بررسی آسیب شناختی وضعیت کنونی مساجد ایران از منظر نخبگان حوزوی و دانشگاهی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
در این پژوهش به وضعیت کنونی مساجد ایران با رویکردی آسیب شناختی پرداخته شده است. آسیب شناسی فرایندی است که با شناخت آسیب شروع و با بیان علت و پیامد آسیب ها ادامه می یابد. در آخر با ارائه راهکار سرانجام می گیرد. در این تحقیق روش میدانی و تکنیک مصاحبه ژرف استفاد شده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. از میان جامعه آمرای تعداد ۲۳ تن از اساتید و نخبگان قابل دسترس حوزه و دانشگاه به روش غیر احتمالی هدفمند گزینش شدند. در تحلیل اطلاعات، از روش تحلیل مضمون بهره گیری شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد آسیب های مسجد در سه گروه قرار دارند. گونه نخست: آسیب های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران؛ گونه دوم: عناصر، سازمانها و نهادهای مرتبط و بعضا دخیل در اداره مسجد و گونه سوم: نهادها و مراکز موازی با مسجد در عرصه فعالیت های مذهبی و فرهنگی. عل بروز آسیب ها نیز به علل داخلی و علل خارجی تقسیم شده اند. علل داخلی به مدیریت کلان جامعه و مدیریت مسجد مرتبط می شود و علل خارجی به تلاش هایی از سوی دشمنان برای از بین بردن فرهنگ مسجد در جامعه اطلاق می شود. این آسیب ها پیامدهایی نیز به دنبال دارند. پیامد آسیب ها در دو گونه کلی قرار می گیرند: ۱- پیامدهای مربوط به جامعه ۲- پیامدهای مربوط به مساجد. راهکارهای بنیادین و راهکارهای مربوط به حوزه های مختلف جامعه، از مهمترین پیشنهادهایی است که برای برون رفت از آسیب های وضع کنونی مساجد ایران توسط مصاحبه شوندگان ارائه شده است. در پایان نگارنده تلاش کرده است جامعه ای را ترسیم کند که در آن مسجد محور تمامی فعالیت ها قرار دارد. کلمات کلیدی: مسجد؛ آسیب شناسی؛ نخبگان؛مساجد ایران؛ علل آسیب ها، راهکارها.
در این پژوهش به وضعیت کنونی مساجد ایران با رویکردی آسیب شناختی پرداخته شده است. آسیب شناسی فرایندی است که با شناخت آسیب شروع و با بیان علت و پیامد آسیب ها ادامه می یابد. در آخر با ارائه راهکار سرانجام می گیرد. در این تحقیق روش میدانی و تکنیک مصاحبه ژرف استفاد شده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل نخبگان حوزوی و دانشگاهی است. از میان جامعه آمرای تعداد ۲۳ تن از اساتید و نخبگان قابل دسترس حوزه و دانشگاه به روش غیر احتمالی هدفمند گزینش شدند. در تحلیل اطلاعات، از روش تحلیل مضمون بهره گیری شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد آسیب های مسجد در سه گروه قرار دارند. گونه نخست: آسیب های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران؛ گونه دوم: عناصر، سازمانها و نهادهای مرتبط و بعضا دخیل در اداره مسجد و گونه سوم: نهادها و مراکز موازی با مسجد در عرصه فعالیت های مذهبی و فرهنگی. عل بروز آسیب ها نیز به علل داخلی و علل خارجی تقسیم شده اند. علل داخلی به مدیریت کلان جامعه و مدیریت مسجد مرتبط می شود و علل خارجی به تلاش هایی از سوی دشمنان برای از بین بردن فرهنگ مسجد در جامعه اطلاق می شود. این آسیب ها پیامدهایی نیز به دنبال دارند. پیامد آسیب ها در دو گونه کلی قرار می گیرند: ۱- پیامدهای مربوط به جامعه ۲- پیامدهای مربوط به مساجد. راهکارهای بنیادین و راهکارهای مربوط به حوزه های مختلف جامعه، از مهمترین پیشنهادهایی است که برای برون رفت از آسیب های وضع کنونی مساجد ایران توسط مصاحبه شوندگان ارائه شده است. در پایان نگارنده تلاش کرده است جامعه ای را ترسیم کند که در آن مسجد محور تمامی فعالیت ها قرار دارد. کلمات کلیدی: مسجد؛ آسیب شناسی؛ نخبگان؛مساجد ایران؛ علل آسیب ها، راهکارها.
بررسی آسیب شناختی وضعیت کنونی مساجد ایران از منظر نخبگان حوزوی و دانشگاهی
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی میزان همگرایی عفتجنسی در دیدگاه نخبگان حوزوی و مردم
نویسندگان:
صالحه خدادادی
،
راحله کاردوانی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1400 شماره 2(پیاپی34)
تخریب مساجد از منظر فقه اسلامی
مقاله نشریه: مذاهب اسلامی » سال 1401 دوره 9، شماره 17 (بهار و تابستان 1401)
حوزه انقلابی و آسیب شناسی علوم حوزوی
ناقد:
ابوالقاسم مقیمی حاجی
، ارائه دهنده:
سجاد ایزدهی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396
بررسی آسیب شناختی مجالس ترحیم در شهر یاسوج
مقاله نشریه: اسلام و علوم اجتماعی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره19
بررسی جامعه شناختی نگرش دانش آموختگان حوزوی به لباس روحانیت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
بررسی وضعیت حقوقی چک امانی در ایران
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1389 - [کارشناسی ارشد]