مفهوم‌سنجی واژه ترتیل در علوم اسلامی (لغت، تفسیر، حدیث، قرائت و فقه)

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 94
چکیده:
«ترتیل» که در قرآن و در خصوص نحوه خواندن قرآن در دو موضع قرآنی به‌کار رفته، از دیرباز اصطلاحی کلیدی و مرجع برای ارزیابی درستی و نادرستی خواندن قرآن شد و این در حالی است که هم در تعریف ترتیل و هم در عمل و مصداق آن اختلاف شده است؛ هرچند همه مدعی آن‌اند که تعریف و عمل آنها متجلی در قرائت قرآن، مصداق ترتیل است. امّا همچنان این پرسش‌ها مطرح است که حقیقت تعریف ترتیل و مراد از آن عملاً چیست.
در این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی و نیز کتابخانه‌ای، به گردآوری، تحلیل و مقایسه داده‌ها، به اتکای مهم‌ترین مصادر معناشناسی این واژه، یعنی علوم لغت، حدیث، تفسیر، قرائت و فقه، معنای ترتیل واکاوی شده و تلاش گشته به این پرسش‌ها پاسخ داده شود. حاصل این تحقیق آن است که معنای ترتیل و مراد از آن در قرآن، خواندن صحیح و دقیق حروف و کلمات به‌صورت شمرده و همراه با تأنّی است.

جایگاه حدیث و علوم اسلامی

نويسنده: محمدحسن ربانی ،
کتاب: شرکت چاپ و نشر بین‌الملل - 1398

( تصنيف فقه قرائت ) فقه آداب قرائت و فقه اختلافات قرائات

طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/04/03 تا تاریخ: 1399/04/20

ارتباط اصول فقه با علوم حدیث

مقاله نشریه: جستار » سال 1384 شماره 9

فقه قرائت فقه ادا و فقه موسیقی ادا

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1396

مأخذشناسی اسرائلیات در تفسیر و حدیث

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1387 شماره 109

جایگاه و کاربرد حدیث در تفسیر ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 46-47

اخلاق اسلامى و حدیث

مقاله نشریه: حوزه » سال 1371 شماره 54

سیری در فقه الحدیث «حدیث اربعین»

مقاله نشریه: علوم حدیث » سال 1389   (پياپي 57)، پاييز 1389  شماره3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397