نقد معادل‌انگاری «کمال» با «اقتدار دولتی دین» درآیۀ اکمال

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1399 شماره 96
چکیده:
در تبیین معنای کمال دین در آیه سوم سورۀ مائده، سه دیدگاه متفاوت در میان مفسران قابل مشاهده است. عده‌ای آن را محصول «جامعیت دین» بعد از اتمام نزول فرامین وحیانی تلقی نموده و عده‌ای دیگر، «حاکمیت دین» با گسترش دامنه شیوع و نفوذ اسلام را معادل با کمال انگاشته‌اند، و گروه سوم که بیشتر مفسران شیعی هستند، «جاودانگی دین» با امر ولایت را مترادف با کمال قلمداد نموده‌اند. با توجه به اینکه آیۀ اکمال دین ازجمله آیات دارای شأن نزول خاص می‌باشد و از طرف دیگر، متعلق کمال محذوف و ظاهر آیه حداقل در نگاه اول دلالت آشکاری بر آنچه کمال بدان مبتنی است ندارد، بیشتر مفسران در تبیین معنای کمال به ذکر روایات تفسیری ناظر به شأن نزول بسنده نموده و در راستای روشن نمودن متعلق کمال، کمتر به جست‌وجویی عمیق‌تر از قراین درون‌متنی روی آورده‌اند. ازاین‌رو نوشتار پیش رو، دیدگاه مفسران گروه دوم را بر اساس ارائه برخی قراین درون‌متنی، تحلیل و بررسی نموده است.

غدیر روز اکمال دین

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1373 شماره 150

غدیر و اکمال دین

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1388 شماره 2

نقد دیدگاه ها در تعیین مصداق «سائل» درآیه نخست سوره معارج

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1396 بهار 1396 شماره82

نقد تبیین کارکردی دین

ارائه دهنده: مهدی فصیحی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1392

نقد تبیین کارکردی دین

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1391

دلالت‌یابی آیۀ اکمال با استناد به کارکرد فن بلاغی «تقدیم»

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 99

بررسی و نقد تعدد قرائت‌ها از دین

پایان‌نامه: دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی - 1388 - [دکترای تخصصی (PhD)]

بررسی نسبت اومانیسم با دین( با تاکید بر آموزه‌های دین مبین اسلام)

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » کرسی نقد - 1395
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397