آسیب شناسی حکومت از دیدگاه آیت الله نائینی و امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
یکی از موضوعات قابل توجه در هر نظام و حکومتی آسیب¬های آن نظام است. در همین راستا آسیب شناسی حکومت از دیدگاه آیت ا... نائینی و امام خمینی مسأله این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی قرار گرفت. حکومت از دیدگاه این دو اندیشمند، در دو بخش ساختاری و کارکردی قابل طبقه بندی است. با توجه به آنچه در رساله حاضر آمده، اهم دستاوردهای رساله حاضر چنین است: در حوزۀ آسیب¬های ساختاری حکومت، آسیب ضرورت تشکیل حکومت که از نظر آیت الله نائینی انحراف حاکمان از انجام امور نوعیۀ مردم است اما از نظر امام خمینی آسیب ضرورت تشکیل حکومت اجرا نکردن احکام اسلام است. در آسیب عناصر و نهادهای حکومت که از آسیب¬های ساختاری می¬باشد، آسیب نهاد رهبری بررسی شد. آیت الله نائینی حاکم و رهبر را پادشاه می¬داند و بر این اساس آسیب آن را سلطنت نامحدود و تجاوز از انجام امور نوعیه مردم بر می¬شمرد اما امام خمینی رهبر را ولی فقیه می-داند و بر این اساس آسیب آن را بر شمرده است. در بررسی آسیب قوۀ مجریه آیت الله نائینی به طور کلی آسیب قوۀ مجریه را استبدادی شدن قوۀ مجریه بر شمرد اما نهادی بنام ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار نداد. اما امام خمینی نهاد ریاست جمهوری را در ذیل قوۀ مجریه به طور مفصل مورد آسیب¬شناسی قرار داد. در بررسی آسیب¬های قوۀ مقننه هر دو فقیه بزرگوار شرایطی را برای نمایندگان در نظر گرفته¬اند که نبود آن شرایط در آنها، باعث اختلال در انجام وظایف آنها خواهد شد. در بررسی آسیب¬شناسی قوۀ قضائیه آیت الله نائینی به طور مختصر و اجمالی این نهاد را مورد آسیب¬شناسی قرار داد اما امام خمینی به طور مفصل این نهاد را بررسی نموده-اند. در بررسی آسیب مرزهای قدرت دولت که در ساختارهای حکومت جای می¬گیرد آیت الله نائینی مرزهای دولت را مرزهای ملی می¬داند در صورتیکه امام خمینی آسیب مرزهای دولت را مرزهای ملی می¬داند. در بررسی آسیب شبکۀ قدرت دولت که در ذیل ساختارهای حکومت قرار می¬گیرد. آیت الله نائینی در مورد ورود زنان به درون شبکۀ قدرت اظهار نظر نکردند اما ورود اقلیت¬ها را در حد امور محلی و نمایندگی مجلس پذیرفته¬اند و تجاوز از آن حد را آسیب شمرده¬اند. در ذیل آسیب¬های کارکردی حکومت آسیب مرکز تصمیم¬گیری، آسیب دامنۀ قدرت دولت، آسیب جریان قدرت دولت و آسیب باز خورد حکومت قابل بررسی است. در بررسی آسیب مرکز تصمیم¬گیری، آیت الله نائینی مرکز تصمیم¬گیری را فقها و مردم با هم می¬داند اما امام خمینی مرکز تصمیم¬گیری را فقیه جامع الشرایط می¬داند و بر این اساس آسیب¬های متفاوتی را برای آن بر می¬شمرند آیت الله نائینی و اما خمینی هر دو آسیب قلمرو دخالت دولت را، دخالت دولت در حوزۀ خصوصی افراد می¬دانند. این دو فقیه بزرگوار آسیب جریان قدرت را یک طرفه شدن جریان قدرت بر می¬شمرند. آیت الله نائینی و امام خمینی هر دو ترک امر به معروف و نهی از منکر را از آسیب¬های باز خوردی حکومت بر شمرده¬اند.
