اندیشه های کلامی شیخ تقی الدین ابراهیم کفعمی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
شیخ تقی الدین ابراهیم کفعمی یکی از بزرگترین و برجسته‌ترین علمای قرن نهم تا دهم هجری است که آثار ارزشمندی در علوم عقلی، نقلی، فقه، ادبیات، لغت، تراجم، دعا و زیارات، تفسیر و ... از خود به یادگار گذاشته است. روش زمینه کلامی ایشان بیشتر به سمت نقل گرایش دارد و همین امر قوت خاصی به آثار و تألیفات ایشان داده است. در تحقیق پیش رو آراء و اندیشه‌های کلامی جناب کفعمی در مورد خداشناسی، راهنما شناسی و فرجام شناسی تبیین می‌گردد. در ابتدا تفکرات فلسفی که در زمان ایشان رایج بوده است از زبان خودشان بیان می‌گردد که نشأت‌گرفته از تفکرات خواجه طوسی و شاگرد ایشان علامه حلی است. جناب کفعمی وجود خداوند را بی نیاز از استدلال می‌داند اما در عین حال دلیل‌هایی را از زبان فلاسفه و متکلمین در اثبات خالق بیان می‌کند. ایشان مرجع اسماء و صفات الهی را یا بی واسطه و یا مع الواسطه ذات خداوند می‌داند و صفات زائد بر ذات را رد می‌کند، همچنین ایشان قائل به توقیفیت اسماء و صفات هستند و معتقد است که بدون نص شرعی نباید اسم یا صفتی را بر خداوند اطلاق کرد. جناب کفعمی بر خلاف فلاسفه معتقد است که علم خداوند به تمام معلومات به صورت کامل است نه فقط کلی بلکه تفصیلا علم به مخلوقات دارند .ایشان در صفات خبریه نیز بحث مفصلی را بیان کرده‌اند. ایشان بعثت را امری حتمی و واجب می‌دانند و معتقدند که بعثت در تکالیف عقلی از باب لطف و در تکالیف شرعی نیز شرط است. مهمترین صفت ثبوتی نبی را عصمت می‌دانند و ادله‌ای نیز در اثبات آن ذکر می‌کنند، جناب کفعمی به تفصیل وارد بحث از نبوت خاصه شده‌اند و جهات مختلفی را در آن بیان می‌کنند. علامه کفعمی می‌گوید اکثر گروه‌های اسلامی به و جوب امامت اعتقاد دارند اما اختلاف در نحوه تعیین آن است که نظر ایشان تعیین امام، تنها از راه نص الهی است. جناب کفعمی صفات نبی را تماما در مورد امام نیز لازم می‌دانند و تفصیلا وارد بحث از امامت خاصه می‌شوند. شیخ تقی الدین ابراهیم کفعمی معاد جسمانی را قبول دارند چون معتقدند خداوند بر هر امر ممکنی قدرت دارد و در شریعت مقدس هم از این مسئله سخن به میان آمده است. ایشان اعتقاد به وجود برزخ دارند و معتقدند که بهشت و جهنم هم اکنون خلق شده‌اند، همچنین بحثی در باره زیارت قبور و خصوصیات قیامت مطرح می‌کنند که نمایانگر اعتقادشان درباره این امور است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

انديشه نامه كلامي شيخ مفيد

طرح پژوهشی: ماده 1 : پژوهش » از تاریخ: 1389/08/19 تا تاریخ: 1391/04/20

برخی از اندیشه های کلامی شیخ ابوالفتوح رازی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 شماره 94

انديشه كلامي سديد الدين حمصي رازي(تاليف)

نویسنده: اصغر رمضاني ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/04/26 تا تاریخ: 1396/12/29

سیرى در اندیشه هاى کلامى

نویسنده: عباس مخلصی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1376 شماره 82-81

اندیشه های کلامی علامه طباطبایی

نویسنده: مصطفی خلیلی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: احمد عابدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

اندیشه هاى کلامى - قرآنى امام خمینى

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20

بررسی اندیشه های کلامی ملامهدی نراقی

نویسنده: روح اله ساجدی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی اندیشه‌های کلامی علی بن ابراهیم قمی

دانشجو: محمد ارزانی ، استاد مشاور: سید حسن طالقانی ، استاد راهنما: محمد تقی سبحانی ،
پایان‌نامه: سایر - دانشکده علوم حدیث - 1392 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397