کاربردشناسی ِگفتمان تعهد و مسألهی خودمداری در هنر نقاشیِ دو دههی ۴۰ و ۵۰ شمسی
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1401 شماره 100 - زمستان 1401
چکیده:
هدف پژوهش حاضر، کاربردشناسی ِگفتمان تعهد و مسألهی خودمداری در هنر نقاشیِ دو دههی ۴۰ و ۵۰، به ویژه نهادهای مولد این نوع گفتمان تعهد است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده و به این پرسش اصلی پاسخ داده شد که نقش گفتمان تعهد از منظر ارنستو لاکلو، شانتال موف و نورمن فرکلاف، منجر به بروز چه ویژگیهایی در زبان بصریِ هنر نقاشی ایران در دو دههی ۴۰ و ۵۰ شمسی شده است؟ نتایج نشان داد که چه شاخصههایی باعث شکلگیری این نوع گفتمان تعهد در هنر نقاشی دو دههی 40 و 50 ایران شده است. بر اساس گفتمان تعهدِ به وجود آمده در این دو دهه، شاخصههای بصری اصلی نقاشی متعهد و خودمدار به این شرح است: نقاشی، معمولاً فیگوراتیو (شکل گرا) و روایتگرا (محتوا محور) بوده است؛ فرم و محتوا به صورت جدا دیده میشده؛ نوجوییِ فرمالیستی در فرمهای بهکاررفته در نقاشی مورد پذیرش نبوده؛ فهم آن برای اکثریت عامهی مردم ساده بوده؛ تودهها برای قطع دست رژیم فاسد و امپریالیسم، خصوصاً آمریکا، از ثروتهای عمومی کشور تهییج میشدند که این کار همراه با انتقال مفاهیمی همچون ظلمستیزی، عدالتخواهی، اسلامخواهی، بازگشت به خویشتن، خودمداری، بومیگرایی و... بوده است؛ همگی این مفاهیم، متعارض با رژیم پهلوی بوده و دال مرکزیِ مورد نظر برای گروههای مذهبی، اسلامخواهی و خلقگرایی برای گروههای چپگرا بوده است.
هدف پژوهش حاضر، کاربردشناسی ِگفتمان تعهد و مسألهی خودمداری در هنر نقاشیِ دو دههی ۴۰ و ۵۰، به ویژه نهادهای مولد این نوع گفتمان تعهد است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بوده و به این پرسش اصلی پاسخ داده شد که نقش گفتمان تعهد از منظر ارنستو لاکلو، شانتال موف و نورمن فرکلاف، منجر به بروز چه ویژگیهایی در زبان بصریِ هنر نقاشی ایران در دو دههی ۴۰ و ۵۰ شمسی شده است؟ نتایج نشان داد که چه شاخصههایی باعث شکلگیری این نوع گفتمان تعهد در هنر نقاشی دو دههی 40 و 50 ایران شده است. بر اساس گفتمان تعهدِ به وجود آمده در این دو دهه، شاخصههای بصری اصلی نقاشی متعهد و خودمدار به این شرح است: نقاشی، معمولاً فیگوراتیو (شکل گرا) و روایتگرا (محتوا محور) بوده است؛ فرم و محتوا به صورت جدا دیده میشده؛ نوجوییِ فرمالیستی در فرمهای بهکاررفته در نقاشی مورد پذیرش نبوده؛ فهم آن برای اکثریت عامهی مردم ساده بوده؛ تودهها برای قطع دست رژیم فاسد و امپریالیسم، خصوصاً آمریکا، از ثروتهای عمومی کشور تهییج میشدند که این کار همراه با انتقال مفاهیمی همچون ظلمستیزی، عدالتخواهی، اسلامخواهی، بازگشت به خویشتن، خودمداری، بومیگرایی و... بوده است؛ همگی این مفاهیم، متعارض با رژیم پهلوی بوده و دال مرکزیِ مورد نظر برای گروههای مذهبی، اسلامخواهی و خلقگرایی برای گروههای چپگرا بوده است.
کاربردشناسی ِگفتمان تعهد و مسألهی خودمداری در هنر نقاشیِ دو دههی ۴۰ و ۵۰ شمسی
1/1/1401 12:00:00 AM
امام خمینی و جریان های حوزه علمیه قم در دهه 40 و 50
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امام خمینی (ره) و جریانهای حوزه علمیه قم در دهه 40 و 50
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1385 - [کارشناسی ارشد]
تقابل سیاست و اخلاق در مسألهی «دستهای آلوده»
نویسنده:
تونی کودی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1388 شماره 18
هنرهاى تجسمى در یک نگاه گفتگویى با هنرمندان بنام هنر سفالگرى، گرافیک، نقاشى، نگارگرى و خوشنویسى
نویسنده:
ثریا بیات
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1384 شماره 158
تحلیل گفتمان آیات مربوط به قیامت در دو جزء آخر قرآن
نویسندگان:
سید حسین سیدی
،
زهرا حامدی شیروان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 71
مسالهی «مشروعیت» در اندیشه و کارنامهی اسلامگرایانِ پیرو ولایت فقیه در افغانستان
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1399 پاییز 99 - مسلسل 91
خلوتى آرام در ترکیبى از نقاشى و معمارى
نویسنده:
نزهت بادی
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1385 شماره 177
گفتمان زن در شیعه و سلفیه و دلایل تحول آن در گفتمان شیعه
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1399 شماره 3(پیاپی31)
هنر و زیبایى در سیره پیشوایان
نویسنده:
اشتهاردى محمد محمدى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 271