قرآن سوزی(پیشینه، اهداف، پیامدها)
نویسنده:
مصطفی محسنی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16
چکیده:
قرآن کریم مجموعهای از تعالیم و دستورات الهی است که عمل به آن، رستگاری جامعه و نابودی قوانین ارباب زر و زور را درپی خواهد داشت؛ به همین دلیل از ابتدای بعثت، دشمنان به دنبال تخریب چهره رسول معظم(ص) و مقابله با قرآن برآمدند. گاهی آورنده قرآن را ساحر[1] و مجنون[2] خطاب کردند و گاهی نیز آیات قرآن را اسطورههای پیشینیان نامیدند. خداوند میفرماید: «إِذا تُتْلى عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطیّرُ الْأَوَّلینَ؛[3] هنگامی که آیات ما بر او تلاوت شود، گوید اسطورههای پیشینیان است». گاهی نیز به دنبال مشابهسازی برآمدند تا به خیال خود به تحدی قرآن پاسخ داده باشند.[4] اما هرچه بیشتر عزم خود را جزم کردند، کمتر موفقیت نصیبشان شد؛ زیرا خدای متعال میفرماید: «یُریدونَ لِیُطفِئوا نورَ اللَّهِ بِأَفواهِهِم وَاللَّهُ مُتِمُّ نورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرونَ؛[5] میخواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند؛ درحالیکه خدا کاملکننده نور خود است، گرچه کافران خوش نداشته باشند». نیز خداوند میفرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛[6] البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را بهتحقیق محفوظ خواهیم داشت». [1]. صف: 6. [2]. حجر: 6. [3]. مطففین: 13. [4]. ابنهشام، السیرة النبویة، ج 4، ص 247. [5]. صف: 8. [6]. حجر: 9.
قرآن کریم مجموعهای از تعالیم و دستورات الهی است که عمل به آن، رستگاری جامعه و نابودی قوانین ارباب زر و زور را درپی خواهد داشت؛ به همین دلیل از ابتدای بعثت، دشمنان به دنبال تخریب چهره رسول معظم(ص) و مقابله با قرآن برآمدند. گاهی آورنده قرآن را ساحر[1] و مجنون[2] خطاب کردند و گاهی نیز آیات قرآن را اسطورههای پیشینیان نامیدند. خداوند میفرماید: «إِذا تُتْلى عَلَیْهِ آیاتُنا قالَ أَساطیّرُ الْأَوَّلینَ؛[3] هنگامی که آیات ما بر او تلاوت شود، گوید اسطورههای پیشینیان است». گاهی نیز به دنبال مشابهسازی برآمدند تا به خیال خود به تحدی قرآن پاسخ داده باشند.[4] اما هرچه بیشتر عزم خود را جزم کردند، کمتر موفقیت نصیبشان شد؛ زیرا خدای متعال میفرماید: «یُریدونَ لِیُطفِئوا نورَ اللَّهِ بِأَفواهِهِم وَاللَّهُ مُتِمُّ نورِهِ وَلَو کَرِهَ الکافِرونَ؛[5] میخواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند؛ درحالیکه خدا کاملکننده نور خود است، گرچه کافران خوش نداشته باشند». نیز خداوند میفرماید: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛[6] البته ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم آن را بهتحقیق محفوظ خواهیم داشت». [1]. صف: 6. [2]. حجر: 6. [3]. مطففین: 13. [4]. ابنهشام، السیرة النبویة، ج 4، ص 247. [5]. صف: 8. [6]. حجر: 9.
قرآن سوزی(پیشینه، اهداف، پیامدها)
1/1/1402 12:00:00 AM
حمله نظامى آمریکا به افغانستان اهداف و پیامدها
نویسنده:
رضا خراسانى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1380 سال چهارم - شماره پانزدهم - پاییز 80
پیشینه و بایستگی علوم قرآن
نویسنده:
سیدمحسن سادات فخر
،
مقاله نشریه: حسنا » سال 1388 زمستان 1388 شماره3
اهداف تربیتی در قصههای قرآن
نویسنده:
محمود مرویان حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41
درآمدی بر ساختارشناسی و ساختاربندی علم فقه (پیشینه، ضرورت، اهداف، روشها و کارکردها)
نویسنده:
سید محمد رضی آصف آگاه
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1402 شماره 1
حفاظت کتابخانه از خطرات آتش سوزی
نویسندگان:
مظفر الدین محلاتی
،
جان موریس
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1376 شماره 44