یکی از موضوعات قابل توجه در هر نظام و حکومتی آسیب¬های آن نظام است. در همین راستا آسیب شناسی حکومت از دیدگاه آیت ا... نائینی و امام خمینی مسأله این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی قرار گرفت. حکومت از دیدگاه این دو اندیشمند، در دو بخش ساختاری و کارکردی قابل طبقه بندی است. با توجه به آنچه در رساله حاضر آمده، اهم دستاوردهای رساله حاضر چنین است: در حوزۀ آسیب¬های ساختاری حکومت، آسیب ضرورت تشکیل حکومت که از نظر آیت الله نائینی انحراف حاکمان از انجام امور نوعیۀ مردم است اما از نظر امام خمینی آسیب ضرورت تشکیل حکومت اجرا نکردن احکام اسلام است. در آسیب عناصر و نهادهای حکومت که از آسیب¬های ساختاری می¬باشد، آسیب نهاد رهبری بررسی شد. آیت الله نائینی حاکم و رهبر را پادشاه می¬داند و بر این اساس آسیب آن را سلطنت نامحدود و تجاوز از انجام امور نوعیه مردم بر می¬شمرد اما امام خمینی رهبر را ولی فقیه می-داند و بر این اساس آسیب آن را بر شمرده است. در بررسی آسیب قوۀ مجریه آیت الله نائینی به طور کلی آسیب قوۀ مجریه را استبدادی شدن قوۀ مجریه بر شمرد اما نهادی بنام ریاست جمهوری را مورد بررسی قرار نداد. اما امام خمینی نهاد ریاست جمهوری را در ذیل قوۀ مجریه به طور مفصل مورد آسیب¬شناسی قرار داد. در بررسی آسیب¬های قوۀ مقننه هر دو فقیه بزرگوار شرایطی را برای نمایندگان در نظر گرفته¬اند که نبود آن شرایط در آنها، باعث اختلال در انجام وظایف آنها خواهد شد. در بررسی آسیب¬شناسی قوۀ قضائیه آیت الله نائینی به طور مختصر و اجمالی این نهاد را مورد آسیب¬شناسی قرار داد اما امام خمینی به طور مفصل این نهاد را بررسی نموده-اند. در بررسی آسیب مرزهای قدرت دولت که در ساختارهای حکومت جای می¬گیرد آیت الله نائینی مرزهای دولت را مرزهای ملی می¬داند در صورتیکه امام خمینی آسیب مرزهای دولت را مرزهای ملی می¬داند. در بررسی آسیب شبکۀ قدرت دولت که در ذیل ساختارهای حکومت قرار می¬گیرد. آیت الله نائینی در مورد ورود زنان به درون شبکۀ قدرت اظهار نظر نکردند اما ورود اقلیت¬ها را در حد امور محلی و نمایندگی مجلس پذیرفته¬اند و تجاوز از آن حد را آسیب شمرده¬اند. در ذیل آسیب¬های کارکردی حکومت آسیب مرکز تصمیم¬گیری، آسیب دامنۀ قدرت دولت، آسیب جریان قدرت دولت و آسیب باز خورد حکومت قابل بررسی است. در بررسی آسیب مرکز تصمیم¬گیری، آیت الله نائینی مرکز تصمیم¬گیری را فقها و مردم با هم می¬داند اما امام خمینی مرکز تصمیم¬گیری را فقیه جامع الشرایط می¬داند و بر این اساس آسیب¬های متفاوتی را برای آن بر می¬شمرند آیت الله نائینی و اما خمینی هر دو آسیب قلمرو دخالت دولت را، دخالت دولت در حوزۀ خصوصی افراد می¬دانند. این دو فقیه بزرگوار آسیب جریان قدرت را یک طرفه شدن جریان قدرت بر می¬شمرند. آیت الله نائینی و امام خمینی هر دو ترک امر به معروف و نهی از منکر را از آسیب¬های باز خوردی حکومت بر شمرده¬اند.
آسیب شناسی حکومت از دیدگاه آیت الله نائینی و امام خمینی
3/21/2010 12:00:00 AM
رسالت حکومت از دیدگاه امام خمینی و آیت الله خامنه ای
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
آسیب شناسی نقش نخبگان در حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی و آیت الله خامنه ای
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی
نویسندگان:
محمد ستوده آرانی
،
علیرضا دانشیار
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1388 زمستان 1388 شماره19
آسیب شناسى دین از دیدگاه امام حسین
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1378 شماره 92
آسیب شناسى دین از دیدگاه امام حسین
نویسنده:
زواره اسماعیل نساجى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 4
آسیب شناسی تاریخی انتظار از دیدگاه آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)
نویسنده:
حمیدرضا مطهری*
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1399 دوره 14، شماره 55 (پاییز 1399)
انواع و ارکان حکومت از دیدگاه محقق نائینی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 24 - زمستان 1394
فرهنگ و امنیت از دیدگاه امام خمینی و آیت الله خامنه ای
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
آسیب شناسی خانواده در فرهنگ غرب از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه ای
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1392 (پياپي 33)، پاييز 1392 شماره3