بررسی انگیزهها و عوامل و پیامدهای برگزاری جشن تکلیف (نشانه موردی دبستان شمیم رحمت(1))
نویسنده:
الهام یوسفیان
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 49- بهار 1401
چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی انگیزهها، عوامل و پیامدهای برگزاری جشن تکلیف نشانه موردی دبستان شمیم رحمت (1) است. روش پژوهش گراند تئوری است که مبتنی بر رهیافت تفهیم تفسیری است. درک جهان اجتماعی از دیدگاه سوژههای مورد بررسی و معنایی که آنها به دنیای اجتماعی میبخشند، هدف اصلی و اساسی پژوهش است. جشن تکلیف یکی از مهمترین جشنها در طول زندگی هر انسانی است که برخی از افراد با قصد و انگیزه در این جشن شرکت میکنند. شرکت در این جشن یکی از مهمترین انتخابهایی است که افراد با نتایج و پیامدهای دامنهداری در آن حضور مییابند و علیرغم امکانها و انتخابهای دیگر، این مسیر را در زندگی خود درپیش میگیرند. اما چه عواملی زمینهساز اجتماعی دانش آموزان را برای شرکت در جشن تکلیف رقم میزند و آنها با کدام انگیزهها به دنیای این جشن روی میآورند؟ این تحقیق با روش کیفی و با استفاده از نظریة زمینهای به جستجوی پاسخ میپردازد. به همین منظور، با هشتاد نفر از دانش آموزان شرکتکننده در جشن تکلیف مصاحبه عمیق صورت گرفت که یافتههای تحقیق بیانگر آن هستند که دو صورت از عوامل درونی و بیرونی در پیدایش انگیزههای دانش آموزان برای شرکت در جشن تکلیف موثر هستند. عوامل درونی به بسترها و شبکههای معنوی و همچنین شخصیتهای مذهبی بهعنوان گروه مرجع اشاره دارد، که افراد در آن زیست میکنند. عوامل بیرونی شامل آموزشهای مدرسه و والدین است که در مجموع این عوامل سه انگیزه مختلف را برای شرکت در جشن تکلیف پدید میآورند که شامل انگیزه معنوی، انگیزه اجتماعی و انگیزه ابزاری است، که در نهایت دینداری و دینپذیری آنان شکل بگیرد. در پایان، این یافتهها در غالب یک مدل علّی- فرآیندی ارائه شده است.
هدف از این پژوهش، بررسی انگیزهها، عوامل و پیامدهای برگزاری جشن تکلیف نشانه موردی دبستان شمیم رحمت (1) است. روش پژوهش گراند تئوری است که مبتنی بر رهیافت تفهیم تفسیری است. درک جهان اجتماعی از دیدگاه سوژههای مورد بررسی و معنایی که آنها به دنیای اجتماعی میبخشند، هدف اصلی و اساسی پژوهش است. جشن تکلیف یکی از مهمترین جشنها در طول زندگی هر انسانی است که برخی از افراد با قصد و انگیزه در این جشن شرکت میکنند. شرکت در این جشن یکی از مهمترین انتخابهایی است که افراد با نتایج و پیامدهای دامنهداری در آن حضور مییابند و علیرغم امکانها و انتخابهای دیگر، این مسیر را در زندگی خود درپیش میگیرند. اما چه عواملی زمینهساز اجتماعی دانش آموزان را برای شرکت در جشن تکلیف رقم میزند و آنها با کدام انگیزهها به دنیای این جشن روی میآورند؟ این تحقیق با روش کیفی و با استفاده از نظریة زمینهای به جستجوی پاسخ میپردازد. به همین منظور، با هشتاد نفر از دانش آموزان شرکتکننده در جشن تکلیف مصاحبه عمیق صورت گرفت که یافتههای تحقیق بیانگر آن هستند که دو صورت از عوامل درونی و بیرونی در پیدایش انگیزههای دانش آموزان برای شرکت در جشن تکلیف موثر هستند. عوامل درونی به بسترها و شبکههای معنوی و همچنین شخصیتهای مذهبی بهعنوان گروه مرجع اشاره دارد، که افراد در آن زیست میکنند. عوامل بیرونی شامل آموزشهای مدرسه و والدین است که در مجموع این عوامل سه انگیزه مختلف را برای شرکت در جشن تکلیف پدید میآورند که شامل انگیزه معنوی، انگیزه اجتماعی و انگیزه ابزاری است، که در نهایت دینداری و دینپذیری آنان شکل بگیرد. در پایان، این یافتهها در غالب یک مدل علّی- فرآیندی ارائه شده است.
بررسی انگیزهها و عوامل و پیامدهای برگزاری جشن تکلیف (نشانه موردی دبستان شمیم رحمت(1))
1/1/1401 12:00:00 AM
بررسی عوامل و پیامدهای اخلاقی عدم تبعیت از انبیا در قرآن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی عوامل و زمینههای گسست نسلها
نویسنده:
محمد سبحانی نیا
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1397 شماره 159 محرم ویژه نامه خانواده
بررسی عوامل و زمینههای طلاق توافقی
نویسنده:
فاطمه مهدیان
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1399 شماره 2 محرم ویژهنامه خانواده
بررسي تحليلي روايات نشانه هاي ظهور (سندي و محتوايي)
نویسنده:
خدامراد سليميان ريزي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/10/20 تا تاریخ: 1396/10/01
بررسي تحليلي روايات نشانه هاي ظهور (سندي و محتوايي)
نویسنده:
نعمت الله صفري فروشاني
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/10/25 تا تاریخ: 1396/10/01
شوکران طلاق 1 - گزارش مبسوطى از طلاق و پیامدهاى اجتماعى آن
نویسنده:
مریم بصیری
،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1382 شماره 141