روششناسی تفسیر القرآن العظیم و تفسیر بیان السعادة و مقایسه آن دو با هم
نویسندگان:
جمال فرزند وحی
،
میلاد اسدی (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1
چکیده:
یکی از روشهای تفسیر قرآن، روش عرفانی است. برخی مفسران متقدم و متأخر در آثار خود نشان دادهاند که به این روش در تفسیر قرآن اهتمام ویژه دارند. مفسران در اینگونه روش تفسیر قرآن تلاش دارند، از آیات قرآن، نکات و لطائف عرفانی برکشند. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به بیان روششناسی دو تفسیر: تفسیر القرآن العظیم» و بیان السعادة فی مقامات العبادة و مقایسه آن دو باهم میپردازد. امام سهل بن عبدالله تستری (۲۰۰ - ۲۸۳هـ) یکی از مفسران متقدم در تفسیر خود به نام تفسیر القرآن العظیم از روش عرفانی در تفسیر آیات بهره گرفته است. وی قرآن را آیه به آیه تفسیر نکرده است، بلکه از آیات محدودی در هر سوره سخن میگوید. اما در مقابل، سلطان علیشاه گنابادی (1251- ۱۳۲۷هـ) یکی دیگر از مفسران متأخر در تفسیر خود به نام بیان السعادة فی مقامات العبادة از روش عرفانی در تفسیر آیات الهی بهره گرفته است. در این تألیف تمام سورهها و آیات قرآن کریم تفسیر شده است. علاوهبر این، تأویلات تطبیقی آیات قرآن بر اصطلاحات و آموزههای صوفیانه در این تفسیر بسیار برجسته است و در میان تفاسیر عرفانی شیعه، پدیدهای نوظهور میباشد.
یکی از روشهای تفسیر قرآن، روش عرفانی است. برخی مفسران متقدم و متأخر در آثار خود نشان دادهاند که به این روش در تفسیر قرآن اهتمام ویژه دارند. مفسران در اینگونه روش تفسیر قرآن تلاش دارند، از آیات قرآن، نکات و لطائف عرفانی برکشند. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به بیان روششناسی دو تفسیر: تفسیر القرآن العظیم» و بیان السعادة فی مقامات العبادة و مقایسه آن دو باهم میپردازد. امام سهل بن عبدالله تستری (۲۰۰ - ۲۸۳هـ) یکی از مفسران متقدم در تفسیر خود به نام تفسیر القرآن العظیم از روش عرفانی در تفسیر آیات بهره گرفته است. وی قرآن را آیه به آیه تفسیر نکرده است، بلکه از آیات محدودی در هر سوره سخن میگوید. اما در مقابل، سلطان علیشاه گنابادی (1251- ۱۳۲۷هـ) یکی دیگر از مفسران متأخر در تفسیر خود به نام بیان السعادة فی مقامات العبادة از روش عرفانی در تفسیر آیات الهی بهره گرفته است. در این تألیف تمام سورهها و آیات قرآن کریم تفسیر شده است. علاوهبر این، تأویلات تطبیقی آیات قرآن بر اصطلاحات و آموزههای صوفیانه در این تفسیر بسیار برجسته است و در میان تفاسیر عرفانی شیعه، پدیدهای نوظهور میباشد.
روششناسی تفسیر القرآن العظیم و تفسیر بیان السعادة و مقایسه آن دو با هم
1/1/1402 12:00:00 AM
روششناسی تحلیلی تفسیر واژگان قرآنی در کتاب «تحصیل نظائر القرآن» حکیم ترمذی
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1397 شماره 88
روششناسی بیان نکات تربیتی در قرآن با تأکید بر سوره مبارکه حجرات
نویسندگان:
عرفان یوسفی مقدم (نویسنده مسئول)
،
محمد علیمحمدی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1
مقایسه دو کتاب «اخلاق ناصری» و «اخلاق محتشمی»
نویسندگان:
مرضیه قربان خانی
،
سید محمدرضا ابن الرسول
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 28
امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1389 بهار 1389 شماره20