روش‌شناسی تفسیر القرآن العظیم و تفسیر بیان السعادة و مقایسه آن دو با هم

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 1
چکیده:
یکی از روش‌های تفسیر قرآن، روش عرفانی است. برخی مفسران متقدم و متأخر در آثار خود نشان داده‌اند که به این روش در تفسیر قرآن اهتمام ویژه دارند. مفسران در این‌گونه روش تفسیر قرآن تلاش دارند، از آیات قرآن، نکات و لطائف عرفانی برکشند. این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای به بیان روش‌شناسی دو تفسیر: تفسیر القرآن العظیم» و بیان السعادة فی مقامات العبادة و مقایسه آن دو باهم می‌پردازد. امام سهل بن عبدالله تستری (۲۰۰ - ۲۸۳هـ) یکی از مفسران متقدم در تفسیر خود به نام تفسیر القرآن العظیم از روش عرفانی در تفسیر آیات بهره گرفته است. وی قرآن را آیه به آیه تفسیر نکرده است، بلکه از آیات محدودی در هر سوره سخن می‌‌گوید. اما در مقابل، سلطان علیشاه گنابادی (1251- ۱۳۲۷هـ) یکی دیگر از مفسران متأخر در تفسیر خود به نام بیان السعادة فی مقامات العبادة از روش عرفانی در تفسیر آیات الهی بهره گرفته است. در این تألیف تمام سوره‌ها و آیات قرآن کریم تفسیر شده است. علاوه‌بر این، تأویلات تطبیقی آیات قرآن بر اصطلاحات و آموزه‌های صوفیانه در این تفسیر بسیار برجسته است و در میان تفاسیر عرفانی شیعه، پدیده‌ای نوظهور می‌باشد.

مقایسه تفسیر ابوالفتوح رازی با تفسیر فخر رازی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 شماره 94

افسردگی و مقایسه آن با حزن و اندوه

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 387

خانواده در غرب و مقایسه آن با اسلام

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91

مقایسه دو کتاب «اخلاق ناصری» و «اخلاق محتشمی»

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 28

امامت در مقایسه دو رویکرد کلامی و فلسفی

مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1389 بهار 1389  شماره20

وضعیت حقوقی نکاح مسیار و مقایسه آن با نهادهای مشابه

دانشجو: گیتی رضائی ، استاد مشاور: محمدباقر پارساپور ، استاد راهنما: محمد صالحی مازندرانی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده حقوق - 1391 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397