تاریخی از دوره صفویه تا کنون همواره محل تأمل متفکران بوده است. یکی از عرصههای قابل توجه این مواجهه، ورود علوم مدرن به ایران است که به خصوص به مظاهر تکنولوژیک آن فروکاسته شد. در جریان این مواجهه تاریخی، جریان های فکری ایران نسبت به توصیف و تبیین این علوم و فنون و نسبت آنها با علوم سنتی، مواضع مختلفی اتخاذ کردند که متناسب با میزان اثر گذاری اجتماعی این جریانهای فکری و موضعی که نسبت به علوم مدرن داشتند، سیاستگذاریهای رسمی علم سامان یافت. دوره قاجار به جهت اهمیت صورت بندی جریانهای فکری و تأثیر مشخص آن در دورههای بعدی در این تحقیق اهمیت ویژه دارد. در این دوره به جهت نزدیکی جریانهای روشنفکری به دستگاه سلطنت، به طور عمده سیاست های علمی کشور متأثر از نگاه سکولار این جریانها سامان یافت. علما نیز به دلیل عدم تمیز علوم مدرن از علوم سنتی و تعیین نسبت عالم متحقق غربی با عالم دینی، به تأیید یا در بهترین حالت سکوت نسبت به سیاستهای علمی سکولار پرداختند. از سوی دیگر فهم ناقص جریانهای فکری از غرب که متأثر از فقدان فهم فلسفی در این دوره است، موجب گردید مبتنی بر سیاستهای اتخاذ شده، اقداماتی صورت گیرد که حتا توسعه علم و تکنولوژی در ایران توفیق نیافته و با شکست مواجه گردد
مواجهه ما با غرب مدرن به عنوان مهمترین مسئله هویتی و تاریخی از دوره صفویه تا کنون همواره محل تأمل متفکران بوده است. یکی از عرصههای قابل توجه این مواجهه، ورود علوم مدرن به ایران است که به خصوص به مظاهر تکنولوژیک آن فروکاسته شد. در جریان این مواجهه تاریخی، جریان های فکری ایران نسبت به توصیف و تبیین این علوم و فنون و نسبت آنها با علوم سنتی، مواضع مختلفی اتخاذ کردند که متناسب با میزان اثر گذاری اجتماعی این جریانهای فکری و موضعی که نسبت به علوم مدرن داشتند، سیاستگذاریهای رسمی علم سامان یافت. دوره قاجار به جهت اهمیت صورت بندی جریانهای فکری و تأثیر مشخص آن در دورههای بعدی در این تحقیق اهمیت ویژه دارد. در این دوره به جهت نزدیکی جریانهای روشنفکری به دستگاه سلطنت، به طور عمده سیاست های علمی کشور متأثر از نگاه سکولار این جریانها سامان یافت. علما نیز به دلیل عدم تمیز علوم مدرن از علوم سنتی و تعیین نسبت عالم متحقق غربی با عالم دینی، به تأیید یا در بهترین حالت سکوت نسبت به سیاستهای علمی سکولار پرداختند. از سوی دیگر فهم ناقص جریانهای فکری از غرب که متأثر از فقدان فهم فلسفی در این دوره است، موجب گردید مبتنی بر سیاستهای اتخاذ شده، اقداماتی صورت گیرد که حتا توسعه علم و تکنولوژی در ایران توفیق نیافته و با شکست مواجه گردد
سیاستگذاری علم در ایران : نسبت سنجی سیاست های علمی با جریان های فکری ـ اجتماعی دوره قاجار
3/21/2011 12:00:00 AM
بازشناسی جریان های روشن فکری در ایران
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1386 شماره سی و هفت - بهار 86
وضعیت فکری و فرهنگی ایران در عصر قاجار
نویسنده:
زینب شریفی شکوه
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 33- بهار 1397
بحران علم سیاست در ایران
نویسنده:
مقصود رنجبر
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و چهارم - زمستان 82
تحلیل اجتماعی- دینی آنوسیان ایران دوره قاجار؛ بررسی موردی شهر مشهد
نویسندگان:
محبوبه کریمیان طاهری
،
حسیـن حیـدری
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1394 شماره 3 - پاییز 94 - مسلسل 63
مراکز علمی ایران در دوره ایلخانان
نویسنده:
پروین ترکمنی آذر
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1386 شماره 1 - بهار 86 - مسلسل 29
عدالت از منظر جریان های فکری سیاسی جمهوری اسلامی ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده حقوق و علوم سیاسی - 1386 - [کارشناسی ارشد]
بازشناسی جریان های فکری اثرگذار در منطقه شامات در دوره ایوبیان تا پایان ممالیک
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1396 تابستان 1396 شماره70
جریان شناسی تحولات سیاسی فکری در جمهوری اسلامی ایران
نویسندگان:
غلامرضا بهروزلک
،
مرضیه صفایی زاده
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1389 زمستان 1389 شماره23
دین پژوهی (به مثابه مطالعه نسبت دین و زندگی) از منظر جریان های فکری ایرانِ معاصر و کاربرد آن در حوزه سیاست گذاری فرهنگی
نویسنده:
محمدرضا بهمنی*
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » شماره2
مواجهه ائمه ابناء الرضا (ع) با جریان های فکری زمانه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]