پژوهش تطبیقی عصری‌بودن فهم قرآن از دیدگاه مغنیه و شلتوت

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1398 شماره 93
چکیده:
عصری‌بودن فهم قرآن به­‌عنوان یکی از لوازم جاودانگی و جهان‌شمولی قرآن کریم، به این معناست که می‌توان با نگاه جدید به پاسخگویی نیازهای مخاطبان پرداخت و اقتضائات و شرایط فرهنگی اجتماعی هر عصری را در نظر گرفت؛ چیزی که در فهم جدید قرآن تأثیر داشته و مفاهیم این کتاب آسمانی را در هر زمان و مکان و نزد هر قومی با تفسیر جدیدی که این کتاب ظرفیت آن را دارد، تازه ساخته است. این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، عصری‌بودن فهم قرآن را در دو تفسیر مهم از فریقین (تفسیر الکاشف و تفسیرالقرآن الکریم)، به شکل تطبیقی کاویده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که مغنیه با نگرش اقناعی و شلتوت با رویکرد تقریبی، تفسیر خود را عصری ساخته، یعنی نیازها و اقتضائات زمان و مکان موجب شده که این دو مفسر با دو رویکرد متفاوت در فهم آیات قرآن، هم عصریّت را به‌عنوان یک مبنا پذیرفته، و هم قائل به تأثیر عصریّت شده و مواردی نظیر آیات علوم در قرآن، تعیین مصادیق جدید و لزوم پاسخگویی به شبهات پیرامون قرآن را به‌عنوان عوامل عصری‌بودن فهم قرآن ذکر کرده­اند. در این میان مغنیه توسعه­پذیری معنا در فهم و تفسیر قرآن را به‌عنوان یکی از عوامل عصری‌بودن فهم قرآن می‌پذیرد و شلتوت آن را مخالف با فصاحت و بلاغت و اهداف تربیتی و هدایتی قرآن می‌داند.

فهم قرآن از دیدگاه شهید مطهری

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 17-18

بررسی تطبیقی فهم متن از دیدگاه شهید صدر و گادامر

نویسنده: امین جامعی نیا ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

آسیب‌شناسی فهم آیات قرآن از دیدگاه امام محمدباقر«ع»

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1393 شماره 391

معناشناسی و فهم قرآن

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1399 شماره 186

امکان فهم قرآن

مقاله نشریه: مشکوه » سال 1386 بهار 1386  شماره94

عوامل فهم متن از دیدگاه هرش و محقق اصفهانی

نویسنده: مهدی اخلاقی یزدی نژاد ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: حمیدرضا حسنی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

حق التألیف از دیدگاه فقه تطبیقى

نویسنده: عبدالله شفایی ،
مقاله نشریه: فقه » سال 1382 38-37
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397