مفهوم «جرم» در سیاست جنایی اسلام ذیل نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
نویسنده:
مصطفی نصیری
،
مقاله نشریه: فلسفه حقوق » سال 1401 شماره 2 _ پاییز و زمستان
چکیده:
از جمله ویژگیهای متمایزکننده سیاست جنایی اسلام مبتنی بر حقیقت بودن و غایت داشتن زندگی انسانهاست. در اندیشه علامه طباطبایی، این دو ویژگی، از طریق تعامل امور حقیقی و اعتباری تأمین میشود. تمایز امور حقیقی و اعتباری و نسبت این دو با هم، آثار مهمی در حوزههای مختلف، بهویژه سیاست جنایی دارد. تلقی جرم بهعنوان یکی از اعتبارات اجتماعی، علاوه بر کاربردی که در خصوص تحلیل فلسفی جرم به همراه دارد، ملاک و مبنای نسبتاً روشنی برای جرمانگاری ذیل سیاست جنایی اسلام ارائه میکند. تحلیل جرم ذیل این رویکرد، این امکان را فراهم میکند که ضمن توجه به تحولات اجتماعی، مبنایی مستحکم برای توجیه جرمانگاریها باقی بماند. در ذیل تلقی علامه، سیاست جنایی در اعتبار اجتماعی جرم، ضمن در نظر داشتن تحولات اجتماعی و به منظور تضمین حرکت انسانها، اعتبارات شرعی را بهعنوان ملاک و معیار تدابیر سیاست جنایی لحاظ میکند. در این فرایند، شریعت در مواردی که اعتبارات جرمانگارانه با مسلّمات شرعی مغایرت داشته باشد، مانع چنین مداخلاتی میشود و در مقابل ملاکها و معیارهایی را برای جرمانگاری در مواقعی که ظاهراً برای آنها حکمی ندارد، ارائه میکند. همین سازکار ترسیمی، ضمن حفظ پویایی سیاست جنایی، از انحراف آن جلوگیری مینماید.
از جمله ویژگیهای متمایزکننده سیاست جنایی اسلام مبتنی بر حقیقت بودن و غایت داشتن زندگی انسانهاست. در اندیشه علامه طباطبایی، این دو ویژگی، از طریق تعامل امور حقیقی و اعتباری تأمین میشود. تمایز امور حقیقی و اعتباری و نسبت این دو با هم، آثار مهمی در حوزههای مختلف، بهویژه سیاست جنایی دارد. تلقی جرم بهعنوان یکی از اعتبارات اجتماعی، علاوه بر کاربردی که در خصوص تحلیل فلسفی جرم به همراه دارد، ملاک و مبنای نسبتاً روشنی برای جرمانگاری ذیل سیاست جنایی اسلام ارائه میکند. تحلیل جرم ذیل این رویکرد، این امکان را فراهم میکند که ضمن توجه به تحولات اجتماعی، مبنایی مستحکم برای توجیه جرمانگاریها باقی بماند. در ذیل تلقی علامه، سیاست جنایی در اعتبار اجتماعی جرم، ضمن در نظر داشتن تحولات اجتماعی و به منظور تضمین حرکت انسانها، اعتبارات شرعی را بهعنوان ملاک و معیار تدابیر سیاست جنایی لحاظ میکند. در این فرایند، شریعت در مواردی که اعتبارات جرمانگارانه با مسلّمات شرعی مغایرت داشته باشد، مانع چنین مداخلاتی میشود و در مقابل ملاکها و معیارهایی را برای جرمانگاری در مواقعی که ظاهراً برای آنها حکمی ندارد، ارائه میکند. همین سازکار ترسیمی، ضمن حفظ پویایی سیاست جنایی، از انحراف آن جلوگیری مینماید.
مفهوم «جرم» در سیاست جنایی اسلام ذیل نظریه اعتباریات علامه طباطبایی
1/1/1401 12:00:00 AM
بازنمايي نظريه اعتباريات علامه طباطبايي
ارائه دهنده:
محسن جوادي
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
بررسی تطبیقی اعتباریات در رسالههای منطقی علامه طباطبایی
نویسندگان:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
بررسی تطبیقی اعتباریات در رساله های منطقی علامه طباطبایی
نویسندگان:
دکتر منصور میراحمدی
،
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاييز 1389 شماره5
اعتباریات از دیدگاه علامه طباطبائی و جان سرل
مجری:
مجید الداغی
، دانشجو:
حسینعلی یوسف زاده
، استاد مشاور:
امیرعباس علیزمانی
، استاد راهنما:
محسن جوادی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - 1380 - [کارشناسی ارشد]
نقش اندیشه علامه طباطبایی در تکوین مفهوم «جمهوری اسلامی»
نویسندگان:
محمد جواد اسماعیلی*
،
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه متین » سال 1397 زمستان 1397 شماره81
مقدمه ای بر فهم نظریه اعتباریات در بستر ریشه های نظری و ادوار حیات علمی علامه طباطبایی
مقاله نشریه: قبسات » سال 1394 تابستان 1394 شماره76
کاربرد نظریة اعتباریات علامه طباطبایی(ره) در علم اقتصاد: اعتبار پول و اعتبار منبع عمومی از پول
نویسنده:
نور الله صالحی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1401 شماره بیست و دوم- تابستان 1